Sabtu, 29 September 2012

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Dua terbunuh dalam pertunjukan udara Indonesia

Posted: 29 Sep 2012 02:37 AM PDT

JAKARTA: Dua juruterbang maut selepas pesawat ringan meletup di udara selepas melanggar bangunan ketika pertunjukan udara di Indonesia, hari ini, kata Kementerian Pengangkutan.

Siaran televisyen menunjukkan asal tebal kelihatan di tempat pesawat itu terhempas di Bandung, barat Jawa ketika pertunjukan udara berkenaan diadakan sebagai meraikan ulang tahun bandar itu yang ke-202.

"Pesawat Cessna 202 hilang kawalan ketika membuat pergerakan dan merempuh bangunan pada jam 11.37 pagi waktu tempatan. Dua juruterbang mati di tempat kejadian," kata jurucakap kementerian. - AFP

Restoran dipantau berikutan pengurangan subsidi gula

Posted: 29 Sep 2012 02:31 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seramai 1,900 pegawai penguat kuasa dan 1,300 pegawai pemantau harga akan meninjau restoran di seluruh negara bagi mengelak kenaikan harga makanan dan minuman berikutan pengurangan subsidi gula sebanyak 20 sen sekilogram seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2013.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe berkata, berikutan pengurangan subsidi itu, pihak pembekal makanan dan restoran sepatutnya mengurangkan kandungan gula di dalam proses penyediaan sajian mereka dan bukannya mengambil kesempatan menaikkan harga makanan.

"Langkah kerajaan mengurangkan subsidi gula sepatutnya dilihat dari segi kesihatan yang mana kerajaan ingin mengubah pengambilan gula berlebihan oleh rakyat di negara ini.
"Kerajaan bukan sengaja kurangkan subsidi, sebaliknya ia dilakukan berikutan statistik rakyat di negara ini yang kerap mempunyai penyakit disebabkan pengambilan gula berlebihan," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Belanjawan 2013 mengumumkan pengurangan subsidi gula sebanyak RM0.20 sen sekilogram berkuat kuasa hari ini.

Berdasarkan rekod, gula sebagai barangan kawalan mengalami kenaikan harga sebanyak empat kali sejak 1 Januari 2010 iaitu sebanyak RM0.20 sekilogram, RM0.25 sekilogram (18 Julai 2010), RM0.20 sekilogram (4 Disember 2010) dan kali terakhir pada 10 Mei 2011 (RM0.20 sekilogram) menjadikan harga runcit gula RM2.30 sekilogram sehingga kini. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan