Jumaat, 26 Julai 2013

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


Pelajar Thai seronok berpuasa

Posted: 25 Jul 2013 12:06 PM PDT

Oleh SHAHNI FARHANA MAT SAHIR
utusankedah@utusan.com.my

pelajar Thailand, WanAsma Waehati (dua kiri), Humaima Mohd. Ali (tengah) dan Suhairah Ismail (dua dari kanan) menghidang makanan untuk berbuka puasa dengan rakan serumah mereka di Alor Setar, Kedah, semalam.

ALOR SETAR 25 Julai - Pengalaman penuntut yang berasal dari Thailand menjalani ibadah puasa pada Ramadan ternyata berbeza dengan sambutan di negara mereka yang sering berlaku pergolakan.

Penuntut Ijazah Syariah Kolej Universiti Insaniah (Kuin), Humaima Mohd. Ali, 22, bersyukur kerana dia dan rakan senegaranya berpeluang untuk merasai kenikmatan berpuasa di sebuah negara yang aman.

Dia yang berasal dari Narathiwat berkata, kemeriahan sambutan bulan Ramadan di sini ternyata berbeza dengan negaranya berikutan mereka menyambutnya dalam keadaan sederhana dan ketakutan.

"Kalau di sini bulan Ramadan riuh rendah dan meriah tetapi di sana bising dengan bunyi tembakan dan letupan bom.

"Di sana juga lepas solat tarawih semua orang balik rumah dan duduk di dalam rumah sahaja menyebabkan suasananya menjadi sunyi sepi pada waktu malam," katanya ketika ditemui pemberita di sini.

Tambahnya, biarpun keadaan tidak aman, dia tetap merindui suasana berbuka puasa bersama keluarga di kampung halaman.

Bagi penuntut dari Patani, Wan Asma Waehati, 20, pula berkata, keriuhan suasana bazar Ramadan yang terdapat di sini tidak akan dirasai di negaranya yang hanya menjual juadah berbuka secara berkelompok dan kecil-kecilan.

"Di Thailand kami tidak panggil bazar Ramadan tetapi 'nat' yang hanya ada sekitar 10 gerai dan tidak banyak pilihan makanan seperti di sini.

"Kalau di sini juadah berbuka puasa yang paling saya gemar ialah pulut sekaya yang sememangnya tidak ada di sana," katanya.

Seorang lagi rakan senegara mereka, Suhairah Ismail, 22, yang juga berasal dari Patani berkata, cita rasa juadah berbuka yang berbeza menyebabkan dia bersama rakan serumahnya lebih gemar memasak juadah berbuka dan bersahur.

"Kami lebih gemarkan makanan pedas, jadi kebanyakan bahan masakan terutama rempah yang digunakan kami bawa dari sana," katanya.

Dua premis bufet Ramadan diserbu

Posted: 25 Jul 2013 12:06 PM PDT

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

IPOH 25 Julai - Dua premis masing-masing sebuah hotel dan restoran di bandar raya ini yang menyediakan bufet Ramadan diserbu pihak berkuasa semalam.

Operasi bersepadu melibatkan Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk), Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu bermula dari pukul 10 pagi hingga 1.30 petang ini.

Dalam operasi tersebut, pihak berkuasa yang diketuai Pengarah JAIPk, Datuk Mohd. Yusop Husin memeriksa bahagian dapur termasuk bahan-bahan masakan yang digunakan di kedua-dua premis terlibat yang baru dibuka dua bulan lalu.

Menurut Mohd. Yusop, hasil pemeriksaan yang dibuat itu, mereka menjumpai bahan perasa yang tiada pengesahan halal dan logo halal meragukan selain percampuran antara bahan halal dengan tidak halal di kawasan stor penyimpanan.

"Kedua-dua premis ini tiada sijil halal namun telah menyediakan bufet Ramadan dan bila pelanggan bertanya mengenai sijil halal tersebut, mereka kata sedang memohon.

"Sedangkan sebenarnya mereka tidak pernah memohon (sijil halal) pun. Ini satu penipuan selain mengelirukan umat Islam yang ingin berbuka puasa. Tindakan tersebut tidak boleh dibiarkan," katanya dalam sidang akhbar di sini semalam.

Sebanyak 19 anggota JAIPk, PPDNKK dan Jakim menyertai operasi hampir empat jam tersebut.

Mohd. Yusop berkata, kertas siasatan melibatkan kedua-dua premis terlibat telah dibuka PPDNKK mengikut Seksyen 16 Akta Perihal Dagangan 2011.

Katanya, jika sabit kesalahan kedua-dua premis tersebut boleh didenda sehingga RM500,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Tegas beliau, pihaknya juga telah mengarahkan kedua-dua premis berkenaan menurunkan kain pemidang serta tidak mengeluarkan sebarang risalah mempromosi bufet Ramadan tersebut.

"Ini merupakan serbuan pertama terhadap premis menyediakan bufet Ramadan di negeri ini sejak umat Islam mula berpuasa 10 Julai lalu.

"Sehubungan itu, kita memberi amaran kepada semua pengusaha restoran atau hotel yang tidak memiliki sijil halal supaya tidak menggunakan perkataan 'Ramadan' atau berunsurkan Islam sebelum tindakan tegas diambil," katanya.

Mohd. Yusop turut menasihati orang ramai yang ragu-ragu dengan juadah berbuka puasa disediakan premis tertentu melaporkan kepada JAIPk atau PPDNKK.

ADUN dedah empat pesakit dapat layanan buruk

Posted: 25 Jul 2013 12:06 PM PDT

ROSLAN Saidin (tiga dari kiri) bertanya sesuatu kepada beberapa orang pesakit yang menerima layanan buruk dengan salah seorang pesakit yang mendapatkan rawatan di HSJ selepas sidang akhbar di Penang Golf Resort di Kepala Batas, Pulau Pinang kelmarin.

KEPALA BATAS 25 Julai - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pinang Tunggal, Datuk Roslan Saidin membuktikan tanggungjawabnya dengan mendedahkan empat pesakit yang menerima layanan buruk daripada doktor di dua buah hospital kerajaan di negeri ini.

Roslan berkata, tindakan beliau itu bagi membuktikan apa yang didedahkan semasa Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) 3 Julai lalu adalah benar dan bukan sengaja untuk mengada-adakan cerita.

"Saya tampil untuk membuktikan dan tunjukkan kebenaran terhadap aduan-aduan daripada rakyat kerana mereka sendiri mendakwa menjadi mangsa layanan buruk doktor terbabit.

"Saya bukan cakap kosong atau mereka-reka cerita dalam sidang DUN kerana menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat Barisan Nasional (BN) membantu rakyat di kawasan saya kerana tidak mahu orang lain menerima nasib sama," katanya dalam sidang akhbar di Penang Golf Resort di sini semalam.

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan negeri, Dr. Afif Bahardin yang mahukan Roslan meminta maaf secara terbuka kepada para doktor di seluruh Malaysia berikutan dakwaan doktor rasis di Hospital Seberang Jaya yang enggan merawat pesakit.

Semalam, Afif dalam kenyataan berkata, kegagalan Roslan mengemukakan bukti menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab pemimpin terbabit.

Sehubungan itu, Roslan mahukan Afif meminta maaf kepada penduduk yang menerima layanan buruk itu meletak jawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan negeri jika gagal berbuat demikian.

"Rakyat boleh menilai Exco kerajaan pakatan pembangkang itu dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga perlu mengambil tindakan terhadap Exco berkenaan," katanya.

Sementara itu, mangsa, Syahidah Saad, 27, dari sini berkata, dia ke HSJ pada 28 Mei lalu bagi mendapatkan rawatan ekoran besi yang dimasukkan ke dalam pahanya sebelum ini patah.

"Salah seorang doktor lelaki di hospital itu enggan melakukan pembedahan untuk mengeluarkan besi tersebut dan menyuruh saya pulang.

"Saya berasa kecewa dengan tindakan doktor dan memberitahu kalau masih boleh berjalan tidak perlu buang besi itu sedangkan saya tidak boleh berjalan dan menanggung kesakitan," ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan