Jumaat, 30 September 2011

Kosmo Online

Kosmo Online


Kontraktor dihukum gantung sampai mati

Posted:

Kontraktor dihukum gantung sampai mati

Kontraktor dihukum gantung sampai mati

30/09/2011 6:40pm

SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi Shah Alam menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas seorang kontraktor warga India kerana mengedar dadah ketamin seberat 25kg di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang pada 2008.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki menjatuhkan hukuman itu ke atas Munuswamy Sundar Raj, 44, di akhir kes pembelaan hari ini setelah mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Mohtarudin berkata, tertuduh datang ke Malaysia menerusi penerbangan dari New Delhi ke Malaysia yang singgah di Singapura.

Semasa berbaris untuk menaiki kapal terbang di India seorang lelaki dikenali sebagai Faruk telah memintanya membawa satu beg berisi makanan "Rahman Food Energy" untuk dibawa ke Malaysia, katanya.

Faruk mengupah Munuswamy RM2,000 bagi tugasan itu dan memberikan satu kad sim untuk dihubungi dan kunci untuk membuka beg itu. - Bernama

Cubaan seludup dadah RM2.8 juta gagal

Posted:

Cubaan seludup dadah RM2.8 juta gagal

Cubaan seludup dadah RM2.8 juta gagal

30/09/2011 6:34pm

NILAI - Dua cubaan untuk menyeludup dadah bernilai RM2.8 juta melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) gagal semalam selepas berjaya dikesan pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Timbalan Pengarah Kastam Cawangan Narkotik, Liah Omar berkata, percubaan pertama dikesan pada pukul 12.30 tengah malam menerusi penerbangan dari Jakarta, Indonesia melalui tiga beg pakaian.

"Hasil pemeriksaan ke atas bagasi penumpang, anggota kita menemui dadah jenis Ketamin yang disorokkan dalam bagasi mereka. Hasil imbasan x-ray, kita melihat dadah itu disembunyikan dalam 30 bungkusan makanan bijiran," katanya kepada pemberita di pejabatnya hari ini.

Ekoran penemuan itu, dua lelaki dan seorang wanita tempatan berusia di antara 30 hingga 40 tahun ditahan, katanya.

Dadah itu dianggarkan benilai RM330,000 dengan berat 30 kilogram dan jika sabit kesalahan, ketiga-tiga mereka boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Merbahaya 1952, katanya. - Bernama

Tiga diberkas kerana menyamar

Posted:

Tiga diberkas kerana menyamar

Tiga diberkas kerana menyamar

30/09/2011 5:36pm

KUALA LUMPUR 30 Sept. - Dua lelaki tempatan yang menyamar sebagai pegawai Kementerian Dalam Negeri ditahan di sini dua hari lepas.

Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul Supt Othman Abu Bakar berkata, dua lelaki itu, seorang daripada dipercayai kakitangan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan seorang lagi bekas kakitangan KDN, disyaki menyamar sebagai pegawai KDN dan mengugut dua penjual DVD di sebuah pasar malam di Taman Rainbow di Jalan Ipoh agar membayar mereka RM5,000 kononnya bagi mengelak daripada ditahan.

Beliau berkata, bahawa pada 8.30 malam Isnin lepas, dua penjual DVD itu didatangi kedua-dua suspek yang memperkenalkan diri sebagai pegawai KDN dan seorang daripadanya menunjukkan kad kuasa KDN.

"Suspek kemudiannya mengugut dan meminta RM5,000 daripada penjual DVD terbabit dan merampas kad pengenalan kedua-dua penjual DVD itu setelah mereka gagal membayar wang yang diminta," katanya. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan