Sabtu, 17 November 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Masih tutup

Posted: 16 Nov 2012 10:18 AM PST

AMPANG: Penutupan Jalan Ampang-Hulu Langat akan diteruskan sehingga hari ini bagi memastikan keselamatan orang awam terjamin sekali gus membolehkan kerja pembersihan tanah diteruskan berikutan runtuhan yang berlaku berdekatan susur Menara Tinjau, di sini, kelmarin.

Ia turut memberi ruang kepada pihak Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) memastikan kawasan itu bebas lumpur sebelum dibuka semula kepada orang awam.


Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, arahan itu kekal sehingga keadaan benar-benar selamat.

"Buat masa ini pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) masih lagi melakukan kerja pembersihan di atas jalan dengan runtuhan tanah melitupi tiga suku jalan atau 50 meter laluan dan keadaan ini berbahaya kepada tebing dan penduduk di Kampung Ampang Saujana yang terletak berhampiran.


"Oleh itu, laluan di susur berdekatan Batu 14 dan berdekatan simpang Kampung Ampang Saujana akan ditutup sehingga esok (hari ini) dan pembukaannya akan diumumkan secepat mungkin," katanya ketika ditemui di tempat kejadian, di sini, semalam.


Beliau berkata, keadaan akan dipantau supaya tiada apa-apa kejadian tidak diingini berlaku terutama apabila keadaan cuaca kurang menentu kebelakangan ini.

"Kami akan menunggu keputusan pihak forensik JKR bagi makluman status analisis tanah dan keadaan bumi di kawasan terbabit kerana ia gagal dikenal pasti pada malam kejadian berikutan cuaca gelap," katanya.


Amiruddin berkata, kawalan ketat dilakukan dengan menempatkan balai polis bergerak dan anggota Rela di susur jalan berkenaan.

Tinjauan Harian Metro ke tempat kejadian juga mendapati keadaan stabil dan orang awam mematuhi arahan namun kedai berhadapan persimpangan Kampung Ampang Saujana masih beroperasi seperti biasa.


Peniaga, Shapari Mat, 45, berkata dia melihat sendiri kejadian itu walaupun hanya dari jauh.


"Setiap hari saya akan berniaga bermula jam 4 petang hingga 3 pagi dan saya mendengar bunyi runtuhan walaupun berada pada jarak 1.2 kilometer dari tempat kejadian," katanya.


Katanya, ia kejadian biasa di kawasan berkenaan terutama apabila hujan berterusan turun.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17


Polis belum dapat arahan tahan jurujual

Posted: 16 Nov 2012 10:15 AM PST

SHAH ALAM: Polis masih belum mendapatkan perintah tahanan reman seorang jurujual yang melahirkan seorang bayi lelaki cukup sifat yang kemudian meninggal dunia di rumah sewanya di Jalan Haji Salleh, Meru, dekat Klang, Rabu lalu, kerana suspek masih menerima rawatan di hospital.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, penahanan hanya akan dibuat selepas wanita itu disahkan pulih oleh doktor.


Katanya, wanita itu kini berada di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, bagi mendapatkan rawatan lanjut dan pemantauan daripada pihak hospital.

Difahamkan, mayat bayi malang itu sudah dituntut keluarga wanita itu kira-kira jam 2 petang semalam untuk urusan pengebumian selepas proses bedah siasat. Namun, polis enggan mendedahkan punca kematian bayi terbabit tetapi akan mengambil keterangan daripada rakan suspek untuk melengkapkan siasatan.


Harian Metro semalam melaporkan, seorang wanita berusia 24 tahun melahirkan bayi lelaki di rumah sewanya Rabu lalu namun kejadian hanya diketahui kakaknya, kelmarin sebelum membuat laporan polis.


Suspek didapati mengandung selepas menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki warga Bangladesh yang sudah pulang ke negara asalnya sejak Mac lalu.

Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17


Tiada ulasan:

Catat Ulasan