Sabtu, 29 Oktober 2011

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


LGM hasilkan mesin bantu penoreh

Posted:

LGM hasilkan mesin bantu penoreh

LGM hasilkan mesin bantu penoreh


DR. Salmiah Ahmad (kanan) melihat mesin menoreh getah ARTS sambil diberi penerangan oleh Ketua Unit Reka Bentuk Produk, Dr. Nazirah Ahmad (kiri) dan pegawai penyelidik Lee Jiang Joon (tengah) di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 28 Okt. - Lembaga Getah Malaysia (LGM) melakar sejarah apabila berjaya menghasilkan mesin Sistem Toreh Getah Automatik (ARTS) yang pertama di dunia bagi memudahkan dan menjimatkan masa menoreh.

Ketua Pengarah LGM, Datuk Dr. Salmiah Ahmad berkata, ARTS bakal meningkatkan produktiviti industri getah negara dengan memudahkan proses penorehan dan mengurangkan pergantungan kepada buruh asing.

"Dengan ARTS, pekebun kecil boleh menentukan pukul berapa pokok getah perlu ditoreh, dikumpulkan dan terus dihantar ke pusat pengumpulan getah berhampiran.

"Bagi penyelenggaraan, pekebun kecil hanya perlu mengecas bateri dan pisau torehan setiap enam bulan sekali," katanya pada Persidangan dan Pameran Antarabangsa Komoditi Malaysia (MICCOS 2011) di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia (Maeps) di sini, hari ini.

Beliau memberitahu, biasanya seseorang penoreh akan mengusahakan empat hektar kebun getah dengan kekerapan menoreh dua hari sekali.

Bagaimanapun, dengan ARTS, pekebun boleh menoreh setiap hari dengan hanya menetapkan masanya.

Salmiah berkata, kelebihan ARTS ialah mampu menghasilkan susu getah tulen tanpa sebarang pencemaran kerana sistem automatik yang tertutup.

Selain itu, katanya, ARTS amat sesuai digunakan di kebun getah di kawasan berbukit kerana pengumpulan susu getah akan lebih mudah mengikut aliran graviti.

ARTS dihasilkan menerusi kerjasama antara LGM dengan syarikat inovasi terkenal, Zull Design Autotronic dan telah pun dipatenkan serta sedang diuji di ladang LGM Sungai Buloh.

Salmiah berharap ARTS akan digunakan bukan sahaja oleh pekebun kecil tempatan bahkan di negara pengeluar getah lain seperti Indonesia dan Thailand.

Full content generated by Get Full RSS.

Akta Murtad perlu diwujudkan

Posted:

Akta Murtad perlu diwujudkan

Akta Murtad perlu diwujudkan

Oleh NOOR DIANA AZIS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 Okt. - Akta Murtad perlu diwujudkan bagi menyokong penguatkuasaan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam di beberapa negeri.

Mufti Selangor, Datuk Mohd. Tamyes Abd. Wahid berkata, pada masa ini penguatkuasaan enakmen tersebut di beberapa buah negeri tidak begitu berkesan.

"Justeru, dengan mewujudkan Akta Murtad, ia dilihat mampu menyokong enakmen sedia ada sekali gus memudahkan pengamal undang-undang mengambil tindakan terhadap mereka yang terbukti bersalah," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Presiden Pertubuhan Penyatuan Pembelaan Melayu Malaysia (PPPMM), A. Rahman Mahadi yang menyatakan akta tersebut tidak perlu diwujudkan kerana undang-undang sedia ada dalam Perlembagaan sudah cukup berkesan.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria baru-baru ini mencadangkan supaya Akta Murtad diwujudkan segera bagi menyekat dan menghalang sebarang kegiatan memurtadkan umat Islam.

Mohd.Tamyes berkata, meskipun undang-undang dalam Perlembagaan memadai namun ia perlu disusuli oleh tindakan penguatkuasaan yang serius dan berkesan.

"Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya dan keadaan ini seperti tidak ada kesudahan.

"Apa yang penting kini adalah penguatkuasaan yang serius agar mereka yang cuba memurtadkan umat Islam akan merasa gerun dan takut dengan hukuman yang bakal dikenakan," ujarnya.

Sementara itu, pakar undang-undang, Profesor Salleh Buang berpendapat, masyarakat perlu lebih terbuka untuk menerima penggubalan undang-undang yang boleh mempertahankan akidah umat Islam.

"Ini penting supaya keharmonian pelbagai kaum dapat dikekalkan. Ia juga seiring dengan transformasi yang sering diuar-uarkan.

"Negara memerlukan undang-undang baru yang lebih mampan bagi menghukum pihak yang cuba memurtadkan orang Islam agar ia tidak berlaku di masa hadapan," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bahasa kebangsaan mesti dipelajari semua kaum

Posted:

Bahasa kebangsaan mesti dipelajari semua kaum

Bahasa kebangsaan mesti dipelajari semua kaum

KUANTAN 28 Okt. - Rakyat negara ini perlu memahami bahawa bahasa kebangsaan merujuk bahasa Melayu tinggi yang mesti dipelajari oleh semua pelajar di sekolah, termasuk orang Melayu sendiri.

Menurut bekas dekan Fakulti Bahasa Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Emeritus Abdullah Hassan, bahasa Melayu tinggi iaitu bahasa kebangsaan bukan bahasa percakapan harian yang dipelajari di rumah atau di kampung dan ia bukan hanya milik orang Melayu.

"Bahasa Melayu tinggi bermaksud bahasa yang dipelajari di sekolah dan mempunyai sistem sebutan, ejaan, kaedah membentuk perkataan, ayat serta ungkapan.

"Ia adalah bahasa kebangsaan dan kepunyaan semua warga Malaysia dan semua rakyat negara ini termasuk orang Melayu perlu mempelajarinya terutama dari segi sebutan, ejaan, nahu dan penggunaannya," katanya.

Abdullah menyampaikan Syarahan Umum Pak Sako sempena sambutan Bulan Bahasa di Universiti Malaysia Pahang (UMP), di sini hari ini.

Beliau yang juga Penasihat PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. berkata, apabila semua warga Malaysia menerima bahasa Melayu tinggi itu, terbentuklah persamaan konsep satu bahasa seperti yang dilaungkan selama ini.

Katanya, demi membina jati diri Malaysia dengan tidak menafikan kewujudan dan kepentingan bahasa kaum lain, peruntukan mengenai bahasa kebangsaan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pendidikan perlu dihormati.

"Ia mesti dilaksanakan tanpa bantahan kaum Cina dan India yang menerima bahasa Melayu tinggi sebagai bahasa kebangsaan termasuk orang Melayu sendiri," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan