Ahad, 30 Oktober 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Pas tidak bersedia laksana hudud

Posted:

Pas tidak bersedia laksana hudud

Pas tidak bersedia laksana hudud

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

KOTA BHARU 30 Okt. - Kerajaan Pas Kelantan tidak pernah bersedia atau membuat perancangan yang teliti untuk melaksanakan hudud di negeri ini biarpun enakmen mengenainya diluluskan di Dewan Undangan Negeri (DUN) hampir 20 tahun dahulu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, isu hudud ditimbulkan semula oleh Pas kerana pilihan raya umum semakin hampir bagi menarik sokongan rakyat.

Beliau berkata, perancangan yang teliti termasuk penubuhan jawatankuasa teknikal pelaksana Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan sepatutnya dibuat lebih awal sekiranya mereka benar-benar ikhlas mahu melaksanakannya.

"Untuk laksanakan hudud bukan perkara kecil, amat penting perlu ada perancangan dan kerja yang teratur, bukan hanya bercakap sejak 20 tahun lalu tanpa sebarang tindakan.

"Hari ini baru hendak tubuh jawatankuasa teknikal hudud kerana pilihan raya semakin hampir, jika Pas benar ikhlas, persedian untuk laksanakan hudud dibuat sejak bertahun-tahun dahulu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan wang pendahuluan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada 278 pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Utusan Malaysia pada 24 Oktober lalu melaporkan kerajaan Pas Kelantan mengumumkan penubuhan jawatankuasa teknikal pelaksana Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan yang akan dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob.

Jawatankuasa itu dianggotai 19 ahli daripada kalangan profesional termasuk Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah negeri, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah selaku Timbalan Pengerusi 1 dan sekiranya perlu keahlian mungkin ditambah.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, kerajaan Pas Kelantan perlu memastikan keadaan di negeri ini benar-benar kondusif sebelum hudud dilaksanakan.

"Perlu ada keadilan dalam perkara ini, fakir miskin dibantu, pentadbir yang bersih, masih banyak perkara perlu dipenuhi terlebih dahulu," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

PRU-13: Jentera Barisan Nasional perlu bersiap sedia

Posted:

PRU-13: Jentera Barisan Nasional perlu bersiap sedia

PRU-13: Jentera Barisan Nasional perlu bersiap sedia

PULAU PANGKOR 30 Okt. - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, jentera Barisan Nasional (BN) perlu bersiap sedia dengan perancangan dan pelaksanaan yang berkesan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Katanya, langkah itu perlu dilakukan dalam usaha memastikan BN mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen yang dimenangi di samping merampas semula kerusi yang dikuasai oleh parti pembangkang.

Sambil mengimbas kembali prestasi BN dalam pilihan raya umum lalu, Ahmad Zahid berkata, apa yang berlaku berpunca daripada kelalaian dan kesilapan BN dan UMNO sendiri.

"Bagaimanapun ada hikmah di sebalik peristiwa itu supaya kita sentiasa bermuhasabah atas kesilapan yang dilakukan di samping menjadikan ia sebagai teladan untuk kita lebih berhati-hati pada sama akan datang, " katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis penutup Kolokium Gagasan 1Malaysia UMNO Bahagian Bagan Datoh, di sini, hari ini.

Ahmad Zahid berkata, semua pendokong parti dan jentera penggerak pilihan raya BN mesti sentiasa berazam untuk memperoleh kerusi melebihi dua pertiga bagi memudahkan parti menubuhkan kerajaan sama ada di peringkat negeri mahupun pusat.

Katanya, selama memerintah BN terbukti boleh mentadbir lebih cekap, telus dan adil kepada semua kaum.

Ahmad Zahid juga mahu pelbagai program digerakkan secara berterusan sehingga pilihan raya diadakan.

Mengenai kawasan Bagan Datoh, beliau berkata, di samping mempertahankan kerusi Parlimen dan DUN Rungkup yang dimenangi, jentera BN juga perlu berusaha mengembalikan kerusi DUN Hutan Melintang kepada parti berkenaan.

"Kekalahan satu kerusi boleh merosakkan cita-cita BN menubuhkan semula kerajaan negeri dan kemenangan setiap kerusi adalah penting untuk membantu menubuhkan kerajaan mengikut amalan demokrasi," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan