Jumaat, 21 September 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Jeriji besi sekat habuan lebih

Posted: 20 Sep 2012 12:52 PM PDT

GOMBAK: Dua wanita berdepan saat getir apabila kedai emas mereka disamun tiga lelaki bertopeng bersenjatakan tukul, kapak dan sepucuk pistol sebelum melarikan barangan kemas bernilai kira-kira RM10,000 dalam kejadian di Taman Sri Selayang, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 6 petang itu, dua wanita berusia 40-an dan 52 tahun terbabit sempat melarikan diri masuk ke bilik di belakang kedai sebaik melihat tiga suspek bersenjata itu.


Menurut anak pemilik kedai, M Rajesh, 37, ketika kejadian dia dan bapanya tiada di premis itu, namun mengikut apa diceritakan ibu serta kakak saudaranya, tiga lelaki bertopeng serta bersenjatakan tukul, kapak dan pistol memasuki kedai manakala seorang lagi menunggu dalam kereta Perodua Kancil.

"Ini kejadian pertama sejak kami memulakan perniagaan dua tahun lalu, mujur tiada pelanggan ketika kejadian dan ibu serta kakak saudara saya turut tidak dicederakan.


"Mereka kemudian bertindak memecahkan kaca dengan menggunakan tukul dan kapak, bagaimanapun mereka mengalami kesukaran memasukkan tangan untuk mencapai kebanyakan barang kemas kerana kami meletakkan jeriji besi di bawah lapisan kaca yang mereka pecahkan itu," katanya.


Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 6 petang semasa tiada pelanggan di kedai itu.

"Hanya isteri serta anak saudara pemilik kedai berada di bahagian dalam dan sempat melarikan diri masuk ke bilik belakang kedai itu.


"Tiga suspek bertopeng terbabit hanya dapat melarikan barang kemas berjumlah kira-kira RM10,000 berikutan kehadiran orang awam yang ramai serta kesukaran mencapai barangan di bawah jeriji besi itu," katanya.

Menurutnya, hasil semakan polis ke atas nombor pendaftaran kenderaan digunakan suspek palsu bagaimanapun pihaknya akan menyiasat dengan lebih lanjut.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/21


Batal lesen penjaja struktur kekal Jalan Mergastua

Posted: 20 Sep 2012 11:42 AM PDT

KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membatalkan lesen penjaja sebuah premis struktur kekal di bahu Jalan Mergastua, Kepong Baru di sini, yang mencetuskan kemarahan dan bantahan 11 persatuan peniaga dan penduduk.

Pengurus Perancangan Korporatnya, Dr Ismail Stapa berkata, pada awalnya, penjaja terbabit hanya diberikan permit sementara jualan makanan dan minuman dengan menggunakan kanopi dan meja lipat.


Menurut beliau, permit perniagaan bermula jam 8 pagi hingga 8 malam itu juga tidak membenarkan pengusahanya membina apa-apa struktur kekal pada tapak berkenaan.

"Pada 29 Ogos, DBKL membatalkan lesen penjaja itu kerana mendirikan struktur tanpa kebenaran dan diberi tempoh 14 hari untuk mengosong dan membuka semula struktur terbabit.


"Pada 11 September, satu notis peringatan dikeluarkan supaya mengosongkan kawasan itu dan seminggu selepas itu, DBKL melakukan tindakan penguatkuasaan membabitkan kerja-kerja pembersihan saki baki struktur binaan," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.


Dr Ismail berkata, kerja pembersihan itu susulan penjaja terbabit sudah membuka struktur binaan mereka dan mengosongkan tapak bila.

Beliau mengulas laporan Harian Metro Selasa lalu mengenai bantahan 11 persatuan penduduk dan peniaga mewakili kira-kira 30,000 penduduk sekitar Kepong Baru terhadap DBKL yang didakwa meluluskan pembinaan premis itu walaupun dibina secara haram sejak tiga bulan lalu.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/21


Tiada ulasan:

Catat Ulasan