Isnin, 30 April 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Alasan suami tidak masuk akal

Posted:

Alasan suami tidak masuk akal

Alasan suami tidak masuk akal

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID dan NOR SHAFAWATI YUP
berita@kosmo.com.my

RITA RUDAINI berjalan keluar dari Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA - Pelakon popular, Rita Rudaini Mokhtar berkeras tidak mahu diceraikan oleh suaminya, Mohd. Aidil Zafuan Abd. Razak selepas mendakwa alasan yang diberikan lelaki itu bahawa mereka tidak lagi serasi dan tiada persefahaman sebagai tidak masuk akal.

Ketika prosiding di hadapan Hakim Wan Mahyuddin Wan Muhammad, Rita, 36, yang diwakili peguam Datuk Mohd. Zaidi Mohd. Zain memberitahu, dia tetap ingin mempertahankan rumah tangga yang dibina bersama pemain bola sepak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berusia 25 tahun itu ekoran tidak berpuas hati dengan alasan yang diberikan suaminya.

Dakwa Zaidi, anak guamnya membantah perceraian tersebut kerana mahukan perbincangan secara baik diadakan terlebih dahulu.

"Mohd. Aidil tidak pernah berbincang secara bersemuka atau secara maya dengan anak guam saya sejak meninggalkan rumah pada 10 Januari lalu.

"Jika perceraian dipersetujui secara drastik, ia tidak adil bagi pihak anak guam saya kerana dia mengharapkan perkahwinan ini dapat diteruskan, kalau hendak bercerai pun, biarlah alasan itu berbaloi," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

4 tertuduh diarah bela diri

Posted:

4 tertuduh diarah bela diri

4 tertuduh diarah bela diri

Oleh WAZIHA WAHID dan NORHAYATI YAHAYA
berita@kosmo.com.my


N. PATHMANABHAN (berkaca mata) bersama tiga lagi tertuduh diiringi polis keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor semalam.


SHAH ALAM – Mahkamah Tinggi di sini semalam mengarahkan bekas peguam, N. Pathmanabhan membela diri atas tuduhan membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain dua tahun lalu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya mengemukakan kes prima facie.

Hakim Datuk Akhtar Tahir membuat keputusan tersebut selepas mendapati Pathmanabhan mempunyai motif untuk berbuat demikian kerana dia gagal mempercepatkan bayaran cek bernilai RM3 juta kepada mangsa dari 9 September kepada 30 Ogos 2010.

Selain Pathmanabhan, 43, Akhtar turut membuat keputusan yang sama terhadap tiga pekerja ladang iaitu T. Thilaiyangan, 21; R. Matan, 22, dan R. Kathavarayan, 32, yang dituduh bersama-sama majikan mereka membunuh kesemua mangsa.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan berdepan hukuman mati mandatori.

Semua tertuduh didakwa membunuh Sosilawati, 47; pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38, di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam 30 Ogos 2010 iaitu pada hari ke-20 Ramadan.

Dalam penghakiman yang dibaca selama hampir sejam itu, Akhtar berkata, mahkamah hanya perlu membuktikan kehadiran semua mangsa ke ladang tersebut pada waktu kejadian serta niat bersama tertuduh untuk membunuh.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Najib umum gaji minimum RM900

Posted:

Najib umum gaji minimum RM900

Najib umum gaji minimum RM900

PUTRAJAYA - Kadar gaji minimum bagi Semenanjung Malaysia ditetapkan RM900 sebulan (RM4.33 sejam) manakala bagi Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan sebanyak RM800 sebulan (RM3.85 sejam), kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, gaji minimum itu meliputi pekerja dalam semua sektor ekonomi di seluruh negara kecuali perkhidmatan domestik seperti pembantu rumah dan tukang kebun.

"Tarikh mula kuat kuasa pelaksanaan gaji minimum ialah enam bulan dari tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan," katanya semasa berucap pada majlis Pengumuman Gaji Minimum Sektor Swasta di sini malam tadi.

Pengumuman itu yang dibuat sempena sambutan Hari Pekerja yang disambut hari ini adalah hadiah istimewa daripada Kerajaan Persekutuan kepada seluruh warga pekerja.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan