Khamis, 7 April 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Dua pegawai SPRM ditahan kerja berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam

Posted:

Dua pegawai SPRM ditahan kerja berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam

Dua pegawai SPRM ditahan kerja berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam

KUALA LUMPUR 7 April - Dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur telah ditahan kerja untuk tujuan siasatan berhubung kematian seorang pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) di pekarangan bangunan suruhanjaya itu semalam.

Kedua-duanya ditahan kerana pelanggaran ingkar perintah berhubung pengendalian saksi atau pelanggan di premis SPRM yang mana pegawai berkenaan gagal berada bersama mereka sepanjang tempoh itu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan SPRM hari ini berkata, proses penahanan kerja itu juga bagi membantu melicinkan penyiasatan dalaman dan berkuat kuasa sehingga siasatan selesai dijalankan.

"Ia dibuat di bawah Peraturan 43 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 iaitu penahanan kerja bagi maksud penyiasatan," ujarnya.

Dalam kejadian itu, Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, ditemui mati di tingkat satu pejabat SPRM Kuala Lumpur, Jalan Cochrane di sini.

Kenyataan itu berkata, setelah selesai, hasil siasatan dalaman tersebut akan dibentangkan kepada Jawatan Kuasa Aduan SPRM yang dipengerusikan oleh Datuk Mohd. Nor Abdullah.

Selain itu, jawatan kuasa itu dianggotai Datuk Muhammad Mohd. Nor; Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah; Chooi Mun Sau dan V. M Ravindran.

Katanya, terma rujukan jawatan kuasa itu adalah untuk memantau pengendalian SPRM tentang aduan mengenai salah-laku yang tidak bersifat jenayah terhadap pegawai-pegawai suruhanjaya.

Tambahnya, ia juga mengenal pasti kelemahan dalam tatacara kerja SPRM yang mungkin menimbulkan aduan dan jika difikirkan sesuai untuk membuat apa-apa syor bagi yang sepatutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Telur tiruan dirampas

Posted:

Telur tiruan dirampas

Telur tiruan dirampas

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
pengarang@utusan.com.my


Wong Kee Poh (dua dari kiri) memeriksa telur di sebuah gerai di Pulau Tikus, semalam.


PULAU PINANG 7 April - Bahagian Penguat Kuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri merampas 270 biji telur, disyaki tiruan dari tiga gerai di pasar Pulau Tikus, di sini hari ini.

Ketua Pegawai Penguat Kuasanya, M. Gunaselan berkata, pemeriksaan dilakukan kira-kira pukul 10.45 pagi oleh tujuh anggota penguat kuasa yang diketuai oleh Md. Nasir Mohamd dan mengesan telur ayam yang didakwa tiruan dan dijual dengan harga antara 35 sen hingga 38 sen sebiji.

''Sebanyak 270 biji telur ayam disita dari tiga gerai yang diperiksa, manakala 90 biji diambil untuk siasatan lanjut," katanya di sini hari ini

Turut serta dalam pemeriksaan itu ialah Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Kanan Pejabat Kesihatan Timur Laut, Wong Kee Poh bersama beberapa pegawainya.

Menurut Gunaselan, kes itu akan disiasat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 dan jika disabitkan kesalahan, denda maksimum yang boleh dikenakan RM100,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya bagi individu, manakala bagi perbadanan, denda tidak melebihi RM250,000.

''Pihak kami akan bekerjasama dengan agensi kerajaan yang lain untuk siasatan lanjut tentang perkara ini," katanya

Sementara itu, salah seorang pemilik gerai, Lim Siew Eng, 85, berkata, dia yang sudah 50 tahun menjual telur ayam di tempat itu tidak pernah menerima rungutan daripada pelanggannya mengenai telur ayam tiruan yang didakwa dijualnya.

''Ini kali pertama gerai saya diperiksa. Mereka merampas 90 biji telur ayam yang saya jual untuk menjalani ujian pengesahan ketulenan," katanya.

Sementara itu, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan mengambil tindakan tegas terhadap pembekal dan penjual telur tiruan seperti yang didakwa oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pembekal dan penjual telur itu boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan Palsu 1972.

"Kementerian juga telah menghantar penguat kuasa untuk memantau perkara tersebut. Perkara ini akan disiasat sehingga ke akar umbi kerana ia melibatkan kesihatan pengguna jika memakan barangan tiruan.

"Justeru, kita juga akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk mengesahkan sama ada telur tersebut tiruan atau tidak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan