Rabu, 26 Oktober 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Kem periksa kesihatan berjaya

Posted:

Kem periksa kesihatan berjaya

Kem periksa kesihatan berjaya

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com


Doktor (kiri) bersama petugas lain mengadakan pemeriksaan kesihatan Orang Asli di Kampung Sungai Mai, Jerantut, baru-baru ini. - utusan/Haris Fadilah Ahmad


JERANTUT 26 Okt. - Program pembangunan kesihatan diperkenalkan bagi meningkatkan kesedaran terhadap gaya hidup sihat menerusi amalan pemakanan seimbang dan penjagaan kebersihan sepanjang masa.

Kerajaan memperuntukan dana besar bagi menyediakan kemudahan kesihatan di luar bandar dan pedalaman untuk keselesaan penduduk terbabit mendapatkan perkhidmatan kesihatan.

Kemudahan berkenaan membabitkan projek klinik kesihatan, klinik rawatan bergerak, klinik ibu mengandung, pergigian, kawalan demam malaria dan aedes serta rawatan berkala.

Di samping itu, peranan pegawai dan petugas kesihatan terlatih juga penting untuk memastikan setiap dasar pembangunan dalam meningkatkan taraf kesihatan penduduk luar bandar diberi keutamaan.

Berasaskan hakikat itu, seramai 30 kakitangan Hospital Jerantut (HJ) dibantu tiga doktor pakar menjayakan Kem Pemeriksaan Kesihatan bagi penduduk Sungai Mai di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Damak dekat sini baru-baru ini.

Kem itu juga mendapat sokongan Kelab Lions Jerantut, Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA) dan ahli Lembaga Pelawat Hospital Jerantut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damak, Datuk Lau Lee berkata, usaha itu bersifat serampang dua mata iaitu mendekatkan Orang Asli dengan petugas hospital selain menawarkan perkhidmatan kesihatan.

"Kem kesihatan yang kerap diadakan di kampung Orang Asli di sini dapat mengurangkan beban mereka berulang-alik ke bandar bagi mendapatkan rawatan di hospital, klinik kesihatan dan farmasi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan kem berkenaan baru-baru ini.

Hadir sama Pengarah Hospital Jerantut, Dr. Devaraj Salam dan Pengerusi Lembaga Pelawat Hospital Jerantut, Wan Shamsuri Wan Abdul Jalil.

Pada majlis berkenaan, Lau Lee juga menyerahkan sumbangan barang makanan kepada golongan miskin termasuk kanak-kanak Orang Asli di kampung Sungai Mai.

Lee berharap usaha itu dapat meningkatkan kesedaran penduduk kampung tersebut menjaga kesihatan, di samping mengikis perasaan takut untuk menjalani pemeriksaan di hospital.

Dalam pada itu, Dr. Devaraj berkata, Kampung Orang Asli Sungai Mai merupakan lokasi ke-13 program berkenaan dan kampung tersebut adalah perkampungan Orang Asli kedua yang dikunjungi kakitangan hospital berkenaan.

Katanya, sejak diadakan program itu membawa banyak perubahan khususnya dalam mengubah sikap masyarakat menjaga kesihatan.

Katanya, sejak diadakan program itu membawa banyak perubahan khususnya dalam mengubah sikap masyarakat menjaga kesihatan.

"Para petugas dapat mengesan komplikasi penyakit di kalangan Orang Asli yang memerlukan rawatan lanjutan, seterusnya membolehkan pesakit terus dirujuk ke hospital," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kesedaran penduduk Orang Asli meningkat

Posted:

Kesedaran penduduk Orang Asli meningkat

Kesedaran penduduk Orang Asli meningkat


Penduduk Orang Asli mendengar ceramah kesihatan sementara menunggu untuk menjalani pemeriksaan yang dikendalikan oleh Hospital Jerantut di Sungai Mai, Jerantut, baru-baru ini.


JERANTUT 26 Okt. - Program Kem Kesihatan anjuran Hospital Jerantut dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di perkampungan Orang Asli Suku Semai di Sungai Mai dekat sini mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat.

Mereka menyifatkan, usaha para doktor dan petugas hospital turun ke kampung berkenaan membuktikan kakitangan kerajaan mempunyai integriti dalam membantu penduduk di situ.

Seorang penduduk, Raman a/l Noor, 38, berkata, langkah berkenaan diharap dapat dilaksanakan secara berkala demi kebaikan penduduk.

"Tidak dinafikan masih terdapat segelintir penduduk yang enggan ke hospital jika menghidap penyakit, berikutan faktor kedudukan rumah yang jauh dengan bandar, kekangan kewangan dan masa.

"Kehadiran doktor dan petugas hospital ke kampung ini bukan sahaja merapatkan hubungan, malah disambut baik kerana mereka menjalani pemeriksaan kesihatan tanpa rasa takut," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Seorang lagi penduduk Sungai Mai, Diah a/p Puteh, 26, memuji usaha tersebut kerana ia memberi peluang kepada mereka mengetahui tahap kesihatan semasa dan menimba pelbagai ilmu kesihatan.

Katanya, pengetahuan diperoleh itu amat berguna untuk diamalkan dalam kehidupan seharian.

Pengerusi Belia Cawangan Orang Asli Sungai Mai, Salina a/p Raman, 24, berkata, program tersebut dapat meringankan beban penduduk yang terpaksa mengeluarkan belanja besar jika ingin mendapatkan rawatan di bandar.

"Ia menyuntik pengetahuan berguna khususnya memastikan ubat yang diberikan dimakan dengan cara betul ketika sakit," katanya.

Tambahnya, penerangan tentang jenis ubat oleh kakitangan perubatan sangat berguna untuk dijadikan panduan pada masa akan datang.

Full content generated by Get Full RSS.

Dua beranak rugi RM47,000

Posted:

Dua beranak rugi RM47,000

Dua beranak rugi RM47,000

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
utusanktn@gmail.com

KUANTAN 26 Okt. – Dua beranak kerugian RM47,000 selepas disamun tiga lelaki bersenjatakan parang di rumah mereka di Kampung Sungai Putat, Padang Piol dekat Jerantut, awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian pukul 2.30 pagi itu, mangsa, seorang suri rumah warga emas berusia 69 tahun sedang tidur di ruang tamu bersama anak perempuannya yang berusia 34 tahun.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Bahagian Siasatan dan Perundangan) negeri, Supritendan Mohd. Haris Daud (gambar) berkata, ketiga-tiga suspek dipercayai memasuki rumah mangsa melalui tingkap dapur.

"Mangsa dan anaknya sedang nyenyak tidur sebelum dikejutkan suspek yang menutup muka mereka sambil mengacukan parang.

"Suspek kemudian mengikat mangsa dengan wayar seterika sebelum menggeledah rumah dua beranak itu," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang di sini, semalam.

Katanya, suspek berjaya melarikan wang tunai sebanyak RM1,000 bersama barang kemas bernilai kira-kira RM46,000.

Tambahnya, selepas kesemua suspek melarikan diri, mangsa berjaya membuka ikatan mereka sebelum meminta bantuan jiran.

Mangsa membuat laporan di Balai Polis Jerantut dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan, katanya.

Mohd. Haris turut menasihatkan orang ramai supaya meningkatkan tahap keselamatan kediaman dan melaporkan kepada polis jika meninggalkan rumah mereka sepanjang musim perayaan ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan