Sabtu, 21 April 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Tahan sakit 30 minit tersepit dalam lori

Posted: 20 Apr 2012 12:53 PM PDT

KEPALA BATAS: Seorang pemandu lori ais menahan sakit 30 minit akibat tersepit selepas kenderaan dipandunya terbabit kemalangan dengan tiga kenderaan lain di Jalan Permatang Buloh, dekat sini, semalam.

Dalam kemalangan jam 3.15 petang, pemandu lori ais terbabit, Mohd Hanif Mokhtar, 30-an, penumpang kereta Perodua Kelisa, Siti Aishah Hamid, 40-an, parah, manakala penunggang motosikal cedera ringan. Sebelum kejadian, Mohd Hanif dalam perjalanan menghala Sungai Dua sebelum merempuh lori Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) yang membelok ke kanan dari arah belakang.


Akibat rempuhan itu, pemandu lori terbabit gagal mengawal kenderaannya lalu merempuh Perodua Kelisa yang dalam perjalanan ke pekan ini.

Pada masa sama, sebuah motosikal Honda EX5 yang juga dalam perjalanan ke pekan ini tidak sempat mengelak lalu merempuh kereta berkenaan, namun penunggangnya cedera ringan.


Pemandu Perodua Kelisa, Abdul Halim Nazri, 24, berkata dia bersama ibunya menuju rumah di Taman Haji Abdullah Fahim, dekat sini.


"Ketika tiba di tempat kejadian, saya nampak lori LPP memberi isyarat mahu membelok ke kanan, namun tiba-tiba sebuah lori ais merempuh lori berkenaan dari arah belakang menyebabkan kenderaan itu bergerak lalu merempuh kereta kami.

"Berikutan itu, ibu saya yang duduk di tempat duduk depan cedera di bahu kanan akibat terhentak papan pemuka.


"Pada masa sama, sebuah motosikal dari arah sama tidak sempat mengelak lalu merempuh kereta kami," katanya ketika ditemui di tempat kejadian. Sementara itu, Penyelia Operasi Bomba dan Penyelamat Kepala Batas, Adnan Hashim berkata, pihaknya mengambil masa 10 minit untuk mengeluarkan pemandu lori ais yang tersepit, manakala penumpang Perodua Kelisa yang cedera dikeluarkan kakitangan Hospital Kepala Batas (HKB).




Minta RM500, rampas van

Posted: 20 Apr 2012 12:22 PM PDT

KAJANG: Keengganan membayar wang perlindungan sebanyak RM500, seorang pemandu van cedera dibelasah selain diugut kenderaannya dibakar ketika dia menghantar barang di sebuah kilang di Semenyih, dekat sini, Rabu lalu.

Dalam kejadian jam 3.30 petang itu, dua lelaki berusia 30-an yang iri hati beranggapan mangsa, 32, ingin 'merampas' kawasan mereka yang turut menjalankan khidmat mengangkut barang tekstil.


Akibatnya, mereka bertindak nekad mengacau mangsa sejak empat minggu lalu apabila merampas van dan meminta perlindungan RM500 jika ingin meneruskan pekerjaannya.

Menurut sumber, mangsa pernah menyerahkan wang diminta menyebabkan dia enggan membuat bayaran kali kedua apabila suspek memintanya sekali lagi pada Rabu lalu. "Akibatnya, mangsa dibelasah dengan topi keledar dan ditumbuk bertubi-tubi dan diugut kenderaannya akan dibakar. Selepas hampir 10 minit dibelasah, suspek beredar dan mangsa yang cedera di kepala, muka dan badan mendapatkan rawatan di klinik sebelum membuat laporan polis," katanya.


Difahamkan seorang daripada suspek ditahan di Hulu Selangor beberapa jam selepas mangsa membuat laporan sebelum dia dihantar semula ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang untuk tindakan selanjutnya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan