Jumaat, 18 Mei 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Mati terkejut gerai terbakar

Posted:

Mati terkejut gerai terbakar

Mati terkejut gerai terbakar

BEBERAPA peniaga hanya mampu melihat gerai mereka musnah dijilat api di Pasar Borong Kangar semalam.


KANGAR - Seorang pemborong sayur meninggal dunia akibat diserang sakit jantung selepas terkejut melihat gerai sayur miliknya di Pasar Borong Kangar di sini terbakar pagi semalam.

Kamaruddin Bahari, 72, (gambar kecil) sebelum itu, mengadu sakit dada sebaik gerai sayurnya musnah dijilat api dalam kejadian kira-kira pukul 4 pagi itu.

Abang mangsa, Kafeli Bahari berkata, selepas tidak tahan dengan kesakitan dialaminya, Kamaruddin beredar pulang dan tidak lama selepas itu dia rebah ketika menunaikan solat Subuh di rumahnya di Kampung Sanglang di sini.

Ujarnya, mangsa yang ketika itu tenat terus dibawa oleh anaknya ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini untuk mendapatkan rawatan.

"Bagaimanapun, sejam selepas dirawat, Kamaruddin meninggal dunia di HTF akibat serangan jantung," katanya di sini semalam.

Kafeli yang juga merupakan Setiausaha Pasar Borong itu berkata, abangnya terlalu sedih kerana gerai dan stor sayur miliknya yang diusahakan sejak 20 tahun lalu musnah dalam kebakaran itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dadah 12.4kg RM14.9j dirampas

Posted:

Dadah 12.4kg RM14.9j dirampas

Dadah 12.4kg RM14.9j dirampas

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my


NOOR Rashid menunjukkan dadah yang dirampas pada sidang akhbar di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Sebanyak 736,330 biji pil dipercayai dadah sintetik eramin 5 dan serbuk putih dipercayai Ephedrine seberat 12.4 kilogram (kg) dirampas dalam satu serbuan di sebuah rumah teres dua tingkat dekat Kapar, Klang di Selangor kelmarin.

Kesemua dadah tersebut yang dianggarkan bernilai RM14.9 juta dirampas di rumah tersebut yang dijadikan stor menyimpan bahan tersebut pada Rabu lalu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, serbuan tersebut dilakukan susulan penahanan 25 individu pada 12 Mei lalu kerana terlibat dengan sindiket memproses dan pengedaran dadah antarabangsa.

Dalam serbuan itu juga, polis menahan seorang lelaki tempatan berusia 45 tahun dipercayai penjaga rumah tersebut untuk membantu siasatan.

"Serbuk putih itu dipercayai Ephedrine yang merupakan bahan utama untuk memproses dadah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Jualan kenderaan tempatan terus menyusut

Posted:

Jualan kenderaan tempatan terus menyusut

Jualan kenderaan tempatan terus menyusut


jumlah jualan kenderaan Perodua tidak menggalakkan kebelakangan ini.


KUALA LUMPUR - Jualan kenderaan bermotor bulan lepas menyusut kepada 47,736 unit daripada 50,936 unit atau 6.5 peratus pada bulan yang sama tahun lepas, kata Persatuan Automobil Malaysia (MAA).

Segmen kenderaan penumpang mencatatkan 41,436 unit berbanding 45,335 unit pada bulan yang sama tahun lepas.

Bagaimanapun, menurut MAA dalam satu kenyataan akhbar semalam, bagi tempoh yang sama, jualan kenderaan komersial pula meningkat kepada 6,300 unit daripada 5,601.

Jualan kenderaan bermotor merosot selepas Bank Negara Malaysia mengeluarkan garis panduan baharu pada 21 November 2011 yang menetapkan institusi kewangan perlu membuat penilaian kelayakan berdasarkan pendapatan bersih individu.

Pendapatan ataupun gaji bersih itu bermaksud jumlah gaji sebenar yang diterima oleh individu selepas ditolak potongan wajib seperti caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), potongan cukai berjadual (PCB) dan termasuk segala hutang-hutang lain yang belum habis dibayar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan