Isnin, 15 April 2013

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Keselesaan rakyat diutamakan

Posted: 14 Apr 2013 12:20 PM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusan.com.my

RAJA Nong Chik Raja Zainal Abidin (kanan) menikmati roti canai sambil mendengar masalah penduduk dalam program sarapan bersama para penduduk di Blok AC4, Jalan Taman Sri Sentosa dan sesi turun padang di Pasar Simpang 3, Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur, semalam. - IHSAN Nanyang

KUALA LUMPUR 14 April. - Isu kebersihan akan terus diberi tumpuan melibatkan kawasan dan penjaja pasar di Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama di sini .

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, langkah itu selaras dengan misi kerajaan memastikan keselesaan dan kesejahteraan rakyat.

Menurutnya, pihak Alam Flora Sdn. Bhd. telah diarahkan untuk memberi tumpuan terhadap kawasan masing-masing bagi melancarkan matlamat berkenaan.

"Penyelesaian terhadap isu kebersihan dan masalah jalan berlubang akan menjadi agenda utama.

"Untuk itu kita telah mengadakan majlis turun padang khusus untuk mendengar sendiri daripada penduduk berhubung apa juga masalah seterusnya mencari jalan penyelesaian terbaik ," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri program sarapan bersama para penduduk di Blok AC4, Jalan Taman Sri Sentosa dan sesi turun padang di Pasar Simpang 3 hari ini.

Yang turut hadir, isterinya, Datin Nafesah Raja Nong Chik.

Raja Nong Chik berkata, program tersebut merupakan aktiviti mingguan beliau bersama-sama rakan-rakan Barisan Nasional (BN) untuk mendekati penduduk Lembah Pantai dalam suasana santai.

Katanya, isu-isu setempat sentiasa ada dan jika hendak selesaikan sepenuhnya agak sukar, namun pihaknya sentiasa berusaha ke arah itu.

"Selain Tabung Penyelenggaraan 1Malaysia (TP1M), penduduk Taman Seri Sentosa juga bakal menerima manfaat kemudahan Terminal Sejahtera di Dewan Komuniti, Taman Seri Sentosa dalam masa terdekat bagi memberi kemudahan kepada pelajar sekolah mengulang kaji pelajaran.

Pasar bergerak karavan di ibu kota

Posted: 14 Apr 2013 12:20 PM PDT

Ahmad Phesal Talib (kiri) menyampaikan tanda harga kepada seorang peniaga pasar tani dalam Majlis Pelancaran Pasar Tani Taman Tasik Permaisuri, Bandar Tun Razak di Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 14 April - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan bekerjasama mewujudkan pasar bergerak karavan di sekitar ibu kota bagi memudahkan pembeli mendapatkan barangan pada harga berpatutan.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, rancangan itu masih dalam peringkat perbincangan dan pihaknya masih mengenal pasti kawasan berpotensi untuk pelaksanaannya.

Menurutnya, produk yang dijual akan disediakan dalam karavan dan bukan hanya melibatkan produk makanan, tetapi juga perhiasan, barangan kraf dan barangan kering.

"Penggunaan karavan bukan sahaja lebih sistematik tetapi juga jaminan dari segi kebersihan kerana proses penyediaannya dilakukan di dalam karavan.

"Tiada dapur atau meja sementara di buka di tepi jalan raya, begitu juga sampah akan turut dibawa oleh peniaga,'katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Pasar Tani Taman Tasik Permaisuri, Bandar Tun Razak di sini, semalam.

Yang turut hadir Ketua Pengarah FAMA, Datuk Ahmad Ishak dan Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Sosio Ekonomi DBKL, Datuk Mhd Amin Nordin Abd. Aziz.

Tambah beliau, pengenalan pasar bergerak karavan itu juga secara tidak langsung bakal menarik perhatian pelancong asing.

Mengulas mengenai masalah kebanjiran peniaga asing di ibu kota, Ahmad Phesal berkata, perkara itu berpunca daripada sikap segelintir peniaga tempatan sendiri yang menyewa premis mereka kepada orang luar.

"DBKL tidak pernah memberi lesen perniagaan kepada orang asing.

"Kita kena salahkan peniaga tempatan sendiri, mereka yang menjual lesen tersebut kepada peniaga asing dan mengambil untung dengan mengenakan sewa dua tiga kali ganda tinggi,"katanya.

Beliau menambah, seharusnya peniaga tempatan merebut peluang yang diberikan untuk membantu meningkat taraf ekonomi mereka, bukan bersikap sebaliknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan