Khamis, 27 Oktober 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


30,000 peluang kerja

Posted:

30,000 peluang kerja

30,000 peluang kerja


Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin melancarkan Karnival Kerjaya Pemuda BN 2011 dengan menampal pelekat pada kenderaan awam sambil diperhatikan oleh Nazir Hussin Akhtar Hussin (kiri) di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 27 Okt. - Atas dasar prihatin terhadap nasib siswazah menganggur, Pemuda Barisan Nasional (BN) sekali lagi tampil menganjurkan Karnival Kerjaya Pemuda BN 2011 atau BN Youth Job Fair.

Karnival ini bakal menawarkan lebih 30,000 peluang pekerjaan.

Pengerusi program itu, Nazir Hussin Akhtar Hussin berkata, karnival tiga hari dari 18 hingga 20 November ini adalah edisi keenam dan akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

"Karnival ini pernah diadakan di Kedah, Pahang, Melaka, Sabah dan Perak. Rentetan kejayaan sebelum ini, Pemuda BN sekali lagi tampil menganjurkannya di PWTC pada November ini dengan penyertaan lebih 600 majikan dari seluruh negara.

"Susulan penganjuran di lima negeri pada Julai lalu, sebanyak 24,000 jawatan sudah diisi," katanya pada sidang akhbar selepas majlis pra pelancaran karnival itu oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin di Menara Datuk Onn hari ini.

Justeru, Nazir Hussin yang juga Pengerusi Sekretariat Pekerja Muda BN memberitahu, pengunjung karnival kali ini dijanjikan dengan peluang pekerjaan yang berkualiti oleh syarikat termasuk Petronas, Proton, Maybank dan Airod.

Tidak ketinggalan jelasnya, karnival itu akan disertai oleh pelbagai agensi kerajaan, syarikat milik kerajaan (GLC) dan syarikat multinasional.

"Mereka yang berminat menyertai tentera, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) turut terlibat dalam karnival ini bagi merekrut anggota baru.

"Ini adalah karnival pekerjaan terbesar pernah diadakan di Malaysia dan saya berharap ia mampu mengurangkan kadar pengangguran kalangan siswazah dan juga lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)," katanya.

Bukan itu sahaja tambah beliau, mereka yang mahu menukar kerja juga dialu-alukan mengunjungi karnival itu.

Bagi majikan yang ingin menyertai karnival kerjaya ini bolehlah menghubungi sekretariat karnival di talian 03-41427777.

Full content generated by Get Full RSS.

BEPU, Perdasama bina Maahad di Kemboja

Posted:

BEPU, Perdasama bina Maahad di Kemboja

BEPU, Perdasama bina Maahad di Kemboja

KUALA LUMPUR 27 Okt. - Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Pemuda UMNO (BEPU) dan Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) melancarkan Tabung Dana Pembinaan Maahad Tahfiz Antarabangsa Malaysia-Kemboja.

Pengerusi BEPU, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, pihaknya berharap dapat menarik pelbagai pihak terutamanya sektor korporat untuk menyumbang kepada pembinaan maahad itu dengan sasaran mengumpul sebanyak RM500,000 dalam tempoh enam bulan.

Menurutnya, maahad tersebut akan didirikan di atas tanah seluas 0.8 hektar di Kampung Cham, Kemboja.

''Kita harap ia dapat disiapkan pada penghujung tahun hadapan dalam usaha membantu masyarakat Islam Kemboja mendapatkan pendidikan dan keluar daripada kepompong kemiskinan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Hadir sama, Naib Presiden 3 Perdasama, Datuk Shawaludin Mohd. Din dan Setiausaha Perdasama Muda, Ahmad Zaffry Sulaiman.

Sohaimi berkata, selain sumbangan wang tunai, pihaknya juga mengalukan-alukan sebarang sumbangan lain bagi membantu masyarakat Islam di negara itu.

Menurutnya, maahad tahfiz itu bukan sahaja memberi tertumpu terhadap pengajian al-Quran, sebaliknya, turut menekankan pengajian dalam bidang lain seperti Sains, Komputer dan bahasa Melayu.

Beliau berkata, pihaknya mensasarkan seramai 1,000 pelajar seawal usia 10 tahun termasuk pelajar antarabangsa dari Laos dan Vietnam akan mengikuti pembelajaran di maahad tersebut.

Katanya, sebarang sumbangan boleh disalurkan ke akaun Maybank di nombor akaun 162740137269 atau menghubungi pejabat Perdasama di talian 03-20952002 atau sekretariat BEPU di talian 019-3229507.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan