Ahad, 25 September 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Tiga pegawai SPRM dipindah serta-merta

Posted:

Tiga pegawai SPRM dipindah serta-merta

Tiga pegawai SPRM dipindah serta-merta

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my

KOTA BHARU 25 Sept. - Tiga anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang disyaki menyamun seorang pengurup wang membabitkan kerugian RM900,000 baru-baru ini, telah dipindahkan ke bahagian pengurusan jabatan sumber manusia suruhanjaya itu berkuatkuasa serta-merta.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) SPRM, Datuk Zakaria Jaffar berkata, ketiga-tiga anggota itu akan menjalankan tugas-tugas pentadbiran sahaja sementara kes mereka masih disiasat oleh pihak polis.

Jelas beliau, SPRM memandang serius kes tersebut dan pada masa yang sama turut menjalankan siasatan sendiri berhubung perkara itu.

"Kami akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada polis dan menaruh keyakinan kepada mereka untuk menyiasat perkara ini dengan berkesan," katanya kepada pemberita pada Majlis Penyerahan Projek Kompleks Pejabat SPRM Kelantan di Jalan Sultan Yahya Petra di sini, hari ini.

Hadir sama Pengarah SPRM Kelantan, Nor Rasmi Shaari.

Zakaria berkata, ketiga-tiga anggota terbabit bukanlah pegawai kanan SPRM seperti yang disiarkan oleh media sebelum ini, sebaliknya mereka adalah anggota junior yang berusia di bawah 35 tahun.

Ketiga-tiga anggota itu ditahan polis pada 15 September lalu kerana disyaki menyamun seorang pengurup wang warga asing hingga berlaku kerugian sebanyak RM900,000 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Wanita disamun nekad terjun dari kereta yang bergerak

Posted:

Wanita disamun nekad terjun dari kereta yang bergerak

Wanita disamun nekad terjun dari kereta yang bergerak

KUALA LUMPUR 25 Sept. - Seorang wanita yang disumbat dalam but kereta dengan mata ditutup dan tangan diikat, bertindak nekad terjun dari kenderaan yang bergerak laju di Lebuh Raya Kuala Lumpur-Seremban di sini kelmarin, untuk menyelamatkan diri daripada dua lelaki yang menculik dan menyamunnya.

Mangsa, Lim Lee Sun, 45, yang membantu kakaknya berniaga di gerai makan berhampiran Pasar Taman OUG, Jalan Klang Lama di sini, telah disamun dan diculik oleh suspek pukul 7 pagi.

Menurut Lee Sun, kejadian berlaku sebaik sahaja dia memberhenti dan mematikan enjin kereta di tempat letak kenderaan berhampiran kedai makan.

Katanya, secara tiba-tiba seorang lelaki bersenjatakan parang meluru masuk ke tempat duduk sebelah pemandu dan mengacukan parang ke arahnya.

"Lelaki terbabit mengarahkan saya bertukar tempat duduk dengannya dan selepas berada di tempat pemandu, dia menyerahkan parang yang dipegang kepada seorang rakannya yang masuk dan duduk di kerusi belakang selepas itu," katanya ketika ditemui di rumahnya di Puchong dekat sini, hari ini.

Lee Sun berkata, penjenayah terbabit membawa dia ke beberapa tempat, termasuk Jalan Kuchai Lama, Taman Sri Sentosa dan Taman OUG sebelum dia dipukul dan disamun semasa berhenti di satu kawasan perindustrian tiga jam kemudian.

"Mereka merampas wang RM2,500 dan barang kemas bernilai kira-kira RM6,000. Pada masa sama, mereka juga membuka tempat duduk belakang dipercayai untuk mencari tangki minyak dan saya mengesyaki mereka mahu membakar kereta dan membunuh saya," katanya.

Lee Sun berkata, dia kemudian disumbat dalam but kereta dan disebabkan takut dibunuh, dia berusaha sedaya upaya membuka ikatan mata serta tangannya sebelum dapat membuka but kereta dengan merosakkan wayar-wayar di situ.

Katanya, melalui but yang dibuka sedikit, dia dapat mengintai keluar dan mendapati masih berasa di kawasan perindustrian tetapi belum berani terjun dari kereta kerana bimbang tiada orang menemuinya.

Menurutnya, peluang sesuai untuk meminta bantuan tiba apabila kereta terbabit tiba di Lebuh Raya Kuala Lumpur-Seremban berhampiran susur ke arah Pusat Beli-belah Mid Valley di sini.

"Tiba di situ, saya berdiri sambil menjerit meminta tolong dan beberapa pemandu kereta lain yang melihat saya terus membunyikan hon dan meminta penjenayah terbabit memberhentikan kenderaan, namun mereka memecut laju.

"Sampai di satu selekoh, saya nekad terjun dari kereta dan bernasib baik apabila pemandu lain berhenti menyelamatkan saya," katanya sambil memberitahu penjenayah terus melarikan diri sebelum meninggalkan keretanya di satu kawasan setelah terlibat dalam kemalangan.

Lee Sun berkata, dia yang mengalami kecederaan di muka, mata, tangan dan kaki akibat dipukul oleh penjenayah serta terjatuh dari kereta dihantar ke hospital oleh orang awam.

Dia yang benarkan keluar hospital semalam, amat bersyukur terselamat dalam kejadian itu dan gembira apabila masih dapat bertemu dengan suami dan anak perempuannya berusia 15 tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan