Khamis, 27 Oktober 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Polis tahan suspek curi bagasi

Posted:

Polis tahan suspek curi bagasi

Polis tahan suspek curi bagasi


Imran Abdul Rahman (kiri) dan timbalannya, Deputi Supritendan Zaldino Zaludin menunjukkan bagasi mangsa kecurian di Ibu Pejabat Polis Daerah Sepang, semalam.


SEPANG 27 Okt. - Polis berjaya membongkar kes kecurian bagasi yang berlaku sejak awal tahun ini di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) setelah menahan tiga lelaki warga asing berusia lingkungan 50-an di Ampang, Selasa lalu.

Ketua Polis Daerah Sepang, Supritendan Imran Abdul Rahman berkata, tangkapan itu hasil siasatan polis terhadap aduan seorang penumpang di KLIA apabila sebuah beg yang dibawa bersamanya hilang disyaki dicuri.

Bertindak atas maklumat tersebut, sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Polis Daerah Sepang menyerbu sebuah kondominium di Ampang dan berjaya merampas 16 unit beg pelbagai jenis, sebuah komputer riba, lima utas jam tangan dan tiga cermin mata.

"Polis mendapat laporan pada Sabtu lepas seorang penumpang yang akan ke Kota Kinabalu kehilangan beg yang mengandungi sebuah Ipad, satu cermin mata, sebatang pen dan dokumen ketika diletakkan di atas troli semasa hendak mendaftar masuk.

"Kemudian pada Selasa lalu sekitar pukul 6 petang polis menyerbu kondominium yang dijadikan tempat penginapan mereka dan menahan dua lelaki warga Peru dan seorang warga Sepanyol.

"Melalui siasatan yang kita jalankan, suspek turut mencuri di beberapa kawasan tumpuan orang ramai seperti KLCC, hotel dan restoran dengan seorang suspek berlagak bertanyakan sesuatu manakala yang lain bertindak menarik perhatian orang ramai," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Sepang di sini hari ini.

Imran memberitahu, ketiga-tiga lelaki yang ditangkap kini ditahan reman hingga 7 November ini untuk siasatan lanjut.

"Polis percaya dengan tertangkapnya suspek-suspek ini kita berjaya membendung dan menyelesaikan 12 kes kecurian barang yang dilaporkan menggunakan modus operandi yang sama di KLIA.

"Justeru, kepada mangsa-mangsa yang kehilangan beg di KLIA dan pernah bersemuka dengan suspek diminta datang ke balai polis untuk pengecaman," katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan, Imran memberitahu, sepanjang tahun ini polis berjaya membuat tangkapan tujuh kes terhadap pemilikan senjata tiruan merupai senjata api di KLIA.

Katanya, orang ramai dinasihatkan tidak membeli senjata tiruan tersebut kerana ia menjadi satu kesalahan di sisi undang-undang dan boleh didakwa di bawah peruntukan 36 akta senjata 1960.

"Hasil siasatan mendapati terdapat tiga modus operandi yang diguna pakai untuk menyeludup senjata ini iaitu dengan membeli di luar negara dan membawa masuk sebagai barang permainan, beli di luar negara dan kemudian pos dalam bentuk bungkusan serta pos senjata tersebut dalam bentuk bungkusan ke pelbagai destinasi dalam Malaysia.

"Kepada sesiapa yang memiliki senjata tiruan walaupun untuk tujuan perhiasan boleh dihukum penjara tidak melebihi satu tahun dan denda tidak lebih RM5,000 atau kedua-duanya sekali," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Sindiket cipta kartrij palsu tumpas

Posted:

Sindiket cipta kartrij palsu tumpas

Sindiket cipta kartrij palsu tumpas

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
pengarang@utusan.com.my

SEREMBAN 27 Okt. - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menumpaskan satu sindiket menghasilkan kartrij pencetak komputer tiruan berjenama setelah merampas peralatan bernilai RM2 juta dalam lima serbuan yang dilakukan di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Serbuan pada pukul 12.30 tengah hari Ahad lalu itu dijalankan oleh sepasukan anggota dari Bahagian Penguat Kuasa KPDNKK di lima premis berhampiran Taman Sri Manja selepas menerima aduan daripada wakil syarikat pengadu.

Ketua Pengarah Penguat Kuasanya, Mohd. Roslan Mahayudin berkata, dalam serbuan tersebut, pihaknya merampas 5,000 unit kartrij tiruan pelbagai jenama seperti 'Hewlett-Packard' (HP), 'Epson', 'Canon' dan 'Samsung' yang dipercayai dihasilkan untuk pasaran sekitar Lembah Klang.

"Dalam serbuan tersebut, pihak kami turut merampas lapan buah mesin bagi menghasilkan serta mengisi serbuk toner, mesin pencetak logo dan pelekat serta mesin penghasilan kartrij.

"Pihak kami percaya lokasi serbuan menjadi tempat penghasilan serbuk toner, pencetakan kotak dan pelekat, stor simpanan, pejabat urusan termasuk stor penyimpanan kartrij yang siap dibungkus," katanya.

Mohd. Roslan berkata demikian kepada pemberita di Kompleks Penyimpanan KPDNKK di Taman Industri Arab-Malaysia, Nilai dekat sini hari ini.

Menurutnya, dalam serbuan itu, pihaknya turut menahan seorang lelaki berusia 46 tahun yang disyaki pemilik perniagaan dan lima premis terbabit.

"Siasatan lanjut mendapati pemilik tersebut telah menjalankan operasinya hampir dua tahun," kata Mohd. Roslan yang turut memberitahu pihaknya telah menjalankan risikan selama dua minggu sebelum menggempur lima premis terbabit.

Kes ini, kata beliau, disiasat di bawah Seksyen 3 (1) (a) Akta Perihal Dagangan 1972.

Jika disabit kesalahan, pesalah akan didakwa di bawah Seksyen 18(1) yang memperuntukkan denda maksimum RM100,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun bagi orang perseorangan, manakala bagi badan korporat, pesalah boleh dihukum di bawah Seksyen 18 (2) dengan hukuman denda tidak melebihi RM250,000," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan