Rabu, 21 November 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


‘Kami nak 7 hari’

Posted: 20 Nov 2012 11:52 AM PST

KUALA LUMPUR: "Sudah setahun kami bersabar dan akur arahan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya tidak berniaga pada setiap Isnin dan Selasa walaupun ramai peniaga di sini menanggung kerugian ribuan ringgit.

"Apa salahnya, benarkan kami berniaga tujuh hari seminggu sempena musim cuti sekolah pada November dan Disember ini saja, itu pun DBKL tolak," kata Pengerusi Persatuan Peniaga-peniaga Uptown Danau Kota, Taman Setapak Indah, Ahmad Fauzi Abdul Karim, di sini, malam kelmarin.


Menurut beliau, tindakan DBKL menolak permohonan persatuan itu dalam surat rasmi bertarikh 9 Oktober lalu yang dihantar kepada Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar menimbulkan rasa tidak puas hati 333 peniaga berlesen di tapak Uptown berkenaan.

Katanya, melalui surat rasmi DBKL yang diterimanya tiga hari lalu bertarikh 18 Oktober, DBKL menolak rayuan peniaga untuk berniaga pada Isnin dan Selasa sempena cuti sekolah dengan alasan kewujudan bazar malam itu tidak disenangi penduduk sekitar. "Malah, DBKL juga menyebut terdapat cadangan supaya uptown yang cukup dikenali hampir tujuh tahun ini yang beroperasi dari Rabu hingga Ahad bermula dari jam 9 malam hingga 4 pagi ditutup dan dipindahkan ke tempat lain.


"Kami ada isteri, anak dan hutang yang perlu ditanggung dan peluang cuti sekolah ini masa untuk kami memperoleh pendapatan lebih," katanya.


Katanya, sebelum ini, semua 333 peniaga Melayu di situ akur dengan arahan DBKL untuk menutup perniagaan pada setiap Isnin dan Selasa sejak setahun lalu.

Jika dicampur bilangan hari tidak berniaga, katanya, mereka sudah menutup perniagaan selama 96 hari yang bersamaan tiga bulan sepanjang tahun lalu.


"Kalau DBKL tidak dapat beri dua hari pun, sekurang-kurangnya beri kami berniaga satu hari.

"Malam ini (kelmarin) DBKL sengaja menutup lampu jalan supaya kami tidak boleh berniaga, seolah-olah kami ini peniaga haram," katanya.


Sementara itu, Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas), Mohd Ridzuan Abdullah simpati dengan nasib peniaga terbabit dan berusaha membantu mereka.


"Kami beri tempoh selama seminggu kepada DBKL untuk mengatasi masalah ini dan membenarkan peniaga berniaga pada Isnin dan Selasa pada cuti sekolah ini.


"Jika tidak, kami akan berkumpul di pintu masuk bangunan Parlimen bagi mendesak isu ini segera diselesaikan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/21


30 hilang tempat tinggal

Posted: 20 Nov 2012 11:49 AM PST

SENTUL: Kira-kira 30 orang hilang tempat tinggal selepas tujuh rumah di Kampung Batu Muda, di sini, musnah dalam kebakaran, kelmarin.

Dalam kejadian jam 11 malam itu, tujuh rumah setinggan berkenaan musnah berikutan kesukaran anggota bomba mendapatkan sumber air bagi memadam kebakaran.


Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Khirudin Drahman ketika dihubungi semalam berkata, pihaknya menerima panggilan kebakaran jam 11.07 malam dan jentera pertama tiba tujuh minit kemudian.

"Empat jentera bomba daripada Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sentul, Gombak Selatan, Titiwangsa dan Hang Tuah dengan kekuatan 32 anggota dikejarkan ke tempat kejadian," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/21


Tiada ulasan:

Catat Ulasan