Khamis, 25 April 2013

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Perkampungan baharu di Ulu Tembeling

Posted: 25 Apr 2013 01:10 PM PDT

JERANTUT 25 April - Kerajaan negeri mengenal pasti kawasan seluas 334 hektar di Jipang, Ulu Tembeling di sini, bagi membina serta mewujudkan sebuah perkampungan baharu tersusun yang serba lengkap di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

Penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, bagi fasa pertama, sebanyak 225 unit rumah mampu milik akan dibina di kawasan seluas 25 hektar yang turut dilengkapi kemudahan asas.

Menurutnya, usaha itu bagi menempatkan penduduk yang tinggal di kawasan perkampungan terpencil dan pedalaman di Ulu Tembeling dalam sebuah kawasan penempatan tersusun yang turut menyediakan tempat pertanian bertujuan meningkatkan taraf kehidupan golongan terbabit.

"Selain itu, kerajaan akan turut membina kelas tadika, dewan orang ramai dan pusat latihan kemahiran industri kecil sederhana (IKS) bagi melatih mereka dalam bidang tertentu bertujuan menambah pendapatan.

"Kawasan pertanian yang akan dibuka nanti melibatkan tanaman kelapa sawit atau getah bagi memboleh golongan itu memperoleh pendapatan bulanan yang terjamin untuk masa depan keluarga masing-masing," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat bilik gerakan dan pusat daerah mengundi (PDM) dan menemui seorang pesakit kronik di Kampung Temin, di sini semalam.

Sehubungan itu, beliau meminta penduduk terbabit bersabar kerana projek berkenaan akandijalankan secara terancang dan pertama dilaksanakan di kawasan pedalaman di negeri ini.

RM24j pulih kemudahan

Posted: 25 Apr 2013 01:10 PM PDT

MARAN 25 April - Sebanyak RM24 juta diperuntukkan untuk membaik pulih segala kemudahan di Bandar Tun Abdul Razak, Jengka di sini seperti jalan raya, masjid dan pelbagai infrastruktur lain termasuk di kawasan Felda.

Calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Jengka, Wan Salman Wan Ismail berkata, jumlah itu tidak termasuk peruntukan tambahan sebanyak RM62 juta untuk 11 pakej baik pulih kemudahan air.

"Semua kemudahan itu akan diperoleh sekiranya masyarakat Jengka terus memberi mandat kepada BN untuk menerajui bandar tersebut," katanya di sini baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan