Khamis, 21 April 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Wajib bayar gaji amah melalui bank

Posted:

Wajib bayar gaji amah melalui bank

Wajib bayar gaji amah melalui bank


SEORANG pembantu rumah (kiri) mengasuh anak majikannya di sebuah rumah di Cheras, Kuala Lumpur. – Gambar hiasan


PUTRAJAYA – Kerajaan akan mewajibkan majikan supaya membayar gaji pembantu rumah mereka melalui akaun bank dan bukan lagi secara tunai.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam (gambar) berkata, langkah baharu itu akan diperkenalkan pada Jun ini.

"Langkah ini bagi menjamin dan melindungi kepentingan majikan dan pembantu rumah," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM133,150 menanti pemenang

Posted:

RM133,150 menanti pemenang

RM133,150 menanti pemenang

Oleh HISHAM IDRIS
dan AFIFI HAFIZ MOHD. NOR
berita@kosmo.com.my


MADZRIB


KUALA LUMPUR – Pertandingan futsal terhebat di Putrajaya kembali dengan menawarkan wang tunai dan hadiah melebihi RM133,150 untuk dimenangi.

Rentap Futsal Putrajaya 2 Kosmo! 2011 bakal menggegarkan Kompleks Futsal 1Malaysia Presint 18, Putrajaya bermula 26 hingga 29 Mei depan.

Timbalan Ketua Pengarah Bahagian Pembangunan Sukan, Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Madzrib Ibrahim berkata, kejohanan itu dijangka menarik lebih 2,000 pasukan untuk berentap selama 80 jam tanpa henti siang dan malam.

Pada tahun ini kejohanan itu diadakan selama empat hari tiga malam.

Beliau berkata, KBS kini hanya menunggu masa untuk menjayakan kejohanan tersebut yang dijangka mendapat sambutan hangat memandangkan ia merupakan salah satu kejohanan futsal terbesar di negara ini.

"Walaupun borang penyertaan belum lagi dikeluarkan namun bahang kejohanan sudah dirasai. Setakat ini, beratus-ratus pasukan telah menyatakan kesediaan menyertai kejohanan tersebut.



"Kita juga sudah bersedia daripada semua aspek termasuk gelanggang," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Tujuh kategori dipertandingkan dalam kejohanan tahun ini termasuk dua kategori baru iaitu Terbuka Lelaki Antarabangsa dan Terbuka Wanita Antarabangsa.

Sementara itu, hadiah wang tunai untuk juara kategori Terbuka Lelaki dinaikkan daripada RM20,000 kepada RM25,000.

Bagi juara kategori Lelaki Bawah 18 dan Terbuka Wanita, jumlah hadiah turut dinaikkan daripada RM4,000 kepada RM10,000.



Untuk kategori Larut Malam, hadiah wang tunai kini ditawarkan sebanyak RM20,000 berbanding RM15,000 tahun lepas manakala RM5,000 menanti pasukan yang menjuarai kategori Lelaki Bawah 12.

Pendaftaran dibuka mulai hari ini dan yuran penyertaan RM90 dikenakan untuk kategori Terbuka Lelaki dan Larut Malam, RM50 bagi kategori Lelaki Bawah 18 dan Terbuka Wanita serta RM10 bagi kategori Lelaki Bawah 12.

Bagi kategori Lelaki dan Wanita Antarabangsa, yuran penyertaan sebanyak RM100 dikenakan. Kategori itu terbuka kepada belia warga asing yang menetap di Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bekas juara Rentap Futsal Kosmo! tidak sabar beraksi

Posted:

Bekas juara Rentap Futsal Kosmo! tidak sabar beraksi

Bekas juara Rentap Futsal Kosmo! tidak sabar beraksi


KETUA Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Mohid Mohamed (empat dari kiri) dan Pengarang Kosmo!, Baharom Mahusin (dua dari kiri) bergambar bersama juara dan naib juara kategori Larut Malam pada kejohanan Rentap Futsal Putrajaya Kosmo! tahun lalu.


KUALA LUMPUR – Semua pemenang kejohanan Rentap Futsal Putrajaya Kosmo! tahun lalu tidak sabar menanti debaran penganjuran Rentap Futsal Putrajaya 2 Kosmo! 2011 dari 26 hingga 29 Mei ini.

Dengan hadiah melebihi RM200,000 ditawarkan, kesemua pasukan tersebut telah bersedia untuk menyerahkan borang penyertaan secepat mungkin.

Pemenang kategori Terbuka Lelaki tahun lalu, Gelombang B, menjangka berdepan saingan sengit daripada pasukan lain bagi mengekalkan kejuaraan tahun lalu.

Ketua pasukan, Yahaya Mohd. Noor berkata, dengan tempoh sebulan sebelum kejohanan berlangsung, pihaknya bakal melakukan persiapan rapi untuk menghadapi persaingan pasukan lawan.


PASUKAN Gelombang B mahu mempertahankan kejuaraan kategori Terbuka Lelaki pada kejohanan Rentap Futsal Putrajaya 2 Kosmo! pada 26 hingga 29 Mei nanti.


"Walaupun kita sukar untuk kekalkan kejuaraan tetapi kita akan berikan tentangan habis-habisan," katanya kepada Kosmo! semalam.

Juara kategori Terbuka Lelaki Larut Malam, FX Open Asia mengesahkan bakal bertanding dalam kategori sama pada tahun ini dan berhajat untuk mengekalkan kejuaraan mereka.

Ketua pasukan itu, Hairil Azri Abu Hassan berkata, dia yakin pasukannya boleh bergelar juara sekali lagi.

"Kami akan membuat persiapan lebih rapi pada tahun ini kerana saingan pasti lebih mencabar," katanya yang bakal menghantar tiga pasukan.

Sementara itu, pasukan Sala O Jr. yang berjaya mengungguli kategori 18 tahun turut mengesahkan bakal menghantar pasukan untuk berentap pada kejohanan kali ini.



Ketua pasukan, Norazizi Mohamed berkata, walaupun tidak menaruh harapan besar bagi mengekalkan gelaran yang disandang tetapi Sala O Jr. tetap mahu menunjukkan kehebatan dalam pertandingan kali ini.

Dalam pada itu, juara bagi kategori 12 tahun, Furson SKDN akan menyiapkan pemain-pemain terbaik bagi kejohanan itu nanti.

Ketua pasukan, Muhamad Hazizan Mat Lazim berkata, beliau akan cuba membentuk pasukan baharu dan berusaha mengekalkan kejuaraan tahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan