Selasa, 30 Oktober 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Pusat siber RM1

Posted: 29 Oct 2012 12:22 PM PDT

KLANG: Tindakan seorang pemilik pusat siber haram di Taman Sementa Utama, Kapar, di sini, yang menawarkan bayaran RM1 sudah cukup menarik remaja bawah umur menghabiskan masa berjam-jam melayari Internet dan bermain permainan komputer.

Namun tawaran 'promosi' premis terbabit berakhir apabila diserbu Jabatan Penguatkuasa Majlis Perbandaran Klang (MPK), Khamis lalu selepas mendapat aduan mengenai lambakan remaja mengunjungi premis itu.


Bagi mengaburi mata pihak berkuasa, pemilik premis yang menjalankan operasi tanpa lesen sejak sebulan lalu menggantungkan lesen perniagaan, tetapi menggunakan alamat sebuah premis di Taman Sri Mewah, Jalan Kota, di sini.

Dalam serbuan itu, 10 pelajar ditahan ketika leka melayari Internet dan bermain permainan komputer.


Timbalan Pengarah Jabatan Penguat kuasa MPK, Shahrul Hasri Abd Majid berkata, pihaknya sudah membuat intipan terhadap premis terbabit sejak seminggu lalu selepas mendapat aduan orang ramai terutama ibu bapa bahawa anak mereka sering mengunjungi premis itu.


Katanya, pusat siber terbabit turut menjadi tumpuan penduduk setempat terutama pelajar sekolah yang masih di bawah umur menghabiskan masa berjam-jam kerana tawaran harga yang murah.

Menurutnya, ketika pemeriksaan terhadap premis terbabit, MPK juga mendapati lesen premis itu tidak sah kerana menggunakan alamat premis lain kerana bimbang tindakan sita dikenakan.


"Dalam serbuan kali ini, kami merampas 120 komputer termasuk monitor dan unit pemprosesan komputer (CPU) serta papan kekunci yang digunakan bagi menjalankan perniagaan.

"Serbuan yang dilakukan 20 anggota yang diketuai tiga pegawai ini hasil maklumat awam serta risikan yang dilakukan selama seminggu oleh anggota penguat kuasa MPK," katanya.


Shahrul berkata, selain harga perkhidmatan yang murah, premis terbabit menyediakan permainan komputer terkini untuk menarik perhatian pengunjung.


Katanya, MPK terus melakukan pemantauan dari semasa ke semasa ke atas premis terbabit kerana tindakan yang dilakukan pemilik menyalahi undang-undang ditetapkan MPK.


Katanya, tindakan sudah diambil mengikut Undang-Undang Kecil (UUK) 3 Pusat Siber dan Kafe Siber MPK 2007.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/30


Terperosok dalam kereta

Posted: 29 Oct 2012 12:03 PM PDT

TAPAH: Seorang wanita dan anak lelakinya terbunuh dalam keadaan ngeri selepas terperosok dan tersepit dalam kereta selepas kenderaan itu dirempuh sebuah bas persiaran, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.45 pagi itu, mangsa, Nurni Ahmad, 37, dan anak lelaki tunggalnya, Ikmal Daniel Abdullah, 7, ditemui pasukan bomba dan penyelamat dalam keadaan berlumuran darah di Kilometer 46, Jalan Ipoh-Kuala Lumpur dekat Temoh, di sini.

Mangsa yang memandu Proton Saga dari Tapah untuk pulang ke rumahnya di Ipoh dikatakan bertembung dengan sebuah bas persiaran yang terbabas memasuki laluan bertentangan.

Pada masa sama, sebuah motosikal dari arah Tapah yang tidak sempat mengelak turut merempuh bahagian belakang kereta mangsa menyebabkan penunggang dan motosikalnya terpelanting masuk ke dalam kereta mangsa.


Abang mangsa, Sulaiman Ahmad, 37, yang ditemui di Unit Forensik, Hospital Tapah, di sini, berkata, nahas berlaku selepas Nurni selamat menghantar ibu mereka, Sabariah Laman, 57, pulang ke kampung mereka di Behrang, kira-kira jam 10 malam.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/30


Tiada ulasan:

Catat Ulasan