Ahad, 24 April 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Remaja ditahan elak sekatan jalan raya

Posted:

Remaja ditahan elak sekatan jalan raya

Remaja ditahan elak sekatan jalan raya

KUALA LUMPUR 24 April - Seorang pelajar Tingkatan Empat yang cuba menunggang motosikal melawan arus bagi mengelak dari sekatan polis antara 14 penunggang yang ditahan dalam satu operasi mencegah samseng jalanan di sekitar ibu negara malam tadi.

Dalam operasi yang bermula kira-kira pukul 12 tengah malam itu, remaja terbabit turut menunjukkan lencana polis bagi melepaskan diri daripada sekatan tersebut.

Menurut Ketua Unit Khas Trafik Jalan Bandar, Asisten Supritendan Azmi Wahid, pelajar itu ditahan kerana menunggang motosikal tanpa lesen dan menggunakan lencana polis yang didakwa milik bapanya untuk dilepaskan.

Jelas Azmi, bagaimanapun, siasatan mendapati bapa remaja itu bukan seorang anggota polis dan tidak menolak kemungkinan pelajar terbabit menyamar sebagai anggota polis dalam beberapa kes ragut di sekitar ibu negara.

"Kita turut menahan lima anggota tentera dan seorang kakitangan Pos Malaysia yang menunggang motosikal tanpa lesen serta cukai jalan tamat tempoh," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Tambah Azmi, dalam operasi selama empat jam itu, 180 buah motosikal diperiksa dan 157 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Isteri keguguran selepas berita penahanan suami kerana rasuah tersebar

Posted:

Isteri keguguran selepas berita penahanan suami kerana rasuah tersebar

Isteri keguguran selepas berita penahanan suami kerana rasuah tersebar

DI SEBALIK kesusahan dialami oleh mangsa kemalangan, ada pihak tidak bertanggungjawab yang sanggup mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan dengan meminta rasuah.

Kononnya mereka yang memperkenalkan diri sebagai pegawai penyiasat boleh membantu mengelakkan mangsa daripada didakwa di mahkamah.

Mangsa yang bimbang kesnya dibawa ke mahkamah dan bakal menerima hukuman berat biasanya terpedaya sehingga sanggup membayar wang suapan.

Daripada fail Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) minggu ini mengisahkan penahanan dua lelaki dikenali sebagai Muin dan Seman (bukan nama sebenar) kerana meminta suapan daripada mereka yang terlibat kemalangan maut.

Ceritanya bermula apabila pemandu lori, Ah Seng (bukan nama sebenar) diminta suapan sebanyak RM50,000 selepas terbabit dalam kemalangan maut dengan sebuah kereta di persimpangan lampu isyarat di ibu negara, tahun lalu.

Dalam kemalangan tersebut dia yang merupakan peniaga telah mengalami kecederaan di kepalanya manakala pemandu kereta itu telah meninggal dunia di lokasi kejadian.

Pada keesokannya, Ah Seng yang ditemani anaknya telah membuat laporan polis berhubung kemalangan tersebut sebelum didatangi Muin dan Seman.

Mereka memberitahu mangsa boleh didakwa kerana menyebabkan kematian seseorang dan boleh dihukum penjara lima tahun hingga 10 tahun.

Bagaimanapun, kedua-dua lelaki itu meletakkan syarat membayar RM50,000 lalu memberikan sekeping kertas kepada Ah Seng yang tercatat nombor telefon bimbit dan meminta dia menghubungi mereka setelah wang sudah sedia.

Ah Seng yang tidak mempunyai wang sebanyak itu, menceritakan hal tersebut kepada rakannya, Jefri. Jefri menasihatkannya supaya melaporkan perkara itu ke pejabat SPRM.

Berikutan maklumat itu, satu perangkap telah dibuat. Ah Seng telah menghubungi Muin dan Seman serta memaklumkan bahawa wang yang diminta sudah sedia lalu membuat temu janji di sebuah restoran.

Ketika wang terbabit sedang diterima kepada kedua-dua lelaki berkenaan, pegawai SPRM telah menangkap mereka kerana kesalahan meminta dan menerima rasuah.

Berita penahanan Muin dan Seman yang telah tersebar di akhbar tempatan mengejutkan isteri Muin yang ketika itu sedang hamil. Ekoran terlalu tertekan dan malu, isterinya keguguran bayi sulung mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan