Rabu, 30 November 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Panggilan 'Datuk Pathma 2' dalam telefon mangsa bunuh

Posted:

Panggilan 'Datuk Pathma 2' dalam telefon mangsa bunuh

Panggilan 'Datuk Pathma 2' dalam telefon mangsa bunuh

SHAH ALAM 30 Nov. - Seorang pegawai polis memaklumkan Mahkamah Tinggi di sini hari ini, rekod panggilan salah sebuah telefon pintar iaitu jenis BlackBerry warna putih menunjukkan ada menerima dua panggilan daripada satu nombor yang disimpan atas nama 'Datuk Pathma 2'.

Panggilan pertama daripada 'Datuk Pathma 2' dari nombor 0162045518 merupakan panggilan tidak berjawab (missed call) diterima kira-kira pukul 4.22 petang manakala panggilan kedua yang dijawab daripada nombor yang sama diterima pada pukul 6 petang, 30 Ogos tahun lalu.

Pada prosiding sebelum ini, dua telefon bimbit BlackBerry telah dicam sebagai milik dua mangsa iaitu peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim (BlackBerry putih) dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad (BlackBerry hitam).

Selain panggilan 'Datuk Pathma 2', Asisten Supritendan (ASP) Mohd. Zulkifly Mohd. Isa, 31, turut menyatakan, rekod panggilan masuk turut mencatatkan telefon bimbit terbabit ada menerima panggilan daripada nombor 0127778017 yang disimpan atas nama 'Rita' kira-kira pukul 6.53 petang hari yang sama.

Saksi pendakwa ke-76 yang merupakan juruanalisis kanan Seksyen Jenayah Komputer, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman berkata demikian ketika disoal pada pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nur Azimul Azami hari ini.

Bagaimanapun, ketika disoal balas oleh peguam bela, Amer Hamzah Arshad mengakui tidak mengetahui bila nama 'Datuk Pathma 2' dimasukkan atau mula disimpan di dalam senarai pemanggil (contact list) telefon terbabit.

Sementara itu, dua saksi pendakwa, M. Nalaraja, 56, dan Lim Chai Soon, 38, yang bekerja sebagai individu yang menguruskan pembakaran mayat bukan Islam, memberitahu mahkamah bahawa Sungai Panchau bukan tempat pembuangan abu-abu mayat.

Sebaliknya, ujar Nalaraja, abu mayat kebiasaannya di buang di sebuah tempat di hadapan Taman Panjau berhadapan Estet Klang yang turut mempunyai pondok untuk upacara sembahyang.

Sejurus tamat prosiding, ketika dibawa keluar menuju ke lif mahkamah, bekas peguam N. Pathmanabhan, 42, tiba-tiba memarahi jurugambar Utusan Malaysia, Mohd. Shaharani Saibi yang sedang mengambil gambar kesemua tertuduh.

Tidak cukup dengan itu, lelaki terbabit dengan kasar turut menyamakan tubuh badan jurugambar tersebut dengan seekor haiwan yang haram dimakan oleh umat Islam.

Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; R. Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; Ahmad Kamil, 32; dan Noorhisham, 38.

Mereka didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Perbicaraan yang masuk hari ke-54 di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir bersambung pada 9 Januari 2012.

Full content generated by Get Full RSS.

Permohonan ketepi keputusan ROS, 15 Dis.

Posted:

Permohonan ketepi keputusan ROS, 15 Dis.

Permohonan ketepi keputusan ROS, 15 Dis.

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Permohonan kerajaan negeri Selangor dan sembilan pihak lagi untuk mengetepikan keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang membatalkan serta membubarkan Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) akan diputuskan pada 15 Disember ini.

Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini yang sepatutnya membuat keputusan itu hari ini menangguhkannya selepas Hakim Datuk Rohana Yusuf dimaklumkan bahawa Jabatan Peguam Negara baru menyerahkan hujahan bertulis.

Perkara itu dimaklumkan kepada pemberita oleh peguam S. Selvarajah yang mewakili 10 pemohon tersebut melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Menurut Selvarajah, ketika prosiding di kamar hakim itu, semua pemohon diwakili oleh peguam R. Ramanathan sementara Peguam Persekutuan R. Kogilla mewakili ROS yang dinamakan sebagai responden.

Pada 31 Oktober lalu, permohonan semakan kehakiman tersebut telah didengar selepas mahkamah pada 11 September 2009 memberikan kebenaran kepada kesemua pemohon untuk mencabar keputusan ROS.

Selain kerajaan negeri Selangor, pemohon antaranya terdiri daripada isteri Menteri Besar Selangor, Puan Sri Salbiah Tunut selaku Presiden Balkis; Permodalan Negeri Selangor Bhd.; Kumpulan Darul Ehsan Bhd. dan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

Mereka memohon pengisytiharan bahawa keputusan ROS membubarkan Balkis adalah batal dan tidak sah serta perintah supaya badan itu dihidupkan semula.

Isu Balkis menjadi gempar ekoran dakwaan Abdul Khalid bahawa dana pertubuhan itu disalahgunakan oleh presiden terdahulu, Zaharah Kechik yang merupakan isteri bekas Menteri Besar, Dr. Mohamad Khir Toyo.

Pada 10 Ogos tahun lalu, Mahkamah Rayuan membenarkan Peguam Negara merayu bagi mengetepikan kebenaran yang diperoleh 10 pihak tersebut setelah berpuas hati bahawa ia mempunyai hak dalam prosiding semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan