Khamis, 29 September 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


RV Discovery peneroka laut luas

Posted:

[unable to retrieve full-text content]KUALA TERENGGANU 28 Sept. – Kapal latihan dan penyelidikan Research Vessel Discovery (RV Discovery) milik Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang merupakan kapal pertama seumpamanya di negara ini bakal dilancarkan Jumaat ini.

Penduduk desak pasang lampu jalan

Posted:

Penduduk desak pasang lampu jalan

Penduduk desak pasang lampu jalan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


Ariff Al-Hamidi Bukhari dan Maryam Osman menunjukkan tempat yang pernah meragut nyawa empat bersaudara dalam kemalangan tahun lalu di Batu 4, Kampung Kenjong, Pasir Mas, semalam.


PASIR MAS 28 Sept. - Pengguna jalan raya Pasir Mas - Tanah Merah, khususnya penduduk di Batu 4, Kampung Kenjong di sini memohon pihak berwajib supaya memasang lampu jalan bagi mengurangkan risiko kemalangan di kawasan berkenaan.

Beberapa penduduk ketika ditemui Utusan Malaysia mendesak supaya langkah tersebut dilakukan secepat mungkin bagi mengelak kemalangan berlaku di kawasan tersebut.

Seorang penduduk, Ariff Al-Hamidi Bukhari, 40, berkata, risiko berlaku kemalangan lebih tinggi terutamanya pada waktu malam disebabkan keadaan yang terlalu gelap terutama berhampiran dengan selekoh tajam.

"Keadaan akan menjadi lebih bahaya pada waktu malam kerana keadaan terlalu gelap sehingga mengganggu penglihatan pengguna jalan raya.

"Walaupun papan tanda dinaikkan untuk mengingatkan para pemandu agar memperlahankan kenderaan mereka, namun ia tidak membawa sebarang kesan.

"Selain lampu jalan, saya mencadangkan pihak berwajib membuat garisan kuning atau memasang bonggol bagi memaksa pemandu memperlahankan kenderaan mereka di kawasan ini," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Sebelum ini, media pernah melaporkan hajat empat bersaudara menghadiri kelas tuisyen bersama di bandar ini tidak kesampaian apabila kesemua mereka maut setelah kereta yang dinaiki terbabas lalu merempuh pokok di kawasan tersebut.

Seorang lagi penduduk, Maryam Osman, 50, berkata, pihak bertanggungjawab perlu memandang serius masalah berkenaan dan bertindak dengan segera demi keselamatan pengguna terutama penunggang motosikal.

"Jalan ini merupakan laluan utama ke Tanah Merah, Jeli dan Jalan Timur Barat. Selain itu, ia sering menjadi laluan kenderaan berat dan pastinya akan mendedahkan para pengguna terutama penduduk tempatan kepada bahaya.

"Kita amat berharap agar tindakan segera diambil oleh pihak berkuasa kerana jalan itu menjadi laluan utama terutama kanak-kanak yang berulang alik ke sekolah," katanya.

7 penerbangan haji dari Terengganu

Posted:

7 penerbangan haji dari Terengganu

7 penerbangan haji dari Terengganu

KUALA TERENGGANU 28 Sept. - Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) negeri Terengganu akan mengendalikan tujuh penerbangan haji terus ke Tanah Suci melalui Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini, bermula Jumaat ini.

Pengarah Tabung Haji negeri, Mohammad Mokhzani Mukhtar berkata, kira-kira 3,100 jemaah terutama dari Terengganu, Kelantan dan Pahang akan berlepas melalui lapangan terbang di negeri ini.

Katanya, setiap penerbangan dijangka akan membawa seramai 447 jemaah menggunakan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) dengan penerbangan terus ke Madinah dan Jeddah.

''Penerbangan pertama KT4 dijangka berlepas kira-kira pukul 11.35 pagi terus ke Madinah,'' katanya selepas mengadakan taklimat dan meninjau mengenai persiapan operasi penerbangan haji kepada petugas di LTSM di sini, pagi ini.

Hadir sama Pengurus Malaysia Airport Berhad (MAB) Ahmad Ramli Mahmood.

Kira-kira 300 kakitangan dari 18 agensi kerajaan termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Kesihatan, Jabatan Pertahanan Awam, MAB, Majlis Bandaraya Kuala Terengganu, MAS dan Jabatan Kastam dan Imigresen membantu operasi penerbangan haji di LTSM.

Beliau berkata, penerbangan kedua dari LTSM ialah pada 1 Oktober dan diikuti pada 5 dan 6 Oktober serta 16, 17 dan 18 Oktober.

Sementara itu, kira-kira 1,800 jemaah dari negeri ini berpeluang menunaikan fardu haji pada tahun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan