Isnin, 31 Oktober 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Gerakan transformasi bahasa

Posted:

Gerakan transformasi bahasa

Gerakan transformasi bahasa

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my

BANYAK isu berkaitan bahasa Melayu yang timbul kebelakangan ini terutamanya berkaitan kedudukan sebagai bahasa kebangsaan dan penggunaannya dalam urusan rasmi harian.

Dalam usaha mengembalikan martabat bahasa kebangsaan, komitmen terhadap transformasi bahasa juga perlu digerakkan selaras dengan gagasan 1Malaysia dan moto 1Bahasa 1Bangsa 1Negara.

Bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk A. Aziz Deraman menyatakan rasa kecewa bila sebilangan orang Melayu memandang sepi dan tidak berbangga dengan bahasa warisan berbanding kaum lain dengan bahasa ibunda mereka.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Kebudayaan menegaskan, tugas pelaksanaan dasar bahasa juga bukan terletak di bahu kerajaan semata-mata .

"Sungguhpun begitu, kepimpinan politik dan sektor awam tetap perlu mendahului dan menjadi contoh dalam penggunaan bahasa Melayu yang baik dan betul.

"Pencapaiannya sudah ada, tetapi akhir- akhir ini ada kecenderungan bahasa digunakan secara bercampur dalam urusan rasmi," katanya ketika berucap pada Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu ke-8 baru-baru ini.

Beliau turut membangkitkan persoalan, transformasi bahasa yang bagaimana diperlukan bangsa Malaysia sesuai dengan dasar Program Transformasi Kerajaan (GTP)?

Melalui pemerhatian beliau, pemeriksaan semula perlu dijalankan ke atas tiga persepsi dalam proses transformasi bahasa dan persuratan iaitu; persepsi pencapaian pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan, penegasan semula dasar bahasa dan persepsi pembaharuan strateginya.

"Perjuangan memartabat dan memperkasakan bahasa tidak akan menemui jalan noktahnya selagi adanya kealpaan, sikap sambil lewa atau acuh tidak acuh.," katanya..

Oleh itu, tegasnya, transformasi bahasa dan persuratan perlu dilakukan demi ketahanan negara bangsa dan mencapai aspek kehidupan berkebudayaan tinggi.

"Cuba kaji apakah dan sejauh manakah kemajuan fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Apakah komunikasi lisan dan tulisan sudah digunakan sepenuhnya bagi semua maksud rasmi kerajaan?

"Apakah ada 'model' penggunaan bahasa bermutu untuk dicontohi rakyat daripada kalangan pemimpin, para pegawai mahupun institusi kerajaan? Bagaimana pula bahasa komunikasi dalam jabatan dan antara jabatan sektor awam, komunikasi antara sektor awam dengan sektor swasta atau korporat dan sebaliknya," soal beliau.

Antara yang disarankan beliau adalah melihat penggunaan nama khas dan bahasa kebangsaan di tempat awam, industri perhotelan, pelancongan serta siaran media massa dengan bahasa yang nyata mendukung citra kenegaraan.

"Tetapi, bagaimanakah dapat dilakukan jika komitmen antara sektor awam dengan swasta tidak seganding? Sepatutnya, tanpa paksaan, citra bahasa kebangsaan terpampang penggunaannya di mana- mana jua. Apakah komunikasi antara sektor swasta dan korporat dengan pelanggan dalam negeri atau sebaliknya masih puluhan tahun kekal melalui bahasa Inggeris?

"Cuba kita perhatikan pula suasana komunikasi dalam bentuk iklan, nama khas, taman perumahan, jalan-raya, nama-nama gedung perniagaan di kota-kota di samping bahasa untuk pengumuman dan arahan yang dipamerkan di tempat awam, khalayak ramai mahupun siaran media massa," tegasnya.

Beliau berharap penegasan semula pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan hendaklah digerakkan dengan pendekatan dan strategi transformasi baru memandangkan pencapaian dasar bahasa yang tidak memuaskan dalam beberapa bidang utama kehidupan rakyat sebelum ini.

"Komitmennya mesti lebih kukuh dan dilakukan pembaharuan usaha. Maksudnya, kefahaman, kesedaran pengembangan dan pembinaan aspek-aspek bahasa melalui pembangunan infrastruktur bahasa Melayu tidak boleh dipandang sepi lagi.

"Tetapi, apakah pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan sudah diinsafi semua pihak? Apakah kita memerlukan satu undang-undang baru atau dipinda peruntukan-peruntukan tertentu Akta Bahasa Kebangsaan," ujarnya.

Beliau menegaskan, martabat Bahasa Melayu yang sudah ditetapkan dalam Perlembagaan tidak menjadi isu sebaliknya susunan strategi pelaksanaannya yang perlu lebih teratur.

Selain itu, beliau berharap hasil sastera berbentuk kreatif atau bukan kreatif seperti novel, cerpen, puisi dan segala hasil sastera yang ada dalam bentuk sastera klasik dan moden yang selama ini memaparkan nilai-nilai murni dan persamaan yang membentuk jiwa manusia turut dimanfaatkan.

"Masih ada sikap tidak celik sastera kerana subjek kesusasteraan tidak berkembang di sekolah. Sastera dilihat bukan satu subjek keperluan industri sedangkan di dalamnya sarat dengan pendidikan nilai-nilai patriotisme, nasionalisme, cinta negara, rasa kekitaan dan puluhan nilai murni lain.

A. Aziz menegaskan, Malaysia tidak memerlukan dasar pelbagai bahasa kerana langkah itu hanya akan membawa kepada kemusnahan perpaduan kebangsaan dan keharmonian. Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa serantau yang akan menimbulkan kebanggaan, rasa kesatuan dan perpaduan, bukan dipandang dengan sebelah mata.

Beliau berpendapat, aspirasi 1Bahasa 1Bangsa 1Negara dalam konteks 1Malaysia dapat dicapai sekiranya bahasa Melayu digunakan secara meluas dalam segala urusan kehidupan sementara Malaysia sendiri memimpin gerakan menjadikan bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa komunikasi antarabangsa sebelum abad ke-21 melabuhkan tirainya.

Full content generated by Get Full RSS.

PBB iktiraf kejayaan Malaysia

Posted:

PBB iktiraf kejayaan Malaysia

PBB iktiraf kejayaan Malaysia

Senator Datuk Dr. Firdaus Abdullah ialah Pakar Rujuk di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya.

BARU-baru ini saya menyertai delegasi Malaysia ke Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke-66 di New York, Amerika Syarikat.

Terdapat lebih kurang 400 orang perwakilan dari lebih 200 negara dan pemerhati dari badan-badan profesional dan agensi PBB dalam persidangan berkenaan.

Dalam perbincangan oleh kumpulan Jawatankuasa Kedua (Second Commitee) yang bertajuk Eradication of poverty and other developments issues ia tertumpu kepada pelbagai usaha negara-negara anggota PBB dalam membasmi kemiskinan.

Untuk sekian kalinya diingatkan bahawa kemiskinan bukan sekadar masalah ekonomi, tetapi sekali gus merupakan masalah sosial dan politik serta moral dan etika. Kemiskinan mengancam kestabilan politik sesebuah negara yang berkait rapat dengan keresahan sosial.

Ini mengingatkan kita kepada hadis nabi yang memberi amaran bahawa kemiskinan boleh membawa kepada kekufuran.

Senada dengan itu, perwakilan Singapura memetik tokoh falsafah Inggeris, George Bernard Shaw, yang pernah berkata bahawa - the greatest of all evil and the worst of crimes is poverty (kemiskinan adalah syaitan yang paling jahat dan jenayah yang paling buruk).

Sehubungan itu, maka semua perwakilan sepakat bahawa langkah-langkah membasmi kemiskinan dianggap sebagai cabaran paling hebat yang dihadapi dunia sekarang. Sebenarnya masalah ini lama disedari oleh PBB. Usaha-usaha pembasmian kemiskinan dijadikan salah satu program utama PBB yang dirangkumkan dalam agenda Millennium Development Goals (Matlamat Pembangunan Alaf Baru).

Langkah konkrit ke arah pencapaian matlamat itu dirumuskan dalam World Summit for Social Development (Sidang Kemuncak Dunia untuk Pembangunan Sosial) pada 1995. Berikutan itu dirangka Rancangan Sepuluh Tahun pertama yang diikuti dengan Rancangan Sepuluh Tahun kedua dengan rujukan Second UN Decades for the Eradication of Peverty (2008-2017) yang sedang berjalan sekarang.

Rancangan Sepuluh Tahun tersebut mengandungi pelbagai program di bawah seliaan PBB untuk dilaksanakan di serata dunia pada peringkat negara, rantau dan antarabangsa. Termasuk dalam pelbagai program itu adalah pengumpulan pelbagai data tentang kemiskinan. Data yang diperoleh tentu amat berguna untuk memantau kejayaan dan kegagalan usaha membasmi kemiskinan.

Tidak kurang pentingnya adalah bahawa data berkenaan akan memberi gambaran atau "realiti" kemiskinan yang sekali gus mengingatkan pemimpin-pemimpin masyarakat dunia tentang kegawatan masalah berkenaan.

Pemantauan tahunan mengenai status pencapaian (kejayaan dan kegagalan) usaha membasmi kemiskinan itu dilakukan sekurang-kurangnya melalui dua mekanisme iaitu laporan tahunan Setiausaha Agung yang dibentangkan kepada Perhimpunan Agung dan laporan perwakilan setiap negara mengenai status usaha-usaha pembasmian kemiskinan di negara masing-masing yang sekali gus merupakan reaksi atau penilaian terhadap laporan Setiausaha Agung.

Laporan Setiausaha Agung untuk Perhimpunan Agung tahun ini mencatatkan bahawa bilangan penduduk dunia yang berada di bawah garis kemiskinan berkurangan daripada 1.8 bilion pada 1990 kepada 1.4 bilion pada 2005.

(Mereka yang berada di bawah garis kemiskinan itu ditakrifkan sebagai pendapatan hariannya kurang daripada US$1.25 atau kurang daripada RM4). Tetapi jika garis kemiskinan itu diukur berdasarkan pendapatan dua dolar Amerika sehari, maka bilangan penduduk miskin di dunia sekarang ialah 2.5 bilion.

Gambaran ini akan semakin muram jika diambil kira kenaikan harga bahan makanan di serata dunia sejak hujung 2010. Laporan daripada negara-negara anggota disampaikan dalam bentuk kenyataan oleh jurucakap perwakilan masing-masing dalam sidang Jawatankuasa Kedua.

Di samping berfalsafah atau berteori mengenai kemiskinan, hampir seluruh perwakilan mengulangi kenyataan bahawa kemiskinan adalah satu fenomena yang sangat kompleks yang berpunca daripada pelbagai sebab. Punca itu termasuklah keterbatasan peluang memperoleh pelbagai sumber yang diperlukan untuk satu kehidupan yang berhemah.

Semua itu saling kait berkait dengan keterbatasan peluang pekerjaan, perumahan, pemakanan, pendidikan dan kesihatan. Dengan demikian wujudlah satu lingkaran yang menyebabkan usaha-usaha membasmi kemiskinan itu menjadi semakin kompleks.

Perwakilan atau jurucakap setiap negara melaporkan kejayaan atau kegagalan masing- masing dalam usaha membasmi kemiskinan ini. Kadar pencapai pelbagai negara anggota PBB dalam pembasmian itu sudah tentu itu berbeza-beza.

Negara yang mengaku kurang pencapaiannya akan memberi pelbagai sebab dan alasan termasuk menuduh pihak-pihak lain waima PBB sendiri atau malapetaka dan bencana alam. Sementara, negara-negara yang mendakwa telah mencapai kejayaan lebih tinggi kadarnya akan memberi fatwa atau formula.

Singapura umpamanya merujuk tiga prasyarat yang diperlukan untuk membasmi kemiskinan itu: pendidikan, pelaksanaan dasar-dasar membantu golongan yang kurang bernasib baik dan kerjasama serantau dan antarabangsa yang perlu ditingkatkan.

Pada keseluruhannya gambaran diberikan oleh kebanyakan perwakilan adalah bahawa jurang antara yang kaya dan yang miskin telah semakin melebar, baik dalam sesebuah negara, begitu juga antara satu negara dengan negara lain. Namun begitu Malaysia boleh berbangga kerana termasuk antara negara yang berjaya membasmi kemiskinan melalui pelbagai program sejak mencapai kemerdekaan.

Kejayaan Malaysia ini diakui sendiri oleh Setiausaha Agung PBB dalam laporan tahunannya. Laporan tersebut secara khusus merujuk Malaysia, Thai, Vietnam dan China sebagai empat negara Asia yang mencapai kejayaan ketara dalam usaha pembasmian kemiskinan sejak 20 tahun lalu. Kejayaan tersebut dikaitkan dengan kepesatan pertumbuhan ekonomi sepanjang masa 20 tahun itu dalam empat negara tersebut.

Pengiktirafan yang diberikan oleh Laporan Rasmi Setiausaha Agung PBB tersebut telah saya tegaskan lagi sewaktu membentangkan prestasi Malaysia dalam usaha membasmi kemiskinan ini. Secara khusus saya menyebut bahawa kadar kemiskinan tegar di Malaysia pada masa ini hanyalah 0.3% (tidak sampai satu peratus daripada seluruh penduduk). Semua itu adalah berkat kemajuan pembangunan ekonomi Malaysia sejak 30 tahun lalu.

Saya laporkan juga bahawa Malaysia turut menyumbang kepada negara-negara lain dalam usaha pembasmian kemiskinan melalui Malaysia Technical Cooperation Programme (MTCP) yang dilancarkan dalam September 1980.

Program MTCP ini memberi tumpuan kepada pembinaan sumber tenaga manusia melalui pelbagai latihan dan kursus. Seramai lebih 20,000 peserta daripada 130 negara membangun mengikuti program tersebut. Semua itu bermakna bahawa kalau di suatu masa dahulu Malaysia adalah negara penerima bantuan negara luar, maka MTCP membuktikan bahawa Malaysia sudah mencapai status negara pemberi bantuan.

Apakah rahsia kejayaan kita itu? Jawabnya - politik stabil dan pemerintahan yang cekap. Dan semuanya itu akan dilanjutkan dengan pelbagai program transformasi, termasuk Transformasi Pembangunan Luar Bandar seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu membentangkan Bajet 2012 pada 7 Oktober lalu.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan