Khamis, 30 Jun 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


Yusof Awang Hitam tabur bakti

Posted:

Yusof Awang Hitam tabur bakti

Yusof Awang Hitam tabur bakti

Oleh FAUZI MOHD.
utusanterengganu@utusan.com.my


Konvoi bermotor dari rumah ke rumah sempena program turun padang di Kampung Pujuk, Manir, Kuala Terengganu, baru-baru ini.


KUALA TERENGGANU 29 Jun - Yusof Awang Hitam bukanlah seorang wakil rakyat, tetapi beliau adalah seorang pemimpin setempat yang sentiasa dilihat akrab mendampingi masyarakat melalui pelbagai gerak kerja.

Kini memikul tanggungjawab sebagai Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir, anak kampung itu sudah terdidik dengan kegiatan sukarelawan yang gemar dilakukan melalui pertubuhan dianggotai sejak remaja lagi.

Beliau ternyata tidak mempedulikan perbezaan fahaman politik yang masih mencengkam masyarakat dalam mengisi luang-luang untuk terus berperanan dan membantu mengikut keupayaannya dengan sokongan UMNO dan kerajaan negeri.

Salah satu yang menarik tentang usahanya ialah merintis penubuhan Pusat Kesihatan Yusof Awang Hitam (PKY) di Pulau Bahagia dekat sini dengan menawarkan khidmat rawatan pakar secara percuma untuk penduduk dalam DUN berkenaan.

Malah, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dalam rangka lawatan ke Terengganu tidak lama dulu turut meninjau pusat itu dan tertarik dengan inisiatif yang diambil bagi meningkatkan kesejahteraan penduduk.

Kalangan doktor pakar yang merupakan rakan-rakannya itu turut sedia bersamanya turun padang menyelami kehidupan penduduk termasuk persoalan kesihatan mereka.

Program tersebut menjadi suatu rutin dengan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) setempat dan wakil Utusan Malaysia turut meninjau semasa mereka turun ke kampung Pujuk baru-baru ini.

Kali ini, Yusof turut membawa bersama doktor pakar dari Hospital Universiti Sains Malaysia (USM), Kubang Kerian, Kelantan, Dr. Rushdan Ismail yang juga sukarelawan di PKY dan mereka menjengah puluhan keluarga dalam sehari.

Melalui sesi ziarah selama tiga hari itu yang turut menarik penglibatan Gabungan Pelajar Universiti DUN Manir dan UMNO Cawangan Manir.

Kira-kira 180 yang diziarah turut menerima sumbangan barangan dapur.

Kata Rushdan, di PKY seramai 18 orang doktor daripada Persatuan Sukarelawan Perubatan Bebas (Superb) menjadi sukarelawan untuk merawat penduduk di kawasan DUN tersebut yang mula beroperasi Januari tahun lalu.

"Kita bukan sahaja bekerjasama dengan penganjur mengadakan pusat rawatan percuma namun kita juga turun ke kampung untuk memberi perkhidmatan kepada mereka yang memerlukan," katanya kepada Utusan Malaysia.

Sementara itu, Yusof memberitahu, konvoi secara bermotor menyusuri jalan-jalan kampung itu melawat warga emas, orang kelainan upaya (OKU), anak yatim dan penghidap pelbagai penyakit.

Menurut Yusof, program seumpama itu telah diadakan di beberapa buah kampung di DUN Manir seperti Kampung Tualang, Kampung Pasir Tebakang, Kampung Binjai Manis dan Kampung Durian Mas dengan sambutan yang cukup baik.

"Kita merasakan program bersemuka sebegini tanpa perbelanjaan yang besar cukup berkesan untuk kita mendekati rakyat di peringkat akar umbi, sambil mendengar keluh-kesah mereka dan memikirkan apa lagi yang boleh dibantu.

"Secara tidak langsung, kita juga dapat meninjau keadaan kemudahan asas penduduk seperti keadaan rumah, jaringan jalan kampung, bekalan air, tali air serta prasarana sukan untuk golongan muda beriadah," ujarnya.

Turut mendapat perhatian dalam kunjungan itu, Mohd. Isa Salleh, 60, yang patah kaki kiri akibat kemalangan dua bulan lalu dan dalam masa yang sama menghidap penyakit darah tinggi.

Dia yang hanya tinggal bersama seorang anak lelakinya menerima sumbangan sepasang tongkat, manakala bantuan bulanan daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) sedikit sebanyak meringankan bebannya yang tidak bekerja.

Sementara itu, ibu kepada tiga anak lelaki, Saodah Muda, 43, yang mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi antara yang mendapat pemeriksaan kesihatan daripada Dr. Rushdan.

Walaupun agak uzur, ibu tunggal itu gembira menerima tetamu yang datang bertanya khabar dan turut memberitahu mereka bahawa dia ingin bekerja untuk mencari rezeki kerana seorang lagi anaknya masih bersekolah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bimbing pegawai muda jiwai hidup rakyat biasa

Posted:

Bimbing pegawai muda jiwai hidup rakyat biasa

Bimbing pegawai muda jiwai hidup rakyat biasa


Peserta Program Jejak Pegawai Muda Negeri Terengganu mengagihkan sejadah kepada penduduk kampung sekitar Kuala Terengganu, baru-baru ini.


KUALA TERENGGANU 29 Jun - Seramai 118 pegawai tadbir agama, negeri dan Persekutuan menyertai Program Jejak Pegawai Muda Negeri Terengganu, baru-baru ini.

Pelbagai aktiviti diatur selama empat hari tersebut seperti program jati diri, turun padang, bersama keluarga angkat serta kursus pemantapan rohani.

Pendekatan itu juga selaras dengan usaha untuk membentuk pegawai muda agar sama-sama menjayakan hala tuju negeri, Terengganu Integrity & Strategic Studies Institute (T-ISSI).

Menurut Pengarah T-ISSI, Arpin Draman, program julung-julung kalinya melibatkan pegawai tadbir muda itu merupakan inisiatif pihaknya untuk melahirkan lebih ramai pemegang jawatan itu yang mampu memberi perkhidmatan terbaik kepada kerajaan.

Katanya, ia sangat penting kerana mereka merupakan imej dan tanda aras jabatan kerajaan pada pandangan masyarakat.

"Kebanyakan pegawai tadbir muda ini dilahirkan dalam keluarga yang agak senang dan lama terpisah dengan kehidupan masyarakat kerana melanjutkan pelajaran. Jadi mereka tidak terdedah masalah sebenar rakyat.

"Biarpun mereka mempunyai kelulusan cemerlang dalam akademik namun tidak bermakna mereka bijak mengawal situasi dan membuat pertimbangan apabila berdepan dengan masyarakat.

" Justeru, kita melihat program ini dapat membantu mereka menghadapi cabaran bidang tugas yang memerlukan komitmen untuk membuat keputusan sehingga menemui jalan penyelesaiannya," katanya kepada Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Mereka ditempatkan bersama penduduk di lima kampung tradisional iaitu Kampung Rhu Tapai, Gong Tengah, Setia Jaya, Merang dan Pantai Merang di Setiu

Terdapat dalam kalangan peserta yang tidak dapat menahan air mata betapa mesranya sambutan penduduk dan terharu ketika mendengar luahan tentang masalah yang diharungi dalam kehidupan.

"Program turun padang berkenaan diadakan bagi membolehkan pegawai tadbir muda merasai dan melihat dengan lebih dekat permasalahan yang dihadapi oleh rakyat sejajar saranan pucuk pimpinan negeri.

"Ini bertujuan mendidik pegawai tadbir agar meletakkan diri mereka di tempat masyarakat ketika membuat sebarang keputusan agar ia sesuai dengan konsep merakyatkan pentadbiran yang dilaung-laungkan oleh kerajaan negeri," ujarnya.

Ujar Arpin, melalui tugasan yang diberikan, kreativiti dan inovasi pegawai muda dapat dilihat terutama dalam membuat sesuatu keputusan tanpa meminggirkan mana-mana pihak dan memberi kesan menyeluruh.

"Mereka juga didedahkan cara mewujudkan hubungan antara pentadbir dan orang politik agar keserasian kerja dengan pelaksana dasar seimbang.

"Soal ketidakserasian bukan sahaja di antara masyarakat malah di antara pegawai tadbir dengan ahli politik walaupun mereka tulang belakang pihak kerajaan," ujarnya.

Tambah beliau, pegawai tadbir pada masa kini perlu berdepan dengan kehendak rakyat yang semakin meningkat dan mencabar seiring dengan perubahan masa dan keadaan.

Justeru, mereka perlulah menerapkan budaya kerja yang tekun iaitu bekerja lebih dari sepatutnya dan juga bersikap mesra rakyat atau mesra pelanggan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

7 ekor gajah liar ditangkap

Posted:

7 ekor gajah liar ditangkap

7 ekor gajah liar ditangkap

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


Gajah betina yang berjaya ditangkap di kawasan Bukit Lepan Rambai, Machang, Kelantan, semalam.


MACHANG 29 Jun - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kelantan telah menangkap tujuh ekor gajah liar di negeri ini dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Pengarahnya, Rahmat Topani berkata, kesemua gajah tersebut ditangkap di Gua Musang, Machang, Jeli dan Kuala Krai.

"Bagi jajahan Gua Musang, Machang, dan Kuala Krai pihak kami berjaya menangkap enam ekor sementara di Jeli hanya seekor," katanya kepada pemberita selepas operasi pemindahan seekor gajah betina di Bukit Lepan Rambai, dekat sini hari ini.

Utusan Malaysia, 21 Jun lalu melaporkan jabatan tersebut telah menangkap seekor gajah betina liar yang dilaporkan memusnahkan tanaman penduduk di beberapa kampung di Mukim Baka dan Cherang Hangus dekat sini.

Sementara itu, Rahmat memberitahu, gajah betina dianggarkan berusia 25 tahun dan seberat 1.5 tan akan dipindahkan ke Pusat Konsoversi Gajah Kebangsaan, Kuala Gandah, Pahang untuk dijinakkan.

"Operasi pemindahan ini mengambil masa selama satu jam bermula pukul 9 pagi hasil bantuan gajah denak iaitu Mek Bunga dan Kala serta sepasukan anggota Perhilitan negeri dengan bantuan Pusat Konsoversi Gajah Kebangsaan.

"Dalam pada itu, kita telah menghalau lima ekor daripada kumpulan gajah betina ini masuk ke dalam hutan semula. Berdasarkan pemantauan selama seminggu, kumpulan gajah berkenaan tidak kelihatan lagi di situ," ujarnya.

Sehubungan dengan itu, pihak Perhilitan memohon kerjasama penduduk supaya memaklumkan kepada pihaknya sekiranya kumpulan gajah berkenaan kembali ke kampung mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan