Selasa, 25 September 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Pam minyak dirempuh hempap motor

Posted: 24 Sep 2012 02:27 PM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki cedera selepas kereta dipandunya hilang kawalan sebelum terbabas dan merempuh pam minyak hingga menyebabkan pam berkenaan tumbang serta menghempap sebuah motosikal dalam kejadian di sebuah stesen minyak di Alam Damai, Cheras, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 8.30 pagi itu, penunggang motosikal yang dihempap bagaimanapun terselamat kerana ketika kejadian dia berada di kaunter untuk membuat pembayaran.


Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Cheras, Johari Mohd Lazim berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kemalangan itu pada jam 9.02 pagi dan dua jentera dengan 12 anggota bomba bergegas ke tempat kejadian.

"Sebaik tiba di stesen minyak terbabit, anggota kami mendapati sebuah kereta Proton Iswara sudah merempuh pam minyak hingga menyebabkan ia tumbang dan berlaku tumpahan petrol selain menghempap sebuah motosikal.


"Tindakan pantas mencabut wayar sambungan pada bateri kereta diambil untuk mengelak percikan api hingga boleh mengakibatkan kebakaran atau lebih teruk letupan berlaku.


"Pemandu kereta cedera ringan di mulut, manakala penunggang motosikal tidak cedera kerana tidak berada berhampiran motosikalnya ketika kejadian," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/25


Diperdaya ejen urus pinjaman

Posted: 24 Sep 2012 02:25 PM PDT

PETALING JAYA: Tindakan seorang ahli perniagaan membuat pinjaman ikut pintu belakang menggunakan khidmat seorang ejen di Damansara Damai, di sini, mengundang padah apabila dia diperdaya lelaki terbabit sehingga kerugian RM87,000.

Mangsa berusia 26 tahun mendakwa diperkenalkan kepada ejen terbabit oleh rakannya pada akhir Jun lalu selepas diberitahu lelaki itu mempunyai ramai kenalan rapat terdiri daripada pegawai bank dan banyak membantu individu membuat pinjaman tanpa mengikut prosedur biasa.


Menurut sumber, mangsa terpaksa menggunakan khidmat ejen itu berikutan dia didapati tidak layak untuk meminjam membabitkan jumlah besar dan kali pertama menemui ejen itu di sebuah restoran di Damansara Damai.

"Selepas berbincang, ejen itu meminta mangsa membayar RM5,000 kononnya untuk membuat dokumen yang membolehkan pinjamannya diluluskan.


"Seminggu kemudian, ejen terbabit menghubungi mangsa dan meminta RM3,000 lagi kononnya wang itu digunakan untuk dibayar kepada Bank Negara di samping mangsa dikehendaki menandatangani satu surat perjanjian," katanya.


Sumber berkata, sejak itu ejen terbabit memberi pelbagai alasan bagi mendapatkan wang daripada mangsa sedikit demi sedikit kononnya ia digunakan untuk membayar beberapa pihak tertentu supaya pinjamannya diluluskan dengan mudah.

"Tipu helah ejen terbabit berlarutan sehingga lebih dua bulan dan mengakibatkan mangsa mengeluarkan wang keseluruhannya berjumlah RM87,000.


"Mangsa menyedari tertipu selepas pinjamannya belum diluluskan, sedangkan banyak wangnya habis sehingga terpaksa berhutang," katanya.

Katanya, mangsa menemui ejen terbabit dan bertanyakan hal sebenar status pinjamannya.


"Ejen terbabit berang dan mengugut mangsa supaya tidak melaporkan kepada polis jika tidak mahu wangnya lenyap.


"Mangsa membuat laporan di Balai Polis Sungai Buloh untuk tindakan lanjut," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/25


Tiada ulasan:

Catat Ulasan