Selasa, 29 November 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Saksi terima 11 telefon bimbit

Posted:

Saksi terima 11 telefon bimbit

Saksi terima 11 telefon bimbit

oleh SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 29 Nov. – Seorang pegawai polis memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa beliau menerima 11 unit telefon bimbit pelbagai jenis, kad memori dan peranti storan media (pendrive) daripada pegawai penyiasat kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya.

Bagaimanapun, dua daripada telefon bimbit tersebut iaitu jenis BlackBerry berwarna hitam dan putih ketika diserahkan kepadanya oleh Asisten Supritendan (ASP) Ishak Yaakob pada 17 September tahun lalu, berada dalam keadaan terdapat wap di sekelilingnya.

Oleh itu, ASP Mohd. Zulkifly Mohd. Isa, 31, yang merupakan juruanalisis kanan Seksyen Jenayah Komputer, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, telah membuka bingkai kedua-dua telefon bimbit berkenaan dan mengeringkannya menggunakan 'blower' (penghembus) selepas membawa barang-barang tersebut ke makmal telefon.

Pada prosiding sebelum ini, dua telefon bimbit BlackBerry tersebut telah dicam sebagai milik dua mangsa iaitu peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim (BlackBerry putih) dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad (BlackBerry hitam).

Pada tarikh yang sama, saksi pendakwa ke-76 itu menyatakan, ada menerima beberapa lagi telefon bimbit antaranya telefon pintar jenis iPhone.

Difahamkan, telefon pintar tersebut milik isteri salah seorang mangsa kejadian bunuh tersebut.

Mohd. Zulkifly menyatakan demikian ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff dalam perbicaraan kes bunuh tersebut.

Pada prosiding sebelum ini, juruselam dari Pasukan Gerakan Marin Wilayah 1, Pulau Pinang, Koperal Merzuki Shahrim, 43, dalam keterangannya, menyatakan ada menjumpai dua unit telefon bimbit jenis BlackBerry masing-masing berwarna hitam dan putih.

Menurut Merzuki, kedua-dua unit telefon pintar itu ditemui pada kedalaman antara 0.6 meter dan 0.9 meter sewaktu pencarian barang-barang kes di longkang besar berhampiran pintu kunci air Pasar Besar Banting pada September tahun lalu.

Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42; dan tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; R. Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; Ahmad Kamil, 32; dan Noorhisham, 38.

Mereka didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Perbicaraan yang masuk hari ke-53 di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir bersambung esok.

Full content generated by Get Full RSS.

Pakar bedah didakwa lagi palsukan pendaftaran bayi

Posted:

Pakar bedah didakwa lagi palsukan pendaftaran bayi

Pakar bedah didakwa lagi palsukan pendaftaran bayi

KUALA LUMPUR 29 Nov. - Seorang pakar bedah sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membuat butiran palsu berhubung pendaftaran seorang bayi perempuan berusia lapan hari di sebuah hospital swasta, tahun lalu.

Datuk Dr. Mohammad Feizal Abdullah, 72, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Majistret Parvin Hameedah Nacthiar.

Tertuduh didakwa membuat butiran palsu terhadap pendaftaran bayi tersebut di Hospital Taj, Jalan Ipoh, Sentul di sini antara 24 Oktober dan 1 November 2010.

Dakwaan terhadap beliau dikemukakan mengikut Seksyen 36(a) Akta Pendaftaran dan Kelahiran 1957 yang membawa hukuman penjara sehingga 12 bulan atau denda maksimum RM2,000.

Parvin Hameedah mengenakan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh sebagaimana jumlah yang dicadangkan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nor Amalina Ismail.

Beliau turut membenarkan permohonan pihak pendakwaan agar kes itu dipindahkan ke Mahkamah Sesyen bersama kes yang dihadapi oleh seorang bekas pembantu jururawat, Gulab Jan Abdul Jabir, yang dibicarakan atas tuduhan memperdagangkan bayi berkenaan.

Bagaimanapun, mahkamah tidak menetapkan sebarang tarikh sebutan.

Dua minggu lalu, Mohammad Feizal mengaku tidak bersalah di hadapan Majistret Siti Shakirah Mohtarudin atas tuduhan membuat butiran palsu terhadap pendaftaran bayi perempuan berusia dua bulan.

Pada tarikh yang sama, Gulab Jan, 49, sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini mengikut Seksyen 14 Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 atas tuduhan memperdagangkan bayi itu di sebuah pangsapuri yang terletak di Sentul pada pukul 8.15 malam, 14 November 2010.

Pada 16 Jun lalu, wanita terbabit turut membuat pengakuan yang sama atas tuduhan serupa dengan melibatkan seorang lagi mangsa berumur lapan hari.

Jika sabit kesalahan, bekas pembantu jururawat itu yang diwakili peguam bela Gerald Lazarus boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan boleh juga didenda.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan