Khamis, 14 April 2011

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


Tak tuduh Najib

Posted: 13 Apr 2011 11:57 AM PDT

MukaDepan

pix_gal0
Raja Petra dedah dalang akuan bersumpah

KUCHING: "Saya tidak pernah menuduh Perdana Menteri atau isterinya terbabit dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu." Demikian pengakuan pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin yang muncul buat kali pertama selepas lama menghilangkan diri.

Dalam satu temubual bersama TV3 di Perth, Australia baru-baru ini dan disiarkan stesen televisyen itu, malam tadi, Raja Petra berkata, beliau didesak dan dipengaruhi untuk berbuat demikian oleh beberapa individu yang tidak mahu Datuk Seri Najib Razak mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi. Raja Petra berkata, akuan bersumpah (SD) yang dibuatnya pada 18 Jun 2008 hanya bersandarkan maklumat diperoleh daripada beberapa individu yang didakwa ada kaitan dengan beberapa tokoh politik termasuk ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kononnya isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berada di tempat kejadian ketika Altantuya dibunuh.

"Di dalam SD saya tadi, saya telah bercerita bahawasanya orang ini telah beritahu dan biarlah orang ini yang datang dan bercerita, dan pihak berkuasa perlu siasat dan panggillah orang ini.

"Itu yang saya tulis dalam SD. Saya sendiri tidak timbulkan apa-apa tuduhan. Saya tidak kata saya tahu yang isteri Timbalan Perdana Menteri (jawatan Najib ketika itu) ada di tempat kejadian.

"Saya tidak cakap. Saya tidak buat satu tuduhan seperti berikut. Yang saya kata, ada orang yang bercerita tetapi bergantung kepada pihak berkuasalah untuk menyiasat perkara ini lebih lanjut lagi dan untuk orang ini ke depan, dan saya sebut nama orang ini, saya sebut ketika siasatan polis," katanya.
Raja Petra mendakwa, antara individu yang memberi maklumat termasuk yang bernama Nik Azmi Nik Daud, John Pang, penulis blog, Din Merican, selain seorang pegawai risik angkatan tentera yang dikenali sebagai Kolonel Azmi Zainal Abidin.

"Saya tidak terima lagi cerita itu sebab saya rasa mungkin mustahil kot. Takkanlah isteri Perdana Menteri nak pergi tempat itu kerana tempat itu kawasan tempat hutan dan saya dok fikir dia nak panjat bukit, masuk hutan tengah malam, pukul 12 malam, saya ingat mustahil kot," katanya.

Raja Petra mendakwa, dalam pertemuan dengan Nik Azmi, beliau bertanya mengapa beliau didesak membuat akuan bersumpah itu.

"What do you hope to achieve? (Apakah matlamat anda?) Dia kata, Pak Lah akan letak jawatan. Kalau kita tak 'block' (sekat) Najib, Najib akan menjadi Perdana Menteri, ganti Pak Lah," katanya.

Katanya, beliau juga meminta Din Merican untuk mendapatkan pengesahan daripada Anwar terlebih dulu.

"Din Merican pun contact (hubungi) saya balik. Dia kata, dia dah cakap dengan Anwar dan Anwar bagi green light (lampu hijau). Anwar pun kenal baik dengan dia ini dan dia pun biasa jumpa Anwar... Leftenan Kolonel ini, dan dia pun banyak bercerita kepada Anwar tentang isu ini. Dia kata proceed (teruskan), saya pun proceed," katanya.

Raja Petra mendakwa, semua individu terbabit berjanji akan menjadi saksinya jika beliau didakwa di mahkamah.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

abdul kadir majid

politik ni mcm2... dengar boleh, percaya lom tentu. tngok maharaja lawak lagi ok. yang pasti,, Malaysia tetap aman damai...

Peace No War

Bersyukurlah dgn nikmat keamanan yang ada di Malaysia ni. X payahlah porak perandakan negara dan jadi pengkhianat bangsa macam negara2 lain tu. Bila kita lidi, kita x akan kuat....

solihin

kalau semua orang jujur buat kerja dan tidak di pengaruhi oleh orang orang yang ada kuasa, masalah ini mudah di selasaikan.kecuali .....faham 2 aja lah.

hamba

ini lah....tingkah laku dan pemikiran manusia apabila di hadapan nya cuma ada dunia.sudah lupa janji kita pd Allah S.W.T.

buntat

betul tu MSB, ramai yang x sedar, makan gaji dgn kerajaan tapi mereka lah pengkhianat kerajaan...dalam hal ni sorg pun x bbunyi dr pembangkang..kalau ade yang salah/x betul meyalak bukan main...tp kalau mereka yang salah diam seribu bahasa..."saya suka kan negara yang menjaga keamanan & kesejahteraan" bukan reformasi yang dibawa oleh sesetengah pihak!!

Malinda

saya bersetuju degan komen jasaddin...memang perlu di cari wajah-wajah sang pelaku ini kerana mulut disuap kerajaan tetapi masih ada hati menentang tangan yang menyuap mereka. Ajaran Islam sendiri mengatakan selagi "ketua" yang memerintah kita tidak mengajak kita berkelakuan menentang fitrah alam dan fitrah agama seharusnya kita terus menyokong kerana itu adalah lebih baik daripada kita di perintah oleh si buta hati dan buta agama...fikir-fikirkanlah wahai rakyat Malaysia yang mana lebih baik untuk kehidupan kita seterusnya. "Musuh-musuh dalam selimut" ini tidak seharusnya di"bela" oleh kerajaan Malaysia.

along

akhirnya kebenaran terbukti juga..kesian pada dalang22 tu..

gory

haih, itulah dia. ada lagi cakap cakap yang kata RPK dibayar oleh kerajaan untuk keluar dan state ayat macam ini. Tolonglah bukak mata sikit. Dah banyak sangat orang keluar, even kawan kawan baik Anwar. Takkan semua nak kena suap. Mungkin ini kebenaran Tuhan yang pengikut Anwar solat hajatkan hari itu.

1nantion

mr JOEL, Sedar dan inasaflah

1nantion

mr JOEL, Sedar dan inasaflah

orgutan

@joel - berapa harga kebodohan awak? Adakah semua org yg mengaku kesalahan, meminta maaf atau mengatakan kebenaran itu "dibayar" ?

Soalan utk awak : berapa awak dibayar utk komen kat sini?

anak sarawak

malam ni kta tengok sambungan nya....

bendul

cerita nie takde tambah² kn..
skrg surat khabar pon bukan boleh pecaye sgt.
cerita nak best je..
tp kebenaran di abaikan..

pak usu

tidak semua benda kita tahu, namun apa yang kita tahu bukan semuanya betul....jika kita mempunyai kelebihan dalam satu bidang, biarlah kita bidang yang kita berkelebihan itu kita tumpukan. biarlah bidang yang kita tak mahir dilakukan oleh pihak lain....kalau kita tahu menfitnah itu berdosa besar, janganlah kita mencubanya.....nanti kita kena telanjangi pula.....

diBBBselangor

dimulakan dengan tuduhan dan disudahkan dgn tuduhan. Siapa benar, siapa salah hanya ALLAH sj yg tau. Moga ALLAH selamatkan kita dari bala dunia dan akhirat.

rie ahmad

Biar bersumpah,tp jn sesekali jadi sesumpah..
kan skrg dah susah,bru nk jawab...bawa mereka ini kemuka pengadilan!!!

ADIL

Seorang yang melakukan perbuatan di dalam batu besar yang tidak ada pintu maupun lubang anginnya, pasti akan diketahui manusia apapun yang terjadi (mau tidak mau). (HR. Al Hakim)

buah pala

kita tunggu apa jawaban pakatan rakyat

shahrul

yes....pengkhianat negara mesti dihukum seberat2nya....kalau boleh digantung sampai mati......Selamatkan Malaysia

joel

berapa byk kena byr neh?

Tekno

Haha kantoi...Go0d for malaysian...

jasaddin

betullah....manusia macam ni akan bersumpah dgn macam2 sumpah..selagi tidak dibisukan oleh Allah SWT.....telah bermacam- macam fitnah delemparkan ..akhirnya menafikan bukan aku yang berkata....begitulah Alaah menunjukan kebanaran pasti mengatasi yang batil......akhirnya Sang Anjing menyalak kepada tuan nya sendiri.......Maha Kuasa Allah

msb

Semua orang rasanya ingin sekali melihat wajah-wajah mereka yang disebutkan oleh RPK supaya kita dapat mengnali mereka dengan lebih intim. Kerana ada diantara mereka ini adalah pengkianat walaupun mulut disuap oleh kerajaan setiap bulan.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Komen