Ahad, 29 April 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Ambiga harus dihukum

Posted:

Ambiga harus dihukum

Ambiga harus dihukum

ANGGOTA polis bekerja keras menyuraikan peserta perhimpunan haram di Kuala Lumpur kelmarin.


PUTRAJAYA - Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan penganjur perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 3.0, Datuk S. Ambiga dan pemimpin parti pembangkang perlu bertanggungjawab atas insiden keganasan di sekitar ibu negara kelmarin sehingga mengakibatkan kemusnahan harta benda awam serta kecederaan serius.

Sambil menyifatkan insiden tersebut sebagai 'amat malang', Timbalan Perdana Menteri berkata, sebagai penganjur Ambiga harus menghadapi tindakan undang-undang kerana menyebabkan kerosakan harta benda dan mencederakan anggota polis.

"Ambiga tidak boleh lepas daripada tanggungjawab sebab dia kata dia jadi penganjur utama. Jadi kita serah kepada pihak berkuasa apakah tindakan wajar yang boleh diambil. Bukan kita ikat kebebasan. Itu kita sudah bagi.

"Nampaknya ia (perhimpunan) sudah diculik oleh parti-parti pembangkang dan kita tahu apakah muslihat mereka," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Peserta demonstrasi boleh didenda RM20,000

Posted:

Peserta demonstrasi boleh didenda RM20,000

Peserta demonstrasi boleh didenda RM20,000


MEREKA yang membawa kanak-kanak dalam perhimpunan haram juga boleh dikenakan tindakan undang-undang.


KUALA LUMPUR - Peserta perhimpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 3.0 boleh didenda antara RM10,000 hingga RM20,000 jika didapati melanggar Akta Perhimpunan Aman 2011 yang diluluskan oleh Parlimen baru-baru ini.

Jumlah denda tersebut adalah lima hingga 10 kali ganda daripada jumlah denda yang dkenakan sebelum ini iaitu RM2,000.

Kesalahan yang ditakrifkan dalam akta baharu itu termasuk merempuh sekatan polis, membawa anak kecil dan melakukan keganasan di tempat perhimpunan.

Akta baharu itu turut menyatakan seseorang penganjur didapati bersalah jika menganjurkan perhimpunan dalam jarak 50 meter dari tempat larangan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Perusuh guna kayu pukul polis

Posted:

Perusuh guna kayu pukul polis

Perusuh guna kayu pukul polis

Oleh ATIKAH DALI dan junhairI ALYASA
atikah.mohddali@kosmo.com.my


Najib Tun Razak bertanya sesuatu kepada Mohamad Kamil yang menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Seorang anggota polis mendakwa dia dipukul dengan kayu besbol sehingga cedera ketika perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 3.0 di ibu negara kelmarin yang bertukar menjadi ganas.

Lans Koperal Mohd. Nasir Abu Mansor, 33, yang cedera di bahagian abdomen memberitahu, kejadian yang menimpanya berlaku ketika dia sedang bertugas di kawasan Arked Mara.

Kejadian pada pukul 3 petang itu berlaku ketika dia bersama kira-kira 20 rakan sepasukannya cuba membantu anggota polis lain yang diserang dipercayai oleh penyokong Bersih 3.0 tidak jauh dari tempat kejadian.

"Secara tiba-tiba saya telah diserang dari depan dan belakang. Belakang saya telah dipukul dengan kayu besbol menyebabkan darah keluar melalui mulut.

"Dalam keadaan kelam-kabut saya gagahkan diri menunggang motosikal ke arah Dataran Merdeka untuk menyelamatkan diri," katanya kepada pemberita di Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan