Rabu, 10 Julai 2013

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Wajib dapat kelulusan DBKL

Posted: 09 Jul 2013 11:30 AM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Tengku Adnan Tengku Mansor (empat dari kanan) bergambar bersama penerima anugerah dalam Majlis Perasmian Anugerah Local Agenda 21 Wilayah Persekutuan (LA21WP) di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 9 Julai - Kesemua pemilik bangunan komersial dan kediaman yang ingin melakukan kerja-kerja pengubahsuaian diminta mematuhi peraturan dengan mendapatkan kelulusan bagi setiap pelan pengubahsuaian rumah serta lukisan pelan projek.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, langkah tersebut bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku sepanjang tempoh kerja-kerja pengubahsuaian dilakukan.

Menurutnya, pihak terlibat perlu mengemukakan permohonan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam tempoh dua minggu.

"Adalah menjadi tanggungjawab DBKL untuk memantau dan memeriksa semua kerja-kerja pengubahsuaian yang dilakukan di bawah kawasan seliaan mereka sebelum sebarang kelulusan dikeluarkan atas faktor keselamatan.

"Sekiranya ingkar tindakan meroboh struktur binaan akan dilaksanakan DBKL,"katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Perasmian Anugerah Local Agenda 21 Wilayah Persekutuan (LA21WP) di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalannya; Datuk Dr. Loga Bala Mohan, Ketua Setiausaha kementerian; Datuk Adnan Md. Ikshan dan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib.

Majlis penyampaian anugerah itu bertujuan memberi penghargaan kepada individu, agensi, persatuan penduduk, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pihak swasta yang turut menjayakan LA21.

Dalam perkembangan sama, Ahmad Phesal berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangkan dengan Bahagian Perancang dan Jabatan Reka Bentuk Bandar dan Bangunan bagi meneliti kaedah yang akan dilaksanakan.

"Ia bagi membolehkan peraturan dan notis yang dikeluarkan nanti benar-benar menepati terutam dari segi undang-undang,"katanya.

Ops Sapu turun khemah peniaga

Posted: 09 Jul 2013 11:30 AM PDT

RAWANG 9 Julai -Majlis Perbandaran Selayang (MPS) masih memberi kelonggaran kepada beberapa peniaga di kawasan tempat letak kereta Bandar Tasik Puteri disini untuk menurunkan khemah mereka selepas arahan berbuat demikian dikeluarkan semalam.

Pengarah Penguatkuasa MPS, Azmi Ismail berkata, kelonggaran tersebut diberikan berikutan peniaga terlibat masih beroperasi lewat malam kelmarin.

Menurutnya, hanya lima khemah milik penjaja yang masih belum diturunkan manakala bakinya telah membuat pengosongan sejak kelmarin.

"Pengosongan tersebut rentetan daripada 13 peniaga yang akur dengan arahan MPS hasil rundingan kedua-dua belah pihak minggu lalu selepas aduan kebersihan dan gangguan lalu lintas di situ," katanya selepas mengetuai Ops Sapu di Bandar Tasik Puteri, di sini hari ini.

Menurutnya, arahan pengosongan kawasan tersebut adalah bagi memberi laluan kepada tapak Bazar Ramadan dan pasar malam.

Katanya, selain pemeriksaan di kawasan berkenaan, beberapa gerai peniaga kaki lima yang terletak berhampiran pusat komersial turut diturunkan kerana berniaga tanpa permit.

"MPS juga akan membuat pemantauan dari semasa ke semasa bagi memastikan kawasan tersebut tidak lagi digunakan untuk sebarang aktiviti perniagaan tanpa permit,"katanya.

Jadikan satu pengajaran

Posted: 09 Jul 2013 11:30 AM PDT

Oleh SITI AINIZA KAMSARI
kota@utusan.com.my

GOMBAK 9 Julai - Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) tetap akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang bertanggungjawab menyebabkan kampus berkenaan mengalami pencemaran alam sekitar yang teruk.

Presidennya, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, kes tersebut ini akan difailkan ke muka pengadilan bagi mendapatkan perintah mahkamah supaya kerja-kerja penerokaan tanah secara besar-besaran berhampiran kampus berkenaan dapat dihentikan sepenuhnya.

Menurutnya, pihak UIAM juga akan menuntut sejumlah gantirugi bagi menampung kos memperbaiki kerosakan alam sekitar sehingga kelestarian alam sekitar UIAM Gombak dikembalikan walaupun terpaksa memakan masa panjang,"katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika dibawa meninjau selama hampir dua jam di sekitar kampus UIAM yang didakwa tercemar akibat projek penerokaan di kawasan berhampiran kampus.

Turut sama dalam lawatan tersebut Rektor UIAM, Prof. Datuk Seri Zaleha Kamaruddin dan Pengarah Bahagian Komunikasi Korporat UIAM, Prof. Madya Dr. Baharuddin Aziz.

Sebelum ini Utusan Malaysia dalam beberapa siri laporan mendedahkan mengenai pencemaran teruk dialami UIAM akibat kerja-kerja penerokaan tanah di kawasan berhampiran.

Rais menambah, kemusnahan alam sekitar yang berlaku di situ akibat kerakusan pihak tidak bertanggungjawab terlalu besar kerana ia telah menghilangkan keindahan dan keceriaan kampus tersebut.

Menurutnya, kemusnahan itu termasuk menjejaskan habitat kehidupan seperti haiwan-haiwan liar dan unggas.

"Jika burung bangau yang dahulunya begitu memberikan suasana alam semula jadi yang sangat indah, sekarang saya nampak hanya tinggal seekor sahaja bertahan.

"Yang lain pastinya sudah terbang berhijrah mencari lokasi habitat yang lebih baik kerana tiada lagi ikan-ikan di sungai dan kolam yang boleh menjadi sumber makanan.

"Begitu juga pokok-pokok teratai di kolam rekreasi yang terbiar mati dan saya fikir ini sudah keterlaluan," katanya.

Menurutnya apa yang berlaku ini merupakan satu ujian besar kepada UIAM bagi menguji sejauh mana universiti tersebut mampu berperanan sebagai khalifah yang diamanahkan oleh Allah untuk menjaga alam sekitar.

"Sebagai Presiden baharu sayalah orangnya yang perlu mengetuai satu usaha bersepadu menyelesaikan masalah ini dan saya akan meminta penasihat undang-undang supaya segera membuka fail kes dan lain-lain tindakan yang perlu bagi segera mengatasi masalah ini," katanya.

Sementara itu Zaleha berkata, tidak dinafikan ada beberapa pihak swasta menawarkan perkhidmatan untuk memperbaiki dan memulihkan semula kerosakan alam sekitar yang berlaku di kampusnya itu.

"Tetapi saya melihat masalah ini perlu diselesaikan secara tuntas iaitu mencari punca sebenar yang menyebabkan alam sekitar UIAM menjadi mangsa.

"Selagi tindakan rakus pihak pemaju tidak dihentikan dan kerosakan tidak diperbaiki dari kawasan yang diteroka sehingga membawa kepada ke dalam kawasan kampus UIAM, saya percaya masalah ini pasti berlarutan," tegasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan