Jumaat, 30 September 2011

Berita Harian: MukaDepan

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Berita Harian: MukaDepan


Ekonomi Melayu diperkasa

Posted: 29 Sep 2011 02:50 PM PDT

MukaDepan

NAJIB bersalaman dengan orang ramai yang menghadiri Majlis Pelancaran MTEM di Serdang, malam tadi. - Foto Effendy Rashid

NAJIB bersalaman dengan orang ramai yang menghadiri Majlis Pelancaran MTEM di Serdang, malam tadi. - Foto Effendy Rashid

MTEM platform galak pembangunan, transformasi ekonomi Bumiputera

SERDANG: Datuk Seri Najib Razak malam tadi melancarkan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu Bersatu (MTEM) gabungan 63 badan bukan kerajaan (NGO) ekonomi Melayu dalam usaha memartabatkan ekonomi orang Melayu pada abad 21.

Majlis pelancaran gabungan NGO Melayu yang pertama seumpamanya disaksikan kira-kira 13,000 ahli NGO berkenaan di Dewan Utama Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS) dan turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan Pengerusi MTEM, Syed Ali Alattas.

Dalam kita memastikan kejayaan orang Melayu kita tidak boleh mengambil hak kaum lain tetapi orang Melayu perlu menggunakan kuasa politik daripada kerajaan sedia ada. Jika ingin jadi bangsa bermaruah, disegani dan dihormati, mereka (Melayu) tidak boleh berselindung di balik perlindungan kerajaan tetapi perlu ada keberanian, keyakinan diri dan keupayaan yang lebih. - Najib Razak, Perdana Menteri

Dalam ucapannya, Perdana Menteri menegaskan, sudah sampai masanya NGO Melayu bertindak dengan lebih bersungguh-sungguh dan berkesan supaya tuntutan mereka dapat diketengahkan dengan lebih baik.

Katanya, NGO Melayu tidak boleh bergantung kepada kerajaan tetapi sebagai individu dan NGO, mereka perlu bangkit menjadi barisan hadapan untuk menuntut perubahan.

"Saya mahu Melayu abad ke-21 bekerjasama dengan kerajaan kerana masa depan orang Melayu berkait rapat dengan untung nasib kerajaan hari ini. Jika ingin bergantung harap orang Melayu boleh bergantung dengan kerajaan yang ada pada hari ini.

"Dalam kita memastikan kejayaan orang Melayu kita tidak boleh mengambil hak kaum lain tetapi orang Melayu perlu menggunakan kuasa politik daripada kerajaan sedia ada.
"Sebagai contoh apabila kerajaan memutuskan Projek Sistem Pengangkutan Pantas (MRT) Lembah Klang, kita putuskan 43 peratus daripada projek ini kita berikan kepada usahawan Melayu dan Bumiputera, " katanya.

Perdana Menteri berkata, Melayu abad ke-21 tidak perlu terus selamanya berselindung di sebalik kerajaan tetapi perlu ada keyakinan dan keberanian untuk berjaya.

"Jika ingin jadi bangsa bermaruah, disegani dan dihormati, mereka (Melayu) tidak boleh berselindung di balik perlindungan kerajaan tetapi perlu ada keberanian, keyakinan diri dan keupayaan yang lebih.

"Ini adalah ciri Melayu abad ke-21 yang berjaya kerana ilmu, kemampuan dan minda yang lebih," katanya.

Sementara itu, Syed Ali berkata, MTEM bukan hanya menjadi badan pemantau dan pengimbang malah akan menjadi badan yang lebih konstruktif sebagai rakan dalam pembangunan negara.

Katanya, MTEM mampu memberi kesan yang mendalam kepada ekonomi masyarakat Melayu sekali gus menyelesaikan masalah pelebaran jurang ekonomi yang semakin ketara hari ini.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

razi

Harap jangan hanya bercakap tetapi tidak ada pelaksanaannya. Rakyat tidak mahu hanya Datuk Sri yang bersungguh-sungguh tetapi pegawai2 kerajaan gagal menjalankan tugas. Begitu juga, jangan hanya sebahagian dapat, sebahagian yang lebih besar tidak merasainya. dah biasa dengan fenomena ni di Malaysia.

saman

Satu demi satu hak keistimewaan orang melayu DILEBURKAN oleh pihak yang mengaku mereka pejuang bangsa melayu.


Sultan tersinggung

Posted: 29 Sep 2011 12:47 PM PDT

JOHOR BHARU: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar tersinggung dengan kenyataan tidak berasas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng bahawa negeri itu tidak selamat dan pelancong mungkin diculik jika berada di negeri itu.

Biarlah ahli politik yang berpolitik, jangan heret Sultan sekali. Tidak perlu ada orang bercakap sebagai wakil kerana saya boleh buat sendiri. - Sultan Ibrahim Iskandar, Sultan Johor

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

kamarudin yusof

Tindakan Lim Guan Eng sejak kebelakangan ini amat biadap, dia tidak patut jadi pemimpin. Dan patut dilucut kerakyatannya.

lemon tree

bagi sayalah,kalau macam ini punya orang ada 10 orang ada kat negara ini..musnah negara kita ini. sanggupkah dia mengata tempat lain tak selamat,mmmmmmmmm...johor kawasan mana, itukan MALAYSIA juga..entahlah rakyat pulau pinang, kenapa rakyat pilih dia tu dulu..memalukan negara sendiri.....

potai

LGE dh ade kerajaan sendiri tadbir dg bijaksana, x usah masuk campur urus tadbir kerajaan org lain..semata2 nak jatuhkan melayu dan Islam..selagi Agong dan Sultan2 masih berdarah Melayu dan Islam,cerita dongeng jer la LGE nk jatuhkan Malaysia... Harap2 Sultan Ibrahim tdk terancam dgn perkara remeh LGE yg sengaja nk Jatuhkan JOHOR.. Hidup Anak JOHOR...!!!

dj

Mana dia akta untuk mencegah rakyat malaysia dari memburuk negara sendiri.

Yangretibase

Banyak sungguh dajal di Malaysia ini!!!!!!!!

jb-rian

please do sumting oh our leader!org mcm ni mmg xsedar diri!!mmg melayu itu penuh dgn kesopanan dan kelembutan sebab tu die suke ambil kesempatan. hanya sekadar "seek for forgiveness" next time buat lagi!lagi dan lagi!

saman

Apa nak melatah.. pembangkang dah memang keje dia membangkang dan mencari kesalahan kerajaan.. maknanya baguslah tu selama nie dia buat kerja dia.. sentiasa menegur dengan apa yang tak kena supaya pihak kerajaan lebih peka dan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk keamanan dan kesejahteraan siapaa?? kita juga sebagai rakyat yang mendapat kebaikannya.. :D

anis

jgn nyatakn benda buruk kepada negeri johor...dimana-mana tmpt pon tidak akn selamat,,walaupun kita jge diri...ini adalah salah satu perkara yg x ptut di luahkn oleh mereka yg tidak tahu apa itu erti keselmatan...dimana-mana sahaja ada juga bhya nyer...yg penting pndai jge diri....jika malang x berbau,ada hikmahnye...jadi fikir2kan la ye...

TAKBIR

alhamdulillah Allah SWT telah tunjukkan kepada kita.... Pasni negeri mana pulakan akan di fitnah

fish ball

betul ke dia yang cakap? jangan le nak lebih2. tanya betul2 dulu. baru boleh berkokok.

lovely malaysia

demi mencari kebenaran tak guna bergaduh kat surat khabar tanpa bukti... jika berani KM P.Pinang dan MB, Johor Keluarkan statistik, indeks jenayah negeri masing2, kemudian rakyat Malaysia yg bijak pandai buat perbandingan bukan nak mencurah minyak dalam api, tapi boleh memperbaiki mana yang kurang dan jadikan yang terbaik mana yang baik...

djn3l

hem... cuba bayangkan Pehin Seri kata "Sabah tak Selamat"....marah!!!!!! kan......

Abang Aji BP

LGE ada mentornya di Singapura...dan nak jadikan Pulau Pinang kembar Singapura.Orang Melayu dalam Pakatan Pembangkang tu bilalah nak sedar.....Kamu akan jadi kuli dan pencacai di tanah tumpah darah kamu ini jika MEREKA bejaya menguasai politik negara.Insaf-insaflah sebelum nasi menjadi bubur.....

Zamani Mohd Daud

kalau dh kurang ajar tangkap je mcm makhluk yg menyokong komunis tu!

shastri habibollah

seingat saya,,lim guang eng ngan sepupu sepupu dan keluarga terdekat mereka setiap hari memburukkan kerajaan malaysia dan membenci orang melayu sejak beliau masih pelajar di university monash,melbourne australia.ceramah rutin harian mereka memburukkan kerajaan malaysia berkumandang setiap masa..sebelum kuliah,selepas kuliah,,di kafeteria,,termasuk sepupu sepupu beliau yang belajar di high shool pada masa tu,,1980,an...orang Limbang,sarawak.

0 ulasan:

Catat Komen