Isnin, 28 Mei 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Paip dah kering

Posted: 27 May 2012 11:24 AM PDT

KUALA LUMPUR: Tindakan pengurusan memotong paip utama sebuah blok rumah pangsa di Taman Sri Bahtera, Jalan Cheras, di sini, atas alasan segelintir penghuninya tidak menjelaskan tunggakan penyelenggaraan sejak Isnin lalu mencetuskan kemarahan penduduk.

Penghuni blok terbabit menganggap alasan itu tidak munasabah kerana masalah tunggakan penyelenggaraan tiada kena mengena dengan pemotongan air sehingga menyusahkan mereka.


Penghuni yang hanya mahu dikenali sebagai Norain, 58, berkata, pemotongan tanpa notis itu menyebabkan dia mengambil air dari sekolah cucunya yang terletak berhampiran untuk membancuh susu cucu perempuan berusia dua tahun.

"Saya terpaksa menadah air hujan untuk membersihkan tandas dan mengambil air dari rumah anak yang menetap berhampiran untuk minum dan masak. Saya juga ulang-alik rumah anak untuk mandi dan mencuci baju," katanya.


Katanya, tindakan pengurusan rumah pangsa itu sudah melampau kerana ia memaksa penghuni blok terbabit untuk mencari bekalan air di luar dan menyukarkan keluarga yang mempunyai anak kecil.


"Saya dan penduduk lain mula membayar penyelenggaraan RM30 setiap bulan selepas syarikat perumahan serah kepada perbadanan pengurusan rumah pangsa ini empat tahun lalu," katanya.

Tan Ching Suan, 56, berkata, setiap unit kediaman di rumah pangsa itu dipasangkan meter individu sendiri dan penduduknya membuat bayaran bil kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas). "Saya tidak tahu apa kaitan tunggakan penyelenggaraan dengan masalah ini. Sekiranya ada penghuni yang tidak membayar bil air, pihak Syabas tidak sepatutnya memotong meter utama," katanya.


Sementara itu, Pengarah Eksekutif, Bahagian Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som berkata, Syabas memotong meter utama sekiranya pihak perbadanan pengurusan perumahan gagal membayar bil air utiliti bagi tempoh tertentu. "Selain penduduk yang mempunyai meter individu sendiri, pihak perbadanan pengurusan juga dikehendaki membayar bil untuk kegunaan air bagi kemudahan awam dalam kawasan perumahan seperti kolam renang dan tandas awam," katanya. Beliau berkata, jumlah bayaran untuk utiliti sangat rendah dan dalam situasi ini bukan salah penghuni blok rumah pangsa berkenaan, tetapi perbadanan pengurusan perumahan itu yang gagal melangsaikan bil kepada Syabas.




‘Di mana-mana pun ada ulat tiket’

Posted: 27 May 2012 11:21 AM PDT

KUALA LUMPUR: Beberapa hari selepas Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengeluarkan arahan melarang pengusaha syarikat bas ekspres terbabit kegiatan ulat tiket, timbul dakwaan mengatakan kebanyakan syarikat beroperasi menggunakan khidmat berkenaan.

Tidak hanya untuk memudahkan mereka mencari pelanggan, malah cara itu dipercayai boleh memberi lebih keuntungan kepada pengusaha kerana kadar tambang dikenakan tidak dikawal selain ada antaranya menipu pelanggan dengan menyediakan bas kurang sesuai.


Ketika diajukan perkara itu kepada Persatuan Pengusaha Bas Melayu Semenanjung (Pembawa), Pengerusinya, Tajuddin Yunus berkata, beliau tidak menafikan kewujudan aktiviti begitu dan ia sudah wujud ketika awal pembabitannya dalam industri itu pada 1970-an.

"Di mana-mana pun ada ulat tiket tidak hanya Puduraya Sentral, semua kerana kumpulan ini berniaga dengan niat mengejar keuntungan berlebihan tanpa mengambil kira kepentingan rakan lain yang sama-sama berniaga, tetapi secara telus dan adil. "Itu sebab mereka ambil ulat tiket. Kami sama-sama rakan berniaga, kami tahu. Tetapi, apabila pihak berkuasa buka mulut mengarahkan supaya jangan menggunakan khidmat begini, harapnya mereka dengar dan akur arahan.


"Jangan kerana kepentingan sendiri hingga sanggup melihat rakan lain gulung tikar, sukar cari makan sebabnya tiada penumpang. Permit bas makin bertambah dan jika ulat tiket pun menangguk di air keruh, alamatnya tak lama riwayat bas kami," katanya ketika dihubungi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan