Khamis, 28 April 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Keluar saman dengan gambar

Posted:

Keluar saman dengan gambar

Keluar saman dengan gambar


CCTV polis akan merakam kesalahan pengguna jalan raya sebagai bukti notis saman yang dikeluarkan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia akan menghantar notis saman berserta gambar mana-mana kenderaan yang didapati melanggar undang-undang jalan raya di kawasan yang mempunyai rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mulai 1 Mei ini.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya akan menggunakan kaedah itu bagi mengemas kini cara saman dikeluarkan supaya lebih tepat dan berkesan.

"Kalau ada yang dakwa itu bukan kenderaan mereka (walaupun selepas notis saman berserta gambar dihantar), sila kemukakan bukti di mana-mana kaunter trafik," katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini semalam.

Menurut beliau, kaedah itu akan diguna pakai bagi semua kesalahan termasuk memandu melebihi had laju, tidak memakai tali pinggang keledar, membuat pusingan di kawasan yang tidak dibenarkan dan sebagainya.

"Kaedah itu digunakan sebagai bahan bukti bagi menunjukkan seseorang itu telah melanggar undang-undang jalan raya," kata beliau.

Khalid memberitahu, bagi kawasan yang tidak mempunyai CCTV, saman akan tetap dikeluarkan secara normal oleh anggota dan pegawai trafik.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pegawai Imigresen disogok RM2,000 sehari

Posted:

Pegawai Imigresen disogok RM2,000 sehari

Pegawai Imigresen disogok RM2,000 sehari


ABU KASSIM menyerahkan Laporan Tahunan SPRM 2010 kepada Mohd. Radzi (kanan) di Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan bahawa amalan rasuah dan penyelewengan dalam kalangan pegawai penguat kuasa termasuk pegawai Jabatan Imigresen merupakan antara punca kebocoran di pintu masuk negara.

Menurut Laporan SPRM 2010, wujud segelintir pegawai Jabatan Imigresen hidup mewah dengan wang haram dan disyaki menerima sogokan antara RM2,000 sehari hingga RM60,000 sebulan.

"Apabila terdedahnya penglibatan mereka, didapati ada segelintir pegawai menerima sogokan sehingga RM60,000 sebulan di Jeti Penumpang Pulau Ketam di Pelabuhan Klang, Selangor.

"Terdapat juga penguat kuasa dipercayai dibayar sehingga RM2,000 sehari untuk memudahkan urusan keluar masuk pendatang haram tanpa izin (PATI)," demikian menurut laporan itu.

Laporan tersebut diserahkan oleh Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamad kepada Pengerusi Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, Datuk Seri Mohd. Radzi Sheikh Ahmad di Parlimen semalam.

Sogokan yang diterima termasuklah untuk melepaskan warga asing yang pasportnya mempunyai cap palsu atau tiada dokumen perjalanan.

Berdasarkan laporan itu, daripada risikan SPRM Selangor, dianggarkan 1,000 hingga 1,500 PATI masuk ke negara ini setiap hari dan kira-kira 35 peratus daripada jumlah PATI itu membayar wang sogokan antara RM70 hingga RM100 seorang bagi mengelak prosedur pemeriksaan Imigresen.

Kadar bayaran levi pekerja asing Jabatan Imigresen adalah antara RM360 hingga RM1,800 setahun mengikut sektor pekerjaan. Yuran pemprosesan pas lawatan (kerja sementara) adalah antara RM60 hingga RM110 seorang.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pejabat BNM dibuka di Beijing

Posted:

Pejabat BNM dibuka di Beijing

Pejabat BNM dibuka di Beijing


NAJIB (kanan) bersalam dengan Jiabao yang dalam rangka lawatan rasmi selama tiga hari ke Malaysia di Dataran Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Malaysia akan menubuhkan pejabat perwakilan Bank Negara Malaysia (BNM) di Beijing, China bagi memudahkan perkembangan perdagangan dua hala dan penyelesaian transaksi dalam mata wang tempatan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jumlah dagangan yang diselesaikan dalam mata wang tempatan pada suku pertama tahun ini didapati melebihi keseluruhan tahun lepas.

"Kedua-dua pihak mengakui perkembangan hubungan terutamanya di antara bank pusat Malaysia dan China. Perjanjian untuk urus niaga dalam mata wang tempatan merupakan langkah penting pada masa depan.

"Saya gembira Perdana Menteri China, Wen Jiabao amat positif mengenai hasrat bank pusat untuk menubuhkan pejabat perwakilan di Beijing," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama rakan sejawatnya itu yang kini dalam rangka lawatan rasmi selama dua hari ke Malaysia.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan