Sabtu, 27 Julai 2013

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


500,000 permaidani Jakel

Posted: 27 Jul 2013 10:27 AM PDT

Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my

SEBAHAGIAN daripada pengunjung hadir membeli-belah pada jualan gudang permaidani dan tikar buluh Jakel di Seksyen 7 Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 27 Julai - Sebanyak 500,000 helai lagi permaidani import berkualiti yang dijual separuh daripada harga pasaran menanti untuk dibeli orang ramai di khemah gergasi yang dibuka oleh Jakel di Seksyen 7 di sini sehingga 7 Ogos ini.

Dengan menawarkan 500 jenis permaidani pelbagai corak dan saiz, orang ramai yang masih tercari-cari tempat untuk membeli hamparan itu terutama untuk Hari Raya Aidilfitri pasti akan berpuas hati dengan pilihan yang ditawarkan.

Menurut Pengarah Urusan Jakel Trading (Jakel), Datuk Mohamed Faroz Mohamed Jakel, sejak awal Ramadan, kira-kira 500,000 permaidani sudah dijual dan kini tinggal 500,000 lagi untuk dihabiskan menjelang Aidilfitri.

Beliau berkata, jika sebelum ini permaidani-permaidani itu dijual dengan harga diskaun 50 peratus hingga 80 peratus, kini kesemuanya akan dijual sehingga habis dengan harga lebih murah terutama ketika 'happy hour' selama 10 minit setiap sejam yang akan diumumkan kakitangan bertugas.

"Kita mempunyai karpet bercorak abstrak, moden, oriental, klasik dan bermacam lagi dengan pelbagai saiz yang dijual dengan harga serendah RM59 hingga RM15,000 (harga asal RM40,000).

"Contohnya permaidani jenis shaggy boleh dibeli dengan harga serendah RM159, mix wool (RM500) dan bulu kucing saiz besar (RM59).

"Kesemua permaidani berkualiti ini diimport dari Turki, Iran, Belgium, India, Pakistan, Mesir dan beberapa negara lain yang amat berkualiti dan mempunyai jaminan antara dua hingga lima tahun," kata beliau ketika ditemui di khemah gergasi Jakel di sini hari ini.

Mohamed Feroz memberitahu, khemah gergasi yang luasnya separuh padang bola itu amat selesa dan boleh menampung pelanggan yang ramai pada satu-satu masa.

Kata beliau, seramai 120 kakitangan ditugaskan di khemah gergasi itu bagi membolehkan setiap pelanggan dilayan oleh seorang kakitangan.

''Walaupun kita telah menawarkan diskaun, kesemua harga permaidani masih boleh ditawar," katanya sambil menyatakan pihak Jakel turut memberikan khidmat penghantaran untuk para pelanggan.

Tambah Mohamed Feroz, bagi yang tidak berminat membeli permaidani, khemah gergasi Jakel juga menyediakan tikar buluh yang cantik dengan harga serendah RM24.90, alas kaki dengan harga serendah RM10 untuk tiga helai dan runner pelbagai corak dan saiz dengan harga berpatutan.

''Jika hari raya ini langsir bertukar tetapi karpet masih pakai yang lama, pasti serinya tidak nampak.

''Jadi belilah permaidani di Jakel yang memang paling murah di pasaran. Kalau nak dibandingkan harga dan kualitinya umpama naik kereta kecil tetapi rasa macam duduk dalam BMW," kata Mohamed Feroz yang turut turun padang melayan pelanggannya.

Khemah gergasi Jakel dibuka setiap hari sehingga 7 Ogos ini dari pukul 10 pagi hingga 11 malam dan akan dianjakkan sehingga pukul 12 tengah malam pada hari terakhir.

Sementara itu salah seorang pelanggan yang ditemui, Norhayati Mohd. Noor, 56, memilih membeli permaidani di Jakel kerana kualiti dan harga yang murah selain layanan mesra kakitangannya.

Dia yang menetap di Telok Intan, Perak dan merupakan seorang guru memberitahu, Jakel juga menyediakan pelbagai pilihan permaidani yang menepati cita rasa pembeli.

''Kali ini saya beli dua karpet Biscose Silk dari Iran dengan harga RM2,500 yang memang murah," katanya.

Jakim, Jawi edar 300 naskhah al-Quran

Posted: 27 Jul 2013 10:27 AM PDT

KUALA LUMPUR 27 Julai - Atas rasa tanggungjawab sempena Ramadan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) mengedarkan 300 naskhah al-Quran kepada pengguna lebuh raya di Plaza Tol Gombak ke pantai timur petang ini.

Timbalan Ketua Pengarah Jakim, Razali Shahabudin berkata, pengedaran naskhah al-Quran sempena program Kembara Dakwah Ramadan tersebut dianjurkan dengan kerjasama pelbagai agensi termasuk Kelab Motosikal Berkuasa Tinggi 300 Kilometer/jam (KMJ).

"Ini merupakan tahun ketiga Jakim dan kelab bermotor ini menjalinkan kerjasama.

"Bagi tahun ini, Kembara Dakwah Ramadan juga menziarahi dan beramah mesra dengan anak-anak yatim dari Rumah Anak Yatim al-Ihsan Bentong, Pahang," katanya kepada pemberita sebelum melepaskan konvoi tersebut di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta di sini.

Yang turut hadir, Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Che Ali.

Bantu kukuh institusi kekeluargaan

Posted: 27 Jul 2013 10:28 AM PDT

KUALA LUMPUR 27 Julai - Kerajaan perlu memberi pengecualian cukai dan inisiatif lain kepada sektor korporat bagi menggalakkan syarikat-syarikat tersebut menganjurkan aktiviti bersama keluarga demi pengukuhan institusi kekeluargaan dalam kalangan pekerja.

Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, menerusi langkah itu secara tidak langsung memperlihatkan majikan lebih mengutamakan kesejahteraan pekerja dan sekali gus meningkatkan produktiviti syarikat.

''Melihat kepada pelbagai gejala sosial yang melanda anak-anak dan remaja kita hari ini, pengukuhan institusi kekeluargaan dan menggalakkan nilai-nilai murni telah menjadi semakin penting berbanding dahulu.

''Berdasarkan indeks kesejahteraan keluarga, menunjukkan negara ini berada pada tahap 7.55 daripada skala 10, adalah amat jelas kerajaan perlu meneliti banyak perkara untuk kebaikan semua,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan