Khamis, 30 Jun 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Lagi NGO cuba serap fahaman komunis

Posted:

Lagi NGO cuba serap fahaman komunis

Lagi NGO cuba serap fahaman komunis


ARJUNAIDI Mohamed menunjukkan gambar Shamsiah Fakeh yang turut dirampas dalam serbuan polis di sebuah banglo pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Petaling Jaya, kelmarin.


PETALING JAYA 30 Jun - Cubaan menghidupkan fahaman komunis dalam perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai ini, nampaknya tidak boleh lagi dinafikan kebenarannya berikutan penemuan bukti-bukti baru dalam serbuan polis di sebuah banglo di Seksyen 4 di sini semalam.

Pemeriksaan dalam premis yang disewa sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Pertubuhan Kesedaran Komuniti Selangor yang menyokong Bersih itu menemui himpunan gambar para pemimpin komunis dari dalam dan luar negara.

Antara pemimpin yang dikenal pasti di dalam gambar hitam putih itu ialah Pengerusi Parti Komunis Malaya (PKM), Abdullah CD bersama isterinya dan anggota Rejimen Ke-10 PKM, Shamsiah Fakeh.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, kegiatan NGO itu terbongkar apabila polis menyerbu banglo itu pada pukul 12 tengah hari semalam yang dijadikan sekretariat untuk memantau dan memastikan kelancaran perhimpunan Bersih pada 9 Julai ini.

Menurutnya, dalam serbuan itu, polis turut menahan lima wanita dan dua lelaki berusia antara 23 hingga 54 tahun yang bekerja dengan NGO berkenaan.

"Polis turut merampas beberapa dokumen, sepanduk dan baju T yang akan digunakan pada perhimpunan Bersih pada 9 Julai ini.

"Kesemua barang itu menjurus kepada usaha untuk meracuni fikiran orang ramai agar menyertai perhimpunan haram tersebut," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya, hari ini.

Arjunaidi berkata, barang-barang yang dirampas adalah 5,154 keping risalah bercetak berkaitan Bersih termasuk 10 gambar pemimpin komunis seperti Abdullah CD dan Shamsiah Fakeh serta 473 lilitan kepala tertera tulisan Bersih.

Turut dirampas, 314 helai baju T berwarna kuning, 136 baju T berwarna krim dan 91 baju T berwarna oren yang mempunyai perkataan 'Tidak Mahu Pilihan Raya Kotor' serta lapan baju T berwarna kuning tertera perkataan Bersih 2.0

Mengenai gambar-gambar pemimpin komunis yang dirampas, Arjunaidi berkata, ia adalah sama dengan gambar yang dirampas oleh polis Pulau Pinang daripada pemimpin dan anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) di Sungai Dua, Butterworth, Pulau Pinang baru-baru ini.

"Anda nilai sendiri (kaitan dengan komunis). Yang dirampas di Pulau Pinang ada gambar sama, di sini pun ada gambar sama. Di Pulau Pinang ada perhimpunan Bersih, di sini pun ada perhimpunan Bersih," katanya.

Arjunaidi berkata, kesemua tujuh yang ditahan dalam serbuan semalam sudah dibebaskan dengan jaminan polis pukul 11 malam tadi. Polis masih menyiasat kes ini di bawah Seksyen 27(5) Akta Polis 1967 dan Seksyen 109 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis hanya tahan individu berkaitan Bersih

Posted:

Polis hanya tahan individu berkaitan Bersih

Polis hanya tahan individu berkaitan Bersih

KUALA LUMPUR 30 Jun - Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak akan menahan mana-mana pihak hanya kerana mereka memakai baju berwarna kuning, sebaliknya akan mengambil tindakan ke atas individu terlibat dalam perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang dirancang pada 9 Julai ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, perkara itu perlu dijelaskan setelah terdapat sindiran daripada sesetengah pihak yang mencadangkan agar kerabat diraja dan pelancong yang memakai baju berwarna kuning juga perlu ditahan.

"Perlu saya tegaskan di sini, kami tidak tangkap semua orang yang berbaju kuning. Kami hanya akan ambil tindakan ke atas sesiapa sahaja yang ada kaitan dengan perhimpunan haram Bersih," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Menurut Mohd. Bakri, polis secara jelas sudah menyatakan bahawa tiada permit akan dikeluarkan kepada mana-mana pertubuhan yang merancang menganjurkan perhimpunan pada hari tersebut.

"Walaupun polis sudah memberikan amaran, penganjur tetap berdegil meneruskan perhimpunan yang boleh mencetuskan huru-hara, kemusnahan harta benda, kecederaan dan mungkin membahayakan nyawa," tegas beliau.

Justeru, beliau menasihatkan orang ramai agar mengelak daripada menyertai perhimpunan haram tersebut demi menjaga keselamatan diri sendiri selain keamanan dan ketenteraman awam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan