Jumaat, 29 April 2011

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Henti berniaga luar sekolah

Posted:

Henti berniaga luar sekolah

Henti berniaga luar sekolah

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusangroup.com.my


Dr. Sallehudin Abu Bakar (kiri) dan Ketua Bahagian Kesihatan dan Persekitaran DBKL, R. Azraei Ramli (dua dari kiri) memeriksa makanan ringan yang dijual menggunakan kenderaan persendirian berhampiran sebuah sekolah di Jalan Cochrane, Kuala Lumpur, kelmarin.


KUALA LUMPUR 29 April – Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberi amaran kepada peniaga makanan ringan di luar kawasan sekolah di ibu negara supaya menghentikan perniagaan mereka.

Pengarah Jabatan Kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Dr. Sallehudin Abu Bakar berkata, ia selaras dengan arahan Kementerian Pelajaran supaya perkara tersebut dihentikan demi kebaikan kanak-kanak.

Menurutnya, berdasarkan pemantauan DBKL, kebanyakan peniaga di luar pagar sekolah tidak mempunyai lesen dan menggunakan kenderaan persendirian untuk tujuan itu.

"Pada peringkat ini, DBKL mahu menyampaikan mesej supaya tidak berlaku kegiatan penjualan makanan ringan di luar sekolah.

"Pihak kami akan meneruskan operasi ini dari semasa ke semasa dan jika masih lagi terdapat golongan yang berdegil maka tindakan akan diambil ke atas mereka," jelasnya.

Beliau berkata demikian selepas mengetuai operasi memantau penjualan makanan ringan di luar kawasan sekolah di Sekolah Kebangsaan Setiawangsa dan Sekolah Kebangsaan Puteri Pandan (1), di sini semalam.

Turut hadir Pegawai Perubatan dan Kebersihan Zon Cheras, Dr. Nasir Ikhram Khan.

Dalam tinjauan itu, beliau bertemu dengan dua orang penjaja di setiap sekolah berkenaan yang sedang menjual minuman dan makanan ringan.

Sallehudin berkata, DBKL tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap peniaga itu, sebaliknya menasihati mereka supaya tidak lagi menjaja makanan ringan di sekitar kawasan sekolah.

"Kita boleh mengambil tindakan ke atas penjaja terbabit seperti atas kesalahan tidak mempunyai lesen sah tetapi hari ini, kita hanya beri nasihat," katanya.

Sementara itu, beliau memberitahu, DBKL telah menutup sebanyak 15 premis makanan daripada 412 yang diperiksa sejak Januari lalu selepas pengusahanya didapati gagal mematuhi tahap piawaian kebersihan dan kesihatan.

Selain itu, katanya, sebanyak 335 kompaun telah dikeluarkan atas pelbagai kesalahan kepada pengusaha-pengusaha premis makanan yang diperiksa.

"Hampir 60 peratus daripada kesalahan adalah di bawah Undang-Undang Kecil Perlesenan Establishmen Makanan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) 1981.

"Daripada jumlah kompaun yang dikeluarkan, hanya 54 peratus sahaja yang telah dijelaskan. Bagi yang gagal membayar kompaun itu,

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Program khas Mara lahirkan modal insan global

Posted:

Program khas Mara lahirkan modal insan global

Program khas Mara lahirkan modal insan global

KUALA LUMPUR 29 April - Majlis Amanah Raya (Mara) mewujudkan tiga program khas dalam Sistem Pendidikan Maktab Rendah Sains Mara (SPMRSM) mulai tahun ini dalam usaha menyediakan modal insan yang mampu bersaing di peringkat global.

Ketua Pengarah Mara, Ibrahim Ahmad berkata, program itu meliputi pendidikan pintar cerdas dengan pendekatan melalui penemuan dan penyelidikan, selain integrasi ilmu sains dan tahfiz melalui program Ulul Albab.

Katanya, menerusi program berkenaan, para pelajar turut berpeluang mengambil peperiksaan peringkat antarabangsa, International General Certificate of Secondary Education (IGCSE) bagi membolehkan mereka mengikuti pengajian di universiti luar negara lebih awal.

"Buat permulaan program itu dilaksanakan di MRSM Pekan, Pahang dan disertai 180 pelajar maktab berkenaan.

"Kita merancang untuk mewujudkan tiga lagi maktab tahun depan masing-masing di Parit, Perak, Johor Bahru dan Sandakan, Sabah yang boleh menampung 1,000 pelajar," katanya pada sidang akhbar selepas majlis Anugerah Pelajar Cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010 Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di sini hari ini.

Perasmiannya disempurnakan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal. Hadir sama Timbalan Menterinya, Datuk Hasan Malek.

Pada majlis tersebut seramai 30 pelajar cemerlang yang memperoleh semua A+ bagi semua subjek dalam peperiksaan SPM termasuk empat penerima anugerah Al-Huffaz program Ulul Albab.

Turut dirai adalah maktab terbaik meliputi kategori Bukan MRSM Program Khas Pendidikan ; MRSM Program Khas Pendidikan dan sekolah bantuan penuh kerajaan.

Dalam pada itu Ibrahim berkata, pihaknya berjaya mengutip RM400 juta bayaran balik pinjaman daripada para pelajar tajaan mereka selain tidak berhasrat mengenakan tindakan keras seperti dilakukan sesetengah pihak.

Terdahulu Mohd. Shafie dalam ucapan perasmiannya berkata, kementeriannya akan terus menumpukan usaha memartabatkan ilmu demi pembangunan anak bangsa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tanah runtuh: 8 kereta tertimbus

Posted:

Tanah runtuh: 8 kereta tertimbus

Tanah runtuh: 8 kereta tertimbus


Sebahagian daripada kenderaan yang dihempap tembok penghadang jalan selepas tanah runtuh di Jalan Kuchai Lama, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 29 April – Sebanyak lapan buah kereta remuk akibat dihempap tembok penghadang dalam kejadian tanah runtuh di kawasan letak kereta Pangsapuri Fasa Dua Kuchai Lama di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian pukul 4.30 pagi, dua daripada lapan kereta tersebut berjaya dikeluarkan kerana tidak mengalami kerosakan teruk.

Difahamkan, aktiviti penebangan pokok atas tebing tanah berkenaan diikuti hujan lebat beberapa hari lalu, dipercayai menjadi punca berlaku kejadian tanah runtuh itu.

Beberapa penghuni dikatakan hanya menyedari kejadian itu dua jam selepas runtuhan berlaku.

Seorang penghuni yang enggan dikenali berkata, dia terdengar bunyi yang kuat seperti guruh kira-kira pukul 5 pagi namun tidak menyangka ia adalah kejadian tanah runtuh.

"Sebelum ini, beberapa individu datang menebang pokok di kawasan tebing bukit itu, kemungkinan hujan lebat sejak semalam menyebabkan tanah terhakis dan tembok penghadang itu runtuh," katanya di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan