Selasa, 5 April 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Kanak-kanak hilang akhirnya ditemui semula

Posted:

Kanak-kanak hilang akhirnya ditemui semula

Kanak-kanak hilang akhirnya ditemui semula


MOHD. Nawawi Deris bersama Nur Hafiqah Zarissya di IPD Kuantan, Pahang, semalam.


KUANTAN 5 April - Seorang kanak-kanak perempuan berusia setahun sembilan bulan yang hilang semalam, ditemui semula dalam tempoh tidak sampai 24 jam selepas sepasang suami isteri memulangkan kanak-kanak itu hari ini.

Nur Hafiqah Zarissya Mohd. Nawawi dipulangkan kepada Mohd. Nawawi Deris, 42, dan Azizah Dollah, 42, dalam keadaan selamat di kedai telefon bimbit milik mereka di Batu 6, Jalan Kuantan-Gambang di sini kira-kira pukul 3.30 petang.

Mohd. Nawawi ketika ditemui berkata, mereka bersyukur kerana anak bongsunya itu ditemui semula dalam keadaan selamat.

Menurutnya, pasangan suami isteri berusia dalam lingkungan 30-an memulangkan Nur Hafiqah Zarissya selepas mengambil kanak-kanak itu dan membawa ke rumah mereka di Temerloh selepas dikatakan berkeliaran di hadapan kedai telefon bimbit itu.

"Saya bersyukur Hafiqah kembali ke pangkuan kami dalam keadaan selamat," katanya ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat Polis (IPD) daerah Kuantan di sini, hari ini.

Sementara itu, menantunya, Noor Syatila Samsudin, 23, berkata, dia menerima panggilan telefon daripada pasangan terbabit kira-kira pukul 1.45 petang.

"Pasangan itu memberitahu bahawa Hafiqah berada dalam keadaan selamat bersama mereka dan meminta maaf kerana membawa kanak-kanak itu pulang ke Temerloh.

"Pasangan terbabit kemudian datang ke kedai pada pukul 3.30 petang untuk memulangkannya," katanya.

Kata Noor Syatila, pasangan terbabit memaklumkan bahawa mereka bercadang untuk memulangkan Nur Hafiqah Zarissya semalam namun berasa takut kerana suasana telah menjadi kecoh berikutan kehilangan kanak-kanak terbabit.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusof berkata, pihaknya akan menyiasat kes tersebut.

"Kita minta pasangan terbabit menghubungi polis bagi membantu siasatan. Sekiranya mereka tidak bersalah kenapa perlu takut untuk tampil," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau turut menasihati ibu bapa supaya sentiasa memastikan keselamatan anak dan meminta kes tersebut dijadikan teladan kepada masyarakat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pas Perlis mohon maaf

Posted:

Pas Perlis mohon maaf

Pas Perlis mohon maaf

KANGAR 5 April – Pas negeri hari ini memohon maaf berhubung kematian seorang murid sebuah sekolah agama kelolaan parti itu di Jejawi dekat sini kelmarin yang dipercayai akibat dipukul gurunya, baru-baru ini.

Sambil merakamkan rasa dukacita di atas kejadian di salah sebuah institusi pendidikan di bawah kelolaan parti berkenaan, Pesuruhjaya Pas negeri, Hashim Jasin dalam satu kenyataan hari ini turut memohon maaf kepada seluruh warga pendidik.

Menurutnya, ini disebabkan peristiwa tersebut turut mencalarkan imej dan persepsi umum terhadap golongan itu.

Kata beliau, Pas negeri mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga mangsa serta pihak keluarga guru asrama yang terbabit dalam kejadian itu.

Kenyataan tersebut dibuat berikutan kematian seorang murid, Saiful Syazani Saiful Sopfidee, 7, kelmarin dipercayai akibat dipukul gurunya di asrama sekolah berkenaan.

Hashim berkata, kejadian berkenaan memeranjatkan pihaknya setelah lebih 25 tahun mengelola institusi pendidikan parti itu.

Sehubungan itu, kata beliau, Pas negeri berharap supaya proses siasatan dan perbicaraan kes tersebut dijalankan secara rapi bagi menegakkan keadilan kepada semua pihak.

Menurut beliau, Pas negeri telah menjalankan tanggungjawab dan memberikan sepenuh kerjasama kepada pihak keluarga murid, keluarga tertuduh dan agensi keselamatan bagi menguruskan kes itu.

Di samping itu, kata beliau, Pas juga mengambil langkah-langkah wajar bagi memastikan semua institusi pendidikan milik parti berkenaan beroperasi dalam suasana pembelajaran yang selamat dan lancar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan