Khamis, 30 Jun 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Pilihan raya kotor: SPR persoal Bersih

Posted:

Pilihan raya kotor: SPR persoal Bersih

Pilihan raya kotor: SPR persoal Bersih

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


Wan Ahmad Wan Omar berucap pada program Ceramah Makan Tengah Hari bertajuk Tuntutan Bersih Apa Penjelasan SPR di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 30 Jun - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menegaskan bahawa perjalanan pilihan raya di negara ini dijalankan secara adil, telus serta bebas daripada campur tangan kerajaan.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, buktinya pada Pilihan Raya Umum Ke-12 iaitu pada 2008 pihak pembangkang berjaya memenangi 82 kerusi Parlimen dan menguasai lima negeri.

Beliau berkata, satu lagi fakta yang harus diambil kira ialah kemampuan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan partinya mempertahankan pemerintahan di Kelantan selama 21 tahun.

"Peraturan yang sama digunakan pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-11 (2004) yang mana Barisan Nasional (BN) menang besar. Peraturan ini juga yang digunakan untuk PRU Ke-12.

"Pada pilihan raya itu berlaku tsunami politik hingga menyebabkan BN hilang majoriti apabila pembangkang menang di 82 kerusi Parlimen. Lima negeri jatuh kepada mereka. Apa lagi yang kotor?,'' katanya.

Beliau berkata demikian di dalam program Ceramah Makan Tengah Hari yang bertajuk Tuntutan Bersih Apa Penjelasan SPR? anjuran Institut Perkembangan Minda (Inmind) di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi Ahli Majlis Pengarah Inmind, Datuk Salamon Selamat serta para peserta terdiri di kalangan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pengamal media, wakil agensi kerajaan serta pelajar.

Wan Ahmad berkata, jika keadilan bukan menjadi dasar SPR sudah tentu kemenangan mereka akan dinafikan dan tidak mungkin Nik Abdul Aziz mampu bertahan sebagai Menteri Besar selama 21 tahun.

"Di Selangor, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang tanpa diduga dan begitu juga dengan beberapa negeri lain. Ini bukti paling jelas bahawa pilihan raya di Malaysia ini adil tidak ada tersembunyi. Tuan-tuan fikirkanlah,'' ujarnya.

Bagaimanapun, beliau mengakui keadilan yang menjadi pegangan SPR itu tidak dipandang oleh pihak pembangkang, sebaliknya mereka berusaha mewujudkan persepsi di kalangan rakyat bahawa SPR bersekongkol dengan kerajaan terutama isu daftar pemilih.

"Tujuannya supaya rakyat membenci SPR. Nampaknya apa yang mereka lakukan ini berjalan seperti mana mereka kehendaki. Bagi menterjemahkan kebencian itu rakyat akhirnya akan mengundi pembangkang pada pilihan raya,'' ujarnya.

Bagaimanapun beliau berkata, sekiranya Bersih terus berkeras mahu terlibat di dalam politik, organisasi itu perlu didaftarkan sebagai sebuah parti politik dan kemudian bertanding pada pilihan raya akan datang.

"Daftarkan Bersih sebagai parti politik sekiranya mahu terbabit dengan politik dan bukan anjurkan perhimpunan. Perhimpunan hanya mengundang kesan buruk kepada negara dan menjejaskan hidup rakyat.

"Jika tidak, Bersih dan Pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan perlu segera pisahkan diri daripada parti politik. Perkukuhkan agenda Bersih," katanya.

Mengenai senarai daftar pemilih, beliau berkata, dalam sistem pendaftaran sekarang adalah mustahil seseorang pengundi boleh mengundi sebanyak dua kali.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

SPR tidak pernah tutup pintu rundingan

Posted:

SPR tidak pernah tutup pintu rundingan

SPR tidak pernah tutup pintu rundingan

KUALA LUMPUR 30 Jun - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak pernah menutup pintu rundingan dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) bagi tujuan menambah baik perlaksanaan sistem demokrasi di negara ini.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar sebaliknya berkata, SPR sedia bertemu dengan Bersih seperti mana yang pernah diadakan pada November tahun lepas bagi membincangkan segala isu berbangkit berkaitan dengan sistem pilihan raya di Malaysia.

"Laksanakan maksud perjuangan Bersih melalui cara yang betul. Kita tidak ada masalah untuk berbincang dengan mereka demi kebaikan proses demokrasi negara ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian di dalam program Ceramah Makan Tengah Hari yang bertajuk Tuntutan Bersih Apa Penjelasan SPR? anjuran Institut Perkembangan Minda (Inmind) di sini, hari ini.

Hadir sama Pengerusi Ahli Majlis Pengarah Inmind, Datuk Salamon Selamat serta para peserta terdiri di kalangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pengamal media, wakil agensi kerajaan serta pelajar.

Mengenai pertemuan pertama dengan pihak Bersih November tahun lalu, Wan Ahmad berkata, dalam pertemuan itu Ambiga serta anggota Bersih yang hadir telah membawa 17 cadangan untuk dibincangkan.

Beliau berkata, mereka juga diberi peluang mengeluarkan pandangan tentang perlaksanaan pilihan raya di negara ini.

"Mereka memberi pandangan berdasarkan latar belakang masing-masing dan saya akui ada di antara cadangan mereka tidak boleh dilaksanakan dalam sekelip mata kerana ia melibatkan peruntukan Perlembagaan. Namun begitu ada juga cadangan yang kita pertimbangkan,'' katanya.

Pada akhir pertemuan, beliau berkata, Ambiga dan rakan-rakannya berpuas hati perbincangan diadakan hampir empat jam di Ibu Pejabat SPR di Putrajaya.

"Sebab itu, saya terkejut dengan perubahan yang berlaku kepada Bersih. Jika tahun lalu mereka boleh berunding mengapa mereka tiba-tiba mahu anjurkan perhimpunan. Saya akui mereka mahu bertemu dengan SPR dan kita maklumkan ada baiknya pertemuan itu diadakan selepas pilihan raya negeri Sarawak.

"Mereka tidak berpuas hati kerana ia juga berkaitan dengan pilihan raya negeri Sarawak. Mengapa terlalu tergesa-gesa sehingga semua nasihat pihak keselamatan dan nasihat pelbagai pihak tidak diendahkan,'' katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Wan Ahmad berkata, Bersih perlu fokus dalam perjuangan mereka sama ada mahu membantu menambah baik sistem demokrasi di negara ini atau menjadi alat kepada pihak lain menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13.

Ujarnya, dalam suasana sekarang, pihak pembangkang sentiasa mencari peluang untuk mempengaruhi rakyat termasuk mengambil contoh kebangkitan rakyat di Mesir, Yemen dan Syria menumbangkan kerajaan sedia ada walaupun perbandingan itu jelas tidak betul.

"Bagi SPR, apa yang berlaku di negara ini termasuk perhimpunan Bersih 2, semuanya adalah agenda politik.

"Pada tahun 2007, Bersih 1 telah diadakan. Seramai 50,000 orang keluar ke jalan raya menyokong perhimpunan itu. Mereka putar belitkan isu. Hasilnya mereka menang 82 kerusi dan berjaya takluk lima negeri pada pilihan raya yang diadakan pada tahun berikutnya,'' katanya lagi.

Wan Ahmad berkata, hakikatnya perhimpunan haram yang dirancang pada 9 Julai ini menjadi landasan kepada parti-parti pembangkang untuk menunjukkan usaha mereka menawan Putrajaya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan