Sabtu, 29 Oktober 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


Sesi pertama CHOGM teruji

Posted:

Sesi pertama CHOGM teruji

Sesi pertama CHOGM teruji


NAJIB Tun Razak (tiga dari kanan) bergambar bersama Ratu Elizabeth II (duduk, dua dari kiri) dan Perdana Menteri Australia, Julia Gillard (duduk, dua dari kanan) serta ketua-ketua kerajaan negara Komanwel pada sesi bergambar majlis pembukaan rasmi CHOGM di Perth, Australia, semalam. Turut sama Setiausaha Agung Komanwel, Kamalesh M Sharma (duduk, kiri) dan Perdana Menteri Trinidad and Tobago, Kamla Persad Bissessar (duduk, kanan). - BERNAMA


PERTH 28 Okt. - Cadangan agar Mesyuarat Ketua-ketua Negara Komanwel (CHOGM) menubuhkan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia adalah baik tetapi ia memerlukan sokongan semua pihak sebelum perlaksanaannya boleh dibuat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, terdapat pelbagai pandangan terhadap usul penubuhan suruhanjaya yang dicadangkan oleh Kumpulan Tokoh Terkemuka (EPG) itu.

"Ada beberapa negara yang mahukan cadangan itu dilaksanakan dan ada juga yang belum membuat sebarang keputusan mengenainya," katanya kepada wartawan Malaysia pada hari pertama CHOGM bermula di sini hari ini.

Cadangan penubuhan suruhanjaya itu menjadi isu panas berikutan ada di kalangan negara-negara anggota membantah cadangan berkenaan.

Cadangan tersebut disokong oleh Australia yang menjadi tuan rumah mesyuarat CHOGM yang dianggotai 54 buah negara itu manakala India dan Afrika Selatan dilaporkan membantah.

Pada masa sama, Sri Lanka yang juga menjadi kritikan beberapa negara anggota CHOGM berhubung jenayah perang mereka terhadap Kumpulan Harimau Tamil pada 2009, juga menentang usul tersebut, menjadikan mesyuarat kali ini seolah-olah terbahagi kepada dua kumpulan.

Usul mengenai penubuhan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia itu terkandung dalam cadangan EPG yang dikemukakan kepada para pemimpin CHOGM untuk diputuskan pada mesyuarat kali ini.

Mengulas lanjut, Najib berkata, sekiranya para pemimpin CHOGM tidak mendapat persetujuan bagi melaksanakan cadangan itu, ia akan dikembalikan kepada peringkat Menteri Luar CHOGM untuk dibincangkan semula.

Mesyuarat CHOGM yang diadakan dua tahun sekali telah dibuka dengan rasminya oleh Ratu Elizabeth di Pusat Konvensyen dan Pameran Perth (PCEC) di sini hari ini.

Ia dihadiri oleh ketua-ketua negara daripada 54 buah negara anggota dan CHOGM kali ini bertemakan 'Membina Kekuatan Nasional, Membina Kekuatan Global'.

EPG yang dipengerusikan oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengemukakan 106 cadangan kepada ketua-ketua negara CHOGM untuk dibincangkan dalam mesyuarat kali ini.

Mengenai perbincangan dua hala beliau dengan Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma, Perdana Menteri berkata, pemimpin negara Afrika itu telah menyatakan sokongan beliau terhadap hubungan yang telah terjalin sekian lama sejak era apartheid.

Sehubungan itu, beliau telah melahirkan harapan agar hubungan yang telah lama dijalin ini mendapat suntikan baru kerana tumpuan yang diberikan sejak kebelakangan ini tidak sebagaimana yang diharapkan.

Selain itu, katanya, beliau telah dijemput untuk menghadiri majlis ulang tahun ke-100 tahun Kongres Kebangsaan Afrika (ANC) pada 8 Januari 2012.

Mengenai pertemuan dua hala beliau dengan Perdana Menteri Pakistan, Syed Yousaf Raza Gilani, Najib berkata, rakan sejawatannya itu menganggap Malaysia sebagai sahabat lama dan mahu supaya hubungan yang terjalin diperluaskan lagi.

Beliau juga mempelawa Perdana Menteri ke Pakistan dalam usaha untuk meningkatkan perdagangan selain mempelawa Malaysia agar menyertai industri perbankan di negara itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiga wanita ternama warnai perasmian CHOGM

Posted:

Tiga wanita ternama warnai perasmian CHOGM

Tiga wanita ternama warnai perasmian CHOGM

PERTH 28 Okt. - Majlis perasmian Mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) 2011 di sini yang berlangsung dalam suasana penuh gilang-gemilang melakar keunikan apabila ia turut melibatkan peranan penting tiga tokoh wanita ternama.

Mereka ialah peneraju utama Komanwel Ratu Elizabeth II, Perdana Menteri Australia Julia Gillard dan Perdana Menteri Trinidad and Tobago Kamla Persad Bissessar.

Pada majlis penuh bersejarah itu, Bissessar berkata, beliau menyerahkan jawatan pengerusi Komanwel kepada Gillard, dengan disaksikan Ratu Elizabeth.

"Ketiga-tiga kami adalah wanita," kata Bissessar dalam ucapan penyerahan jawatan itu. Trinidad and Tobago menjadi tuan rumah CHOGM pada 2009.

Kesemua 53 ketua kerajaan Komanwel, termasuk Ratu Elizabeth, duduk di atas pentas semasa upacara perasmian itu, yang disempurnakan Ratu Elizabeth.

Setiausaha Agung Komanwel Kamalesh Sharma sendiri mengakui keunikan majlis hari ini.

"Kami menetapkan tema bagi 2011 ialah "Wanita Sebagai Ejen Perubahan" dan dengan penyerahan tugas pengerusi oleh Perdana Menteri Persad-Bissessar kepada Perdana Menteri Gillard, kami mencapai maksud itu dengan cukup membanggakan," kata beliau.

Walaupun kebanyakan ketua kerajaan yang menghadiri CHOGM di bandar raya penuh ketenangan ini terdiri daripada lelaki, tetapi para pemimpin wanita yang menyertainya pasti tidak akan teragak-agak untuk menyuarakan pendapat mereka serta menjadi ejen perubahan.

Daripada 53 ketua kerajaan yang menghadirinya, lima adalah wanita, termasuk Gillard dan Bissessar. Bangladesh diwakili perdana menterinya Sheikh Hasina, Dominica oleh pemangku pesuruhjaya tinggi Janet Charles dan St Lucia pula oleh Dr June Soomer, sebagai ketua delegasi.

Persembahan selama sejam itu menggabungkan unsur-unsur "moden dan tradisi". Persembahan kebudayaan, tarian moden dan nyanyian oleh artis yang sebahagian besarnya terdiri daripada belia Australia, bergema di dewan berkenaan.

Dalam ucapannya, Gillard berkata, berbeza dengan pertubuhan antarabangsa lain yang digerakkan oleh sikap prihatin terhadap perkara berkaitan perdagangan atau perniagaan, Komanwel didasari oleh daya penggerak yang amat berlainan.

"Kita merupakan sebuah "gabungan yang mementingkan nilai". Nilai yang dikongsi bersama berkaitan keamanan, demokrasi, kesaksamaan kaum, kedaulatan undang-undang dan komitmen terhadap kemajuan sosial dan ekonomi.

"Komanwel juga merangkumi nilai bersama, yang diamalkan secara sukarela dan sepakat. Nilai yang boleh kita manfaatkan untuk menangani sesetengah isu mendesak yang mendepani dunia seperti perubahan iklim, kedudukan kewangan yang tidak stabil dan jaminan makanan. "Kewujudan Komanwel amat penting dalam menangani perubahan itu," katanya.

Dalam titah baginda pula, Ratu Elizabeth menyifatkan Komanwel sebagai "jaringan sesawang sedunia yang asal."

Sepanjang tempoh CHOGM selama tiga hari itu, Perth akan menjadi tuan rumah kepada lebih 4,000 pelawat, termasuk pemimpin dari 53 negara yang mewakili lebih seperempat jumlah negara di dunia, yang didiami dua bilion penduduk.

Ia turut disertai menteri luar, ahli perniagaan dan pemimpin belia serta masyarakat.

Lebih kurang 1,200 media antarabangsa dan domestik berada di bandar raya ini untuk membuat liputan tentang mesyuarat berkenaan, yang disifatkan antara kontinjen media paling besar membuat liputan dalam sejarah CHOGM.

CHOGM memberi peluang kepada para pemimpin Komanwel untuk mengadakan pertemuan setiap dua tahun bagi membincangkan isu dunia dalam usaha membina masa depan yang lebih gemilang dan selamat untuk semua. - BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

Golongan sibuk boleh undi awal

Posted:

Golongan sibuk boleh undi awal

Golongan sibuk boleh undi awal

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my


Abdul Aziz Yusof (dua dari kiri) beramah mesra bersama sebahagian peserta ketika taklimat PRU 13 kepada pegawai pengurus di Ipoh, Perak, semalam. - UTUSAN/Roy Azis Abd. Aziz


IPOH 28 Okt. - Golongan yang sibuk bertugas ketika sesuatu pilihan raya diadakan seperti wartawan, doktor, juruterbang dan pekerja dalam industri cari gali minyak mungkin dibenarkan mengundi awal atau secara pos seperti polis dan tentera pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, cadangan tersebut sedang dibincangkan oleh Jawatankuasa Terpilih Parlimen sebagai antara usaha pembaharuan proses pilihan raya.

Katanya, sekiranya dipersetujui, rang undang-undang dan peraturan berkaitan akan dibentangkan di Parlimen untuk pindaan bagi membolehkan kumpulan tersebut menunaikan hak sebagai rakyat pada pilihan raya.

"Dalam negara kita, ada beberapa kumpulan yang tidak dapat mengundi dan kita fikir perlu buat perubahan supaya mereka ini boleh mengundi secara pos atau mengundi awal.

"Ini bergantung kepada pindaan undang-undang serta peraturan dan jika sempat dibuat pindaan ini, ia boleh dilaksanakan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti," katanya selepas merasmikan program Taklimat Pilihan Raya Umum Ke-13 kepada 24 Pegawai Pengurus dan 105 Penolong Pegawai Pengurus Pilihan Raya negeri ini di sini hari ini.

Sebelum ini, terdapat dakwaan pihak tertentu bahawa undang-undang negara sedia ada mendiskriminasi ratusan ribu rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara yang dihalang mengundi pada setiap kali pilihan raya umum diadakan sejak 2002.

Mengikut Akta Pilihan Raya, hanya empat kategori rakyat layak membuang undi pos iaitu anggota tentera, kakitangan awam yang bertugas di luar negara, pelajar sepenuh masa dan keluarga kumpulan berkenaan.

Semua mereka akan mengundi di pejabat kedutaan atau konsulat di negara yang didiami.

Dalam pada itu, Abd. Aziz mengingatkan pegawai dan penolong pegawai pengurus pilihan raya supaya bersikap bebas dan profesional semasa pilihan raya.

Beliau berkata, pihaknya memandang serius tindakan pegawai pengurus pilihan raya menyokong parti tertentu seperti pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu 2009 kerana ia boleh menjejaskan kredibiliti SPR.

"Pegawai daerah yang dilantik menjadi pegawai pengurus pilihan raya juga seelok-eloknya menyerahkan tugas menyambut ketibaan pemimpin kerajaan Persekutuan kepada timbalannya agar tidak dilihat bersikap berat sebelah," katanya.

Menurut Abd. Aziz, SPR dijangka melantik seramai 24 pegawai pengurus, 105 penolong pegawai pengurus dan 20,924 petugas sepanjang Pilihan Raya Umum Ke-13 di Perak nanti.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan