Sabtu, 27 Julai 2013

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Kukuhkan perpaduan Islam

Posted: 27 Jul 2013 10:28 AM PDT

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanktn@gmail.com

Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah beramah mesra dengan seorang penerima sumbangan di Masjid Kuala Triang, Bera, Pahang, kelmarin.

BERA 27 Julai - Umat Islam perlu memanfaatkan bulan Ramadan sebagai bulan pertautan kasih supaya perpaduan lebih kukuh dan hebat sehingga digeruni musuh Islam.

Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah, sebarang permusuhan dan percanggahan pendapat harus diketepikan demi memartabatkan kesucian agama Islam.

Baginda bertitah, masyarakat Islam menghadapi tekanan dari pelbagai sudut dan tidak harus ditambah dengan masalah dalaman sesama sendiri disebabkan aliran politik atau fahaman agama berbeza.

"Justeru, bulan Ramadan sangat sesuai untuk umat Islam bermuhasabah diri dan mengukuhkan ukhuwah kerana matlamat kita adalah serupa untuk mendapat keredaan Allah. Natijah daripada ukhuwah itu akan membawa kepada keamanan dan perpaduan yang menjadi teras kemajuan negara bangsa yang dapat dinikmati rakyat pelbagai kaum.

"Rakyat bertanggungjawab mempertahankan kemakmuran negara dengan membuang sikap parasit dan mementingkan diri yang merosakkan bangsa, agama dan negara," titah baginda dalam majlis pemberian sumbangan kepada anak yatim dan fakir miskin serta majlis berbuka puasa daerah Bera di Masjid Kuala Triang di sini semalam.

Turut berangkat Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar.

Yang turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sumber Manusia dan Tugas-Tugas Khas negeri, Norol Azali Sulaiman dan Pengerusi Jawatankuasa Dakwah dan Islamiah Negeri, Syed Ibrahim Syed Ahmad.

Baginda bertitah, pergolakan yang berlaku di Syria, Mesir dan beberapa negara lain perlu dijadikan iktibar berguna kepada umat Islam di negara ini.

"Tragedi di negara terbabit menyebabkan rakyatnya tidak dapat menjalankan ibadat berpuasa dengan sempurna kerana masing-masing bergelut dengan keselamatan dan kekurangan bekalan makanan," titah baginda.

Pengguna lega harga ayam stabil

Posted: 27 Jul 2013 10:28 AM PDT

Orang ramai membeli ayam yang dijual pada harga lebih murah daripada harga siling yang ditetapkan kerajaan di sebuah pasar raya di Bentong, Pahang, baru-baru ini.

BENTONG 27 Julai - Langkah kerajaan melaksanakan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan bermula semalam sehingga 11 Ogos ini disambut baik oleh pengguna daerah ini dengan menyifatkan mampu mengekang peniaga menaikkan harga barangan tertentu sesuka hati.

Mereka menyifatkan tindakan tersebut merupakan langkah terbaik khususnya peniaga ayam yang menjual sehingga RM8.40 sekilogram sebelum skim berkenaan dikuatkuasakan dengan menetapkan harga siling RM7.70 sekilogram.

Seorang pengguna, Nordin Musa, 58, berkata, dia berpuas hati apabila kerajaan memasukkan harga ayam itu dalam senarai skim tersebut bagi membendung segelintir peniaga mengambil kesempatan mengaut keuntungan melampau.

"Sejak akhir-akhir ini ramai kalangan pengguna merungut dengan tindakan peniaga yang menjual daging ayam sehingga RM8.40 sekilogram. Pelaksanaan skim berkenaan mampu mengekang mereka menjual sesuka hati," katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di sini kelmarin.

Seorang lagi pengguna, Zafizah Mat Saad, 38, berharap kerajaan membendung kenaikan harga ayam itu pada awal Ramadan lalu kerana perkara tersebut sentiasa berulang setiap tahun.

"Walaupun harga ayam sebelum ini bukan barangan kawalan tetapi kerajaan sepatutnya sudah boleh menjangkakan kenaikan harga itu berikutan permintaan akan bertambah pada bulan Ramadan.

"Kerajaan boleh menasihati para penternak meningkatkan pengeluaran ayam supaya orang tengah tidak mengambil kesempatan dengan alasan kekurangan bekalan atau mengimport ayam dari negara lain bagi menampung permintaan untuk keperluan semasa Ramadan dan Aidilfitri," ujarnya.

Generasi baharu perlu pertahankan Felda - Abdul Rahman

Posted: 27 Jul 2013 10:28 AM PDT

KUALA LIPIS 27 Julai - Generasi baharu Felda perlu mempertahankan agensi itu daripada ancaman pihak tertentu yang cemburu dengan kehidupan masyarakat peneroka jauh lebih baik berbanding sebelum ini.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, mereka perlu memahami sejarah penubuhan agensi berkenaan supaya dapat menghayati perjuangan pemimpin terdahulu yang berusaha menghapuskan kemiskinan di luar bandar.

Menurutnya, penubuhan Felda yang dicetuskan oleh bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein boleh meningkatkan perasaan jati diri sekali gus menangkis pelbagai tohmahan yang dilemparkan pembangkang kerana iri hati dengan kejayaan agensi tersebut.

"Legasi berkenaan diteruskan oleh anaknya iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu melihat masyarakat peneroka sebagai golongan kelas menengah dengan menggalakkan mereka menceburi sektor keusahawanan serta pemilikan saham," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan replika cek insentif hari raya berjumlah RM37,800 kepada 126 peneroka dalam majlis Rahmat Ramadan Parlimen Lipis di Felda Kechau Satu di sini semalam.

Yang turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Mustapa Long.

Menurutnya, peneroka sewajarnya bersyukur kerana kehidupan mereka telah berubah walaupun pada awalnya melalui detik sukar ketika mula memasuki tanah rancangan.

Katanya, penyenaraian Felda Global Ventures Bhd., (FGV) dalam Bursa Malaysia antara strategi ke arah memodenkan kehidupan peneroka menerusi pelaburan di samping perolehan pendapatan yang lebih baik pada masa akan datang.

Beliau juga meminta peneroka yang menyokong pembangkang supaya tidak mempertikaikan pemberian insentif berkenaan kerana mereka juga menikmati agihan saksama daripada kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan