Sabtu, 23 April 2011

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


Poco-poco tak haram

Posted: 22 Apr 2011 11:28 AM PDT

MukaDepan

TARIAN poco-poco dibolehkan selagi tidak langgar syariat.

TARIAN poco-poco dibolehkan selagi tidak langgar syariat.

Majlis Fatwa hormati Perak haramkan tarian

SEPANG: Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan semalam, memutuskan masyarakat Islam di Malaysia boleh terus mengamalkan tarian poco-poco selagi tidak ber­­­ten­­tangan dengan ajaran Islam dan garis panduan Amalan Kebatinan Dalam Persembahan Kesenian Tradisional Masyarakat Melayu 2007.

Sebelum ini, timbul keraguan apabila tarian poco-poco yang banyak diamalkan masyarakat di negara ini diharamkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak. Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata umat Islam boleh mengamalkan tarian atau senaman itu selagi mematuhi panduan termasuk etika berpakaian, tiada pergaulan bebas, mistik, ritual, kebatinan, tahyul dan khurafat yang boleh jejaskan akidah.

Katanya, jawatankuasa itu menghormati keputusan Perak mengharamkan poco-poco di negeri itu Januari lalu.

"Kita dimaklumkan poco-poco dibuat dengan pelbagai cara dan ada pandangan menyatakan ia baik untuk kesihatan.

"Bagaimanapun, kita nasihatkan umat Islam berhati-hati ketika mengamalkan sebarang tarian atau senaman termasuk poco-poco, jika tidak bertentangan dengan ajaran Islam dan baik untuk kesihatan, kita tidak akan menghalang," katanya pada sidang media, di sini.
Sejak Rabu lalu, beliau mempengerusikan Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan yang dihadiri hampir semua mufti seluruh negara di hotel terkemuka di sini. Hadir sama Setiausaha Majlis Fatwa Kebangsaan merangkap Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang baru, Othman Mustapha.

Ketika mengharamkan tarian itu, Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak memberi alasan ia mempunyai kaitan dengan kepercayaan Kristian selain pemujaan roh seperti diamalkan di Jamaica.

Berikutan itu, Abdul Shukor berkata, Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan akan menjalankan kajian terperinci bagi membolehkan mereka membuat keputusan muktamad mengenai keperluan pengharaman tarian terbabit.

Dalam perkembangan lain, Abdul Shukor berkata, muzakarah bersetuju dengan penggunaan vaksin Meningitis Mencevax (lama) dan Menvio (vaksin baru) untuk jemaah haji dan umrah Malaysia.

"Kita sudah meneliti pandangan dan mendapatkan maklumat terperinci daripada Kementerian Kesihatan serta pakar berkenaan. Masyarakat Islam di negara ini tidak perlu ragu-ragu, kita akan terus menggunakan vaksin itu dan kita benarkan," katanya.

Mengenai penggunaan vaksin Meningitis Menvio, beliau berkata ia juga boleh digunakan tetapi pihaknya masih mengutamakan vaksin Meningitis Mencevax kerana ia sudah lama digunakan di Malaysia, malah kosnya juga lebih munasabah berbanding yang baru.

"Kita dapat tahu daripada rakan di negara jiran mengatakan vaksin Meningitis Menvio lebih baik tetapi selepas mendengar penjelasan mereka yang membuat audit didapati prosesnya sama, cuma Menvio untuk 11 tahun ke atas manakala Mencevax boleh digunakan dari usia dua tahun.

"Kesannya juga sama iaitu dua tahun, tak ada bukti saintifik menyatakan Menvio boleh bertahan sehingga tiga atau empat tahun. Oleh itu, kita menggalakkan pengguna menggunakan vaksin Meningitis Mencevax," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

dom

blah la mohd mokhtar... dah majlis fatwa kata boleh, boleh la....

mastikabiru

adaka bgtu..?? blik2 kristian..blik2 kristian..rosak la perpaduan klu bgne..smua pn d fikir negatif...cba fikir pndpt esma..apa la tndkn masyrkt yg b'agama islam???

ashraf

salam..pendapat saya seeloknye tak payah la menari poco2 ni..utk orang kafir boleh la.utk islam..baik haramkan jela..kalau nak buat senaman fizikal ikut sunnah nabi je.paling afdal SOLAT juga merupakan salah satu senaman..sambil2 tu dpt gak pahala.insyallah..

Leoryndy80

Aduiii... kalau ni lah dikatankan 1 Malaysia but still nak kutuk 2 agama lainnya hanya kerana tarian ni... nak maju macam mana lah org2 malaysia ni.... yg baik nya di ikut yg buruk nya jagan lah ikut.. tak perlulah kutuk2 agama lain...

x

diharapkan smue menghormati pandangan majlis fatwa..sbb diaorng ni lebih arif tentang agama jdi jngn lah sampai mengutuk majlis fatwa ni..spatut nya kita kene ikut jangn lah mengutuk x tentu pasal itu jahil name nye..sape lgi kite nk pecaya dan merujuk pasal agama kalo bkn orng yg arif pasal agam islam kita ni..jdi pikir2 kan lah..

Lizzie

Selamat pagi,
saya penganut agama Kristian tetapi telah dipaksa belajar tarian poco-poco semasa saya berada dalam tingkatan 5 oleh seorang guru Muslim untuk aktiviti riadah sekolah. Secara jujur dalam agama kami tiada pun yang mengatakan bahawa poco-poco itu seni Kristian kalau hal itu memang wujud maka dari kecil lagi saya sudah tahu tarian ini. Saya kesal bila semua tuding jari kepada agama saya walhal tiada seorang pun yang mengkaji ajaran Kristian (dengan niat memahami bukan 'convert') tapi saya cukup bersyukur yang saya ini penduduk Sabah. Tempat kami masalah seperti ini tidak pernah merapuhkan hubungan kejiranan kami begitu juga dengan di Sarawak. Susah sangatka mahu menghormati dan bertoleransi sesama kaum dan agama ? Peringatan : Budaya Barat hanya cara hidup yang tidak merujuk kepada ajaran agama dan saya berharap sebelum terlambat dan ada rusuhan agama lagi sila periksa dulu sebelum menuding jari. Contohilah cara hidup kami yang aman di Borneo walaupun kami kurang maju tapi hati kami aman . Sekian Terima Kasih.

linda

tarian poco-poco mempunyai kaitan kepercayaan Kristian selain pemujaan roh seperti diamalkan di Jamaica.

jeo man

salam sejahtera semua sahabat sekalian,untuk makluman semua,tarian poco-poco sebenarnya tiada kaitan dengan agama kristian....tiada kaitan langsung. sebab setahu saya,tak pernah ada tarian semasa sembahyang atau ucapara sembahyang. ini terbukti kerana saya sendiri beragama kritian (ramon katolik) tidak pernah bersembahyang dengan melakukan tarian poco-poco atau mana2 tarian pun. saya rasa kecewa kerana ada pihak yang cuba mengaitkan agama dengan tarian ini. tarian poco2 ini sebenarnya adalah sekadar tarian sahaja yang hanya untuk melakukan kecergasan dan selalu dimainkan semasa menyambut "hari gawai" di Sarawak dan hanya utk berseronok sahaja menari bersama-sama tetamu. sekian terima kasih.

khairul

maksudnya majlis fatwa menfatwakan menari² adalah dibulehkan di dalam Islam lebih² lagi percampuran lelaki perempuan..sama je 2 kali 5

tolok

tiada yang mengatakan tarian poco2 itu di cipta oleh orang kristian...........wahal tarian ini dari indonesia. nagara tu tak ribut2 benda niii so JANGAN TAKATU PADA BAYANG2 SENDIRI....BAIK KITA IKUT, TIDAK BAIK ABAIKAN. JANGAN ASIK NAK BURUKAN ORANGLAIN SEDANGKAN SUKU SAKAT SENDIRI TIDAK BETUL

mamayogurth

isu yang remeh sja, buatlah fatwa kepada isu-isu yang lebih besar dan mendatangkan kemudaratan kepada islam......

mohd mokhtar

tarian poco poco lebih kepada ritual keagamaan kristian.bagaimana pula umat islam boleh dibenarkan mengamalkannya?lambat laun akan memberi kesan.sikit sikit lama lama jadi bukit.banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan untuk dijadikan sebagai senaman mahu pun riadah.kalau macam ni,valentine day boleh diraikan umat islam asal tidak ada pergaulan bebas dan perkara perkara yang menyalahi hukum syariah.sedangkan kita tahu valentine day perayaan kristian.manakala poco poco juga ada kaitan dengan amalan kristian.zaman dajjal telah bermula.

Diskrimenasi

Asal ada unsur negatif dikatakan berunsurkan kepercayaan Kristian. Sedangkan tarian poco2 tu dpd masyarakt Bajau Semporna di Sabah yg beragama Islam. Kalau begitu tiang sidaian kain dan jalan simpang 4 apa kes.

megat muzzamir

Pada sy, ada betul nya kedua2 pihak ( majlis fatwa kebangsaan @ Perak ) .

Menari sambil dgr lagu (senaman ) itu tak salah pada saya.. tetapi bagi perempuan itu yg haram apabila poco poco itu dibuat di kawasan umum, dan di perhatikan oleh lelaki lain yg bukan mahramnya. )

Kita sedia maklum, tarian nya perlu menggerak-gerakkan pinggul dan dada, dan norma di malaysia, pkaian ketika poco poco, agak FIT , di situ timbul keraguan bila dilihat menyamai tarian2 barat sperti gipsy n stripper.

Harap majlis fatwa kebangsaan boleh pertimbangkan lagi kemungkinan utk mengharamkan poco2 bagi kaum wanita di kawasan umum. Majulah sukan untuk negara, dan majulah agama demi kebaikan dunia n akhirat.

esma

kalau nak di katakan ada unsur-unsur lambang salib. Di sekiling kita pun ada lambang salib. contohnya siling rumah, bingkai tingkap , kemasan lantai tiling , batu mamar dinding rumah & macam-macam lagi. Cuba kita amati dan imagin betul-betul. Yang pentingnya kita matang dlm segala aspek , barulah bangsa kita boleh berjaya.

eday

mintak jgn mengisukkan benda ini..sebab pemimpin tertinggi kita lebih jelas..dan mengharapkan ulama2 kita lebih peka..

Shariff

Sampai sekarang, saya masih tertanya-tanya tentang kaitain poco-poco ngan pemujaan roh di Jamaica kerana tak bersertakan fakta dan hujah yang jelas. Maaf, bukan hendak mempertikai kredibiliti ulama, tapi itulah yang menimbulkan persoalan.

roslan lan

inilah adat org kita di malaysia ni,asal ada benda baru,mesti nak ikut..akhir zaman,tok senyap jer,kalu suara sikit,elaun kena tarik..

pemerhati

memng la xda ada data yg tunjukn mcm 2, tpi ada data yg tunjukn org yg bersenam lebih cergas dri org yg xda bersenam..

Nor Azhar Alimin

slm....Mana Senam Seni yg di lancarkn dulu????kan itu lebih melambangkn Identiti kita Rakyat Msia??nape mesti AGUNGKN bdya lain..Menteri yg brtggjwb,mesti lah pandang perkara ini sebaiknya...kalu bkn kita,sapa lg yg mau mgangkat martabat seni kita???kan itu jg stu Seni mlbgkn 1Malaysia kita....dulu canangkn SATU NGARA SENAM SENI TUE..tp skrg????mana perginya.....SEDIH.....hgat2 taik ayam shj...Sy pernah beli VCDnya,dan ia amat baik utk senaman & secr lgsung MGANKAT MARTABAT SENI KITA.....fikir2kn lah....

mr john

em maknanya Majlis Fatwa Kebangsaan ckp blh menari-nari, dgr lagu etc.. haha

khairul

lau takde lagu berpeluh juga kan?cuba buat nasyid ke mesti org tak nak joget..nape

Fran

joget pun lebih kurang juga pergerakannya tu cuma rancak sikit. sekejap ke ke depan,ke belakang,ke kiri dan ke kanan..ini budaya malaysia jangan di haramkan

orang gombak

salam...dari segi lagu xpe....tp dari segi tariannye dah melambangkan tanda salib.sye jelaskan kat sini tarian yg saya kate kan tu sbb tarian die ke depan...lps tu lak ke belakang....lps tu kekanan dan ke kiri....so xke tande salib....kalo bleh ubah tarian die...

sri sianatan

Kalau poco2 sendiri2 tak best, tunjuk kebolehan depan orang lain baru ada uumh. Lagi syok kalau campur laki2 pompuan. Ade ke data yang tunjukan org yg berpoco2 lebih sihat daripada org yg tak bersenam?


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Komen