Isnin, 23 April 2012

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Kes keracunan makanan di sekolah masih tinggi: Liow

Posted: 23 Apr 2012 02:43 AM PDT

Mutakhir

SHAH ALAM: Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata beliau masih tidak berpuas hati dengan usaha menangani isu keracunan makanan di kantin sekolah dan menganggap 146 kes tahun lalu masih tinggi.

Katanya, walaupun bilangan kes itu hanya mewakili 1.4 peratus daripada jumlah sekolah di negara ini, kes keracunan makanan di kantin sekolah sepatutnya tidak berlaku langsung.

"Kes keracunan boleh dikurangkan lagi jika pengendali makanan di kantin dan guru sama-sama memikul tanggungjawab memastikan makanan yang dijual adalah bersih dan selamat," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Kantin dan Dewan Makan Sekolah Menengah Bersih 2011, di sini hari ini. Beliau turut meminta pelajar mengamalkan tiga langkah penting iaitu lihat, hidu dan rasa ketika memilih makanan bagi mengelakkan keracunan.

"Menerusi ketiga-tiga langkah berkenaan, kes keracunan makanan yang berlaku di sekolah rendah dapat dikurangkan," katanya.

Tahun lalu, sebanyak 434 kes keracunan makanan dilaporkan di seluruh negara dan daripada jumlah itu 146 kes dilaporkan berlaku di 135 buah sekolah.

Sehubungan itu, Liow meminta Kementerian Pelajaran menyenaraihitamkan pengusaha kantin sekolah yang didapati menyebabkan berlakunya kes keracunan makanan pada kalangan pelajar.
"Kementerian Kesihatan sudah mengeluarkan amaran, arahan penutupan premis kepada mana-mana kantin yang kotor dan berisiko tinggi menyebabkan berlakunya kes keracunan makanan di kalangan pelajar," katanya.

Katanya, pengusaha kantin sekolah yang disenaraihitam tidak dibenarkan menjalani perniagaan di sekolah lain, serta perlu mengikuti kurus pengendalian makanan jika mahu menyambung semula operasi perniagaan mereka.

Pada majlis itu, Liow turut melancarkan portal e-Komuniti iaitu Kelab Laman Interaktif Keselamatan Makanan ataupun MOH KLIK yang merupakan inisiatif Kementerian Kesihatan untuk membantu pelajar sekolah mendapat maklumat mengenai keselamatan makanan.

Menerusi "fan page" pada MOH KLIK, warga sekolah boleh berinteraksi dengan kementerian kesihatan itu. - BERNAMA

Kementerian Minyak Iran sasaran serangan siber

Posted: 23 Apr 2012 02:32 AM PDT

Mutakhir

TEHRAN: Kementerian Minyak Iran dan agensinya menghadapi "serangan siber" dan pasukan pakar dibentuk bagi menanganinya, menurut media Iran hari ini.

Agensi berita Mehr melaporkan laman web kementerian itu serta Syarikat Minyal Kebangsan Iran (NIOC) menjadi sasaran.

Menurutnya, satu "jawatankuasa krisis siber" Iran ditubuhkan bagi menangani serangan itu. Jurucakap kementerian, Alireza Nikzad, memberitahu agensi berita Fars bahawa serangan itu adalah "virus" yang "cuba memadamkan data di pelayan kementerian".

Agensi berita ISNA melaporkan virus itu adalah jenis "Viper" dan ia sudah memadam sebilangan data. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan