Selasa, 1 November 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


Karnival ria capai matlamat

Posted:

Karnival ria capai matlamat

Karnival ria capai matlamat

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my


Pegawai AADK (kanan) memberi penerangan mengenai jenis dadah sintetik dan bahaya kepada penduduk yang hadir pada Karnival Ria Sehari Bersama Komuniti di Pasir Puteh, baru-baru ini.


PASIR PUTEH 31 Okt. – Kerjasama yang mantap antara Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Dalam Ru dekat sini, dengan beberapa agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membantu PIBG sekolah menjayakan Karnival Ria Sehari Bersama Komuniti (KRSBK) di- sekolah itu, baru-baru ini.

Pelbagai acara menarik seperti sukaneka, pertandingan suara burung candik, pameran Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), bomba dan penyelamat serta kawad kebakaran dan rawatan kesihatan percuma diadakan dengan melibat penyertaan penduduk kampung.

Yang Dipertua PIBG sekolah itu, Tengku Muhamad Tengku Yaakub berkata, karnival ria sehari itu dirancang khusus untuk mengumpul dana bagi membantu pihak sekolah menjayakan pelbagai aktiviti kecemerlangan akademik terutama peningkatan prestasi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun depan.

Pada masa sama katanya, pihak sekolah juga memanfaatkan pengisian karnival ria yang berlangsung untuk pembelajaran luar bilik darjah dengan membuat pemerhatian dan catatan bagi dibincangkan dalam sesi pembelajaran akan datang.

"Ia adalah pembelajaran secara tidak langsung menggunakan bahan-bahan pameran sebagai alat bantu belajar kerana banyak maklumat yang diperoleh oleh murid secara lebih dekat," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Tengku Muhamad berkata, KRSBK adalah hari terbuka sekolah yang julung kali dianjurkan hasil kerjasama jawatankuasa PIBG dan warga sekolah untuk dijadikan sebagai acara tahunan dengan melibatkan penyertaan komuniti setempat.

Guru Besar sekolah berkenaan, Wan Hamidah Wan Daud pula berkata, fokus utama penganjuran karnival ria itu adalah untuk melibatkan interaksi ibu bapa dengan guru selain memantapkan hubungan rakyat dengan pemimpin yang turut sama memberi sokongan padu menjayakan program berkenaan.

Beliau berkata, kemeriahan persekitaran sekolah terserlah dengan jamuan gulai kawah seekor lembu pada malam sebelum karnival di kantin sekolah dan penyediaan hadiah-hadiah aktiviti yang ditaja sepenuhnya oleh Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman.

"Ibu-ibu murid secara sukarela memasak gulai kawah khusus untuk menjamu penduduk kampung. Penglibatan pelbagai pihak ini berjaya menyerlahkan sekolah sebagai institusi masyarakat," katanya.

Katanya, hasil sokongan ibu bapa, PIBG sebelum ini berjaya mengumpul dana menerusi aktiviti pungutan derma Larian Amal dengan melibatkan syarikat perniagaan PKT Whole Sale Warehouse Sdn. Bhd. (PKT) cawangan Kuala Besut, Terengganu yang menaja sepenuhnya hadiah-hadiah.

"Program Larian Amal ini bukan hanya melibatkan murid-murid sekolah ini tetapi juga mendapat penyertaan murid dari lima buah sekolah berdekatan," jelasnya.

Guru sekolah berkenaan, Radzuan Lope berkata, penyertaan ibu bapa dalam sukaneka yang dianjurkan sempena karnival itu berjaya merapatkan jurang antara mereka dengan guru-guru dan suasana itu seharusnya berterusan mencakupi keperluan akademik anak-anak.

Katanya, konsep sekolah terbuka perlu diperluaskan supaya tanggungjawab mendidik mampu dipikul secara bersama di mana penganjuran karnival itu juga mampu menjana paradigma masyarakat selaras aspirasi negara dan gagasan 1Malaysia yang diilhamkan oleh pucuk pimpinan negara.

"Acara boling padang menggunakan botol plastik dan buah kelapa, tarik tali yang melibatkan penyertaan bekas pelajar sekolah ini dan lain-lain sukan rakyat yang menyeronokkan menjadi bahan utama ke arah mengeratkan hubungan dua hala," katanya.

Guru Pendidikan Islam sekolah itu, Ramli Majid berkata, penyertaan murid membantu guru menjalankan perniagaan pasar ria yang menjual pelbagai barangan termasuk kuih-muih dengan pendekatan Islam yang mempraktikkan akad jual beli sepanjang aktiviti dilangsungkan, seterusnya mendidik mereka mengamalkan budaya itu dalam kehidupan seharian.

"Selain mendedahkan perniagaan sebagai pekerjaan yang dituntut oleh Islam secara tidak langsung murid turut dilatih mengusai kemahiran matematik berasaskan jual beli dan yang penting ialah memupuk sikap amanah mengurus kewangan dan timbangan barangan mengikut tuntutan syariah," katanya.

Seorang lagi guru, Alias Che Deraman berkata, usaha untuk menjana modal insan yang sejahtera dan berwawasan tinggi mengikut kehendak Rukun Negara tercapai apabila melibatkan semua kumpulan sasaran iaitu penyertaan pemimpin setempat termasuk ketua kampung, belia, remaja, ibu bapa, penggemar burung candik serta kakitangan sektor awam dan swasta.

Beliau berkata, pameran dan penerangan AADK memberi kesan yang mendalam terhadap kumpulan sasar khususnya ibu bapa mengenai bahaya penagihan dadah yang merupakan musuh nombor satu negara.

"Begitu juga dengan pameran bomba dan penyelamat yang turut mempamerkan pelbagai peralatan digunakan ketika menjalankan operasi menyelamat.

"Sebagai guru saya menyokong penuh usaha yang dijalankan oleh PIBG menganjurkan program seperti ini kerana ia banyak memberi kesan positif selain menyerlahkan kemantapan fungsi PIBG sebagai pertubuhan sukarela berdaftar di bawah Kementerian Pelajaran," katanya.

Dalam pada itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Puteh, Kaharudin Yahya yang turut menjadi tenaga penggerak utama menjayakan karnival itu berkata, pihaknya mengalu-alukan permintaan daripada pengurusan sekolah dalam memberikan penerangan kaedah mencegah kebakaran yang betul.

Beliau berkata, pihaknya bersedia pada bila-bila masa mengadakan demonstrasi memadam kebakaran, menyampaikan ilmu kebombaan dan kawad kecemasan kebakaran melibatkan bangunan yang tinggi kepada pelajar dan warga pendidik.

"Walaupun sibuk dengan tugasan wajib membantu menyelamat pihak kami masih boleh mengurus ruang waktu untuk ke sekolah bagi menyampaikan ilmu yang berkaitan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bukit Bauk bakal jadi Taman Negeri

Posted:

Bukit Bauk bakal jadi Taman Negeri

Bukit Bauk bakal jadi Taman Negeri

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my


PELAJAR Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Dungun melihat pokok-pokok yang terdapat di Rimba Bandar Bukit Bauk, Dungun, kelmarin. - UTUSAN/SHAIFUDIN MOHD. NOR


DUNGUN 31 Okt. – Bukit Bauk yang keunikannnya sebagai rimba dalam bandar di Semenanjung akan dijadikan Taman Negeri bagi memastikan khazanah flora dan faunanya terus terpelihara.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Za'abar Mohd. Adib berkata, sebagai langkah awal ke arah mewartakannya, Jabatan Perhutanan negeri diminta mengemukakan usul kepada kerajaan.

Katanya, dengan menjadikan kawasan itu sebagai taman negeri memudahkan pihak terbabit memantau dan menjaga kawasan berkenaan daripada dicerobohi aktiviti pembangunan atau oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Berdasarkan penemuan hasil ekspedisi kepelbagaian biologi hutan rimba bandar Bukit Bauk yang dilakukan pada 2006, dianggarkan lebih daripada 650 spesies tumbuhan wujud dalam kawsan itu.

"Selain itu, keistimewaan rimba ini ialah kerana di sini terdapatnya ikan yang paling kecil di dunia iaitu jenis Paedocypris yang saiz matangnya hanya 7.8 milimeter dan ia merupakan sesuatu yang perlu dipelihara dan boleh dijadikan tarikan kepada pengunjung," katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan Hari Perhutanan Sedunia ke-40 peringkat negeri di Rimba Bandar Bukit Bauk, dekat sini, semalam.

Menurut Za'bar, selain itu, istimewanya kawasan itu ialah kerana ia mempunyai empat jenis hutan berbeza iaitu bukit, pamah, paya gambut dan hutan sekunder.

Sementara itu, Pengarah Perhutanan Negeri, Azmi Nordin memberitahu, Bukit Bauk telah diwartakan sebagai hutan simpan namun ia masih terdedah kepada risiko pembangunan.

"Tetapi jika diwartakan sebagai Taman Negeri dengan menambah satu klausa pada akta sedia ada, ia akan dijadikan Taman Negeri seperti yang dilakukan di Perlis dan Kelantan dan hutan itu lebih selamat daripada pencerobohan," katanya.

Jelasnya, pihaknya sudah melihat kepentingan perkara tersebut dan sedang berusaha untuk membuat permohonan kepada kerajaan negeri dan pihak yang berkenaan untuk melaksanakannya.

Full content generated by Get Full RSS.

Siti Nur Zahirah johan mewarna antara sekolah rendah

Posted:

Siti Nur Zahirah johan mewarna antara sekolah rendah

Siti Nur Zahirah johan mewarna antara sekolah rendah


SEBAHAGIAN daripada pemenang yang menyertai Pertandingan Mewarna Antara Sekolah Rendah Negeri Kelantan di Perdana Resort, Kota Bharu, kelmarin,


KOTA BHARU 31 Okt. - Sikap tidak jemu-jemu mewarna membolehkan Siti Nur Zahirah Nur Saifu Bahrin, 10, muncul johan Pertandingan Mewarna Antara Sekolah Rendah Negeri Kelantan anjuran Perdana Resort di sini, semalam.

Kemenangan tersebut membolehkan murid tahun empat Sekolah Kebangsaan (SK) Islah itu membawa pulang hadiah bernilai RM1,150 termasuk wang tunai RM200, baucar penginapan, makanan, hamper dan sijil.

"Saya gembira memenangi hadiah itu setelah mendapat galakan daripada keluarga untuk menyertai pertandingan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Sementara itu, tempat kedua dimenangi oleh murid tahun tiga SK Dato' Hashim 2, Mohd. Danish Daniel Ab. Razak, 9, yang menerima hadiah bernilai RM800 termasuk wang tunai RM150, penginapan, baucer makanan, hamper dan sijil.

Rakan Siti Nur Zahirah pula, Siti Nor Masyita Balqis Ibrahim di tempat ketiga dan menerima hadiah bernilai RM550, manakala tempat keempat dimenangi oleh Danish Haikal Azhan, dari SK Pengkalan Chepa yang menerima hadiah bernilai RM450.

Pertandingan itu disertai seramai 21 murid dari lapan sekolah sekitar Kota Bharu dengan hadiah-hadiah disampaikan Pengurus Besar Perdana Resort, Zaidon Ismail.

Sementara itu, Zaidon berkata, pertandingan itu diadakan bersempena Karnival Pantai Perdana untuk mempromosi resort berkenaan.

Beliau berkata, bagi memeriahkan promosi, seramai 10 orang chef telah menyediakan pelbagai jenis makanan dan minuman seperti nasi ayam, spageti, char kue tiaw, ayam, kentang goreng, roti bakar dengan sos berperisa daun limau purut untuk disajikan kepada pengunjung.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan