Isnin, 29 April 2013

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Kalimah Allah: Zulkifli cabar Khalid

Posted: 27 Apr 2013 12:51 PM PDT

Oleh ABDUL RAZAK IDRIS
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 27 April- Calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Shah Alam, Datuk Zulkifli Noordin mencabar Khalid Abdul Samad dari Pas untuk menyatakan pendiriannya berhubung desakan DAP agar membenarkan kalimah Allah digunakan dalam Bible bahasa Melayu.

Menurut Zulkifli, Khalid diminta membuat kenyataan terbuka kepada penduduk Shah Alam sama ada dia menyokong kenyataan awal pimpinan Pas yang membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam kitab tersebut atau menyokong keputusan Majlis Syura Ulama Pas yang tidak membenarkan penggunaannya.

"Saya cabar Khalid Abdul Samad untuk menyatakan pendirian beliau sama ada menyokong keputusan pimpinan awal Pas yang membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam Bible Bahasa Melayu atau akur kepada keputusan melarang penggunaannya oleh Majlis Syura Ulama Pas yang diputus kemudian.

"Keputusan awal tersebut disokong oleh ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan disediakan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Justeru rakyat berhak tahu adakah Khalid masih kekal menyokong keputusan tersebut atau keputusan melarang penggunaan kalimah Allah dalam kitab tersebut oleh Majlis Syura," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri program sarapan pagi bersama penduduk Seksyen 8 di rumah bekas Timbalan Pengarah Jabatan Jenayah Komersil, Bukit Aman, Datuk Kamaruddin Desa di Seksyen 8 di sini hari ini.

Zulkifli berkata, masyarakat Shah Alam perlu kenal dengan pemimpin mereka yang dilihat gemar melahirkan komen yang dilihat seperti memperlekeh agama dan pihak yang tidak sehaluan dengannya.

Mengulas sikap Khalid yang suka menyerang peribadi dan memperlekeh beliau, Zulkifli menganggap Khalid pemimpin yang tidak pandai menilai orang lain dan hanya merasakan 'dia bagus.'

"Saya nasihatkan dia (Khalid) jangan amalkan politik menyerang peribadi kerana masyarakat Shah Alam sudah boleh menilai segala tindak-tanduknya.

"Desas-desus yang saya dengar, beliau mengatakan saya tak mahu bersalam dengan dia semasa kami bertembung dalam suatu kempen, sedangkan dia yang tidak mahu bersalam, hentikanlah politik macam budak-budak," ujarnya.

Beliau menambah, ada orang memberitahunya dalam ceramah Khalid mengatakan beliau hanyalah peguam biasa yang cuma pandai menarik beg dan menumpang kehebatan peguam lain dalam pasukan guaman Anwar.

Jelas Zulkifli, jika beliau bukan peguam yang hebat, mengapa beliau menjadi peguam Anwar selama 10 tahun dan Anwar tetap mengharapkan dirinya sedangkan peguam lain semuanya sudah berundur dari mewakilinya.

PPPKM ikrar sokongan kerajaan, bantu kempen

Posted: 25 Apr 2013 01:10 PM PDT

KUALA LUMPUR 25 April - Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu (PPPKM) seluruh negeri berikrar bagi menyatakan sokongan padu terhadap kerajaan Barisan Nasional dan bersedia untuk membantu kempen dalam Pilihan Raya Umun PRU-13 (PRU-13) ini.

Yang Dipertua PPPKM Negeri Sembilan, Datuk Zainul Ishak berkata, beliau dan seluruh exco negeri PPPKM mengambil inisiatif turun padang menemui para penjaja di beberapa daerah bagi memastikan sokongan terhadap kerajaan.

"Kita mempunyai ahli berdaftar seramai 28,000 di seluruh negeri dan kita berharap kesemua ahli mendapat mesej yang jelas mengenai jasa kerajaan BN kepada mereka," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Zainul berkata, pelbagai kemudahan telah dinikmati oleh setiap ahli selama mereka bernaung di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

"Sudah tiba masanya mereka menyatakan penghargaan terhadap kerajaan dengan menyokong calon-calon BN yang bertanding di kawasan masing-masing.

"Tidak timbul isu, keahlian atau pelbagai kemudahan akan ditarik, apa yang penting mereka sedar jika kerajaan BN dipilih lebih banyak manfaat diterima," katanya.

Turut menyatakan pendirian sama, Yang Dipertua PPPKM Kelantan, Abdullah Ibrahim.

Beliau berkata, walaupun kerajaan negeri ditadbir pihak pembangkang, kerajaan Pusat tidak pernah meminggirkan golongan berkenaan.

"Saya sendiri dan anggota exco akan turun padang bertemu setiap ahli bagi menerangkan mengenai pentingnya kepada para penjaja dan peniaga di Kelantan untuk memberikan undi mereka kepada calon-calon BN.

"Kami bukannya menongkah arus di Kelantan tetapi mahu menyedarkan ahli supaya berfikiran lebih terbuka untuk memilih kerajaan yang mempunyai rekod cemerlang," katanya.

Beliau menambah, walaupun kebanyakan peniaga kecil di Kelantan mampu berdiri sendiri tanpa memerlukan bantuan dari mana-mana pihak, jika BN diberi mandat lebih banyak peluang perniagaan diberikan.

Sementara itu Presiden Gabungan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Sabah, Noortaip Suhaili berkata, sokongan ahli di negeri itu terhadap kerajaan BN amat baik.

Namun katanya, usaha mengingatkan rakyat agar tidak mudah terpengaruh dengan janji kosong pembangkang perlu diteruskan.

Bas komuniti sempena PRU-13

Posted: 25 Apr 2013 01:10 PM PDT

PETALING JAYA 25 April - Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) akan menyediakan perkhidmatan bas komuniti sempena Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), 5 Mei ini.

Datuk Bandar Petaling Jaya, Datin Paduka Alinah Ahmad berkata, perkhidmatan tersebut hanya melibatkan golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) dan warga emas khususnya di Petaling Jaya.

"Mereka boleh menaiki bas tersebut di lokasi biasa yang ditetapkan untuk ke tempat mengundi.

Mereka boleh menunggu bas seawal pukul 9.30 pagi, 11.30 pagi dan 2.30 petang," katanya ketika mempengerusikan Mesyuarat Penuh MBPJ di sini hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan