Selasa, 29 November 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


FAMA perlu proaktif - Adnan

Posted:

FAMA perlu proaktif - Adnan

FAMA perlu proaktif - Adnan

Oleh ALI MAHMOOD
utusanktn@gmail.com


Adnan Yaakob menandatangani plak perasmian Bazar Agro Gerai Rakyat selepas melakukan lawatan kerja ke Pasar Tani Bukit Piatu, Bentong, kelmarin.


BENTONG 29 Nov. - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) perlu memainkan peranan lebih proaktif dalam mengangkat penjenamaan serta produktiviti pasar tani di negeri ini bagi meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap kualiti produk dipasarkan.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, kewujudan pasar tani banyak mengubah kehidupan para petani apabila mereka memasarkan produk serta hasil tani terus kepada pengguna.

Menurut beliau, sejak wujud hampir 30 tahun lalu, pasar tani menjadi pusat pemasaran hasil pertanian segar dan perlu menjalani proses transformasi sesuai dengan keperluan semasa.

''Walaupun mengalami pelbagai proses perubahan tetapi ia perlu diberikan penjenamaan semula supaya kehadirannya dan produk dipasarkan dapat memenuhi semua golongan rakyat.

''Sebenarnya pasar tersebut menjadi pilihan orang ramai untuk berbelanja kerana ia menawarkan harga berpatutan dan secara tidak langsung mengurangkan bebanan perbelanjaan dapur rakyat terutama dalam menangani inflasi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja ke pasar tani Bukit Piatu dan merasmikan Bazar Agro Gerai Rakyat serta program pemasaran motosikal roda tiga di sini semalam.

Turut hadir, Pengarah FAMA Pahang, Ibrahim Mahmood dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ketari, Datuk Dr. Ng Keong Chye.

Menurut Adnan, program keusahawanan FAMA yang diberikan kepada peserta pasar tani banyak mengubah kehidupan mereka apabila tidak lagi bergantung kepada orang tengah yang sebelum ini sering memanipulasi harga hasil pertanian.

Katanya, pemasaran menjadi kekangan utama usahawan tani dan industri kecil dan sederhana (IKS) walaupun mereka mampu mengeluarkan produk yang berkualiti untuk memenuhi keperluan rakyat.

Full content generated by Get Full RSS.

Terima penghargaan tangkap 3 penyamun

Posted:

Terima penghargaan tangkap 3 penyamun

Terima penghargaan tangkap 3 penyamun


Sharifuddin Abd. Ghani (dua dari kanan) bertanya sesuatu kepada Mohd. Shahidi Ismail, (tiga dari kanan) sambil diperhatikan Ismail Mohamad (kanan sekali), Ahmad Johari (kiri), Al Hafiz (dua kiri) dan Mohd. Faiz (tiga dari kiri) ketika ditemui di Felda Jengka 10, Maran, baru-baru ini.


MARAN 29 Nov. - Empat pemuda termasuk tiga beradik yang cedera ditetak tiga penjenayah dalam kejadian samun di Felda Jengka 10 di sini minggu lalu terharu apabila menerima kunjungan Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Abd. Ghani di sini kelmarin.

Keempat-empat mereka ialah Mohd. Shahidi Ismail, 23; dan dua adiknya, Mohd. Faiz, 20, dan Al-Hafiz,16, serta seorang anggota Skim Rondaan Sukarela (SRS), Saiful Amri Kamaruddin, 29.

Sharifuddin berkata, beliau memuji keberanian pemuda terbabit dan bersimpati dengan kejadian yang menimpa mereka.

Selain itu, beliau turut gembira dengan komuniti Felda Jengka 10 yang menubuhkan unit SRS bagi membantu pihak polis menguatkuasakan ketenteraman awam.

"Ahli komuniti perlu segera menghubungi polis yang bersiap sedia membantu jika membabitkan kes samun atau rompakan bersenjata bagi mengelak sebarang risiko terutama melibatkan nyawa," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Dalam kejadian pada 25 November lalu, tiga lelaki warga asing bersenjatakan parang menceroboh rumah Ismail Mohamad bertindak menyamun sembilan unit telefon bimbit, seutas gelang emas, sebuah jam tangan, sebuah komputer riba dan wang tunai RM70.

Pada kunjungan itu, Sharifuddin menyampaikan sijil penghargaan ke atas keberanian mereka melawan dan menangkap penjenayah tersebut.

Beliau berkata, ketiga-tiga suspek ditahan reman selama tujuh hari untuk membantu siasatan dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 394 Kanun Keseksaan iaitu mendatangkan kecederaan ketika melakukan samun berkawan tanpa senjata.

Turut hadir di majlis penghargaan tersebut, Ketua Polis daerah Maran, Ahmad Johari Shahabudin Mohamad.

Full content generated by Get Full RSS.

Sispa sertai kegiatan pertahanan awam

Posted:

Sispa sertai kegiatan pertahanan awam

Sispa sertai kegiatan pertahanan awam


ABU Seman Yusof (duduk barisan kedua, empat dari kiri) bersama Kor Sispa UMP selepas perbarisan kehormatan merasmikan pejabat JPAM Lipis, di Kuala Lipis, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 29 Nov. - Seramai 60 penuntut Kor Siswa Siswi Pertahanan Awam (Sispa) Universiti Malaysia Pahang (UMP) menyertai perbarisan kehormatan dan kegiatan pertahanan awam yang diadakan di pesisir Sungai Jelai di sini baru-baru ini.

Program anjuran Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dirasmikan oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop dan dihadiri Kolonel Kehormat JPAM Pahang yang juga Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamad Shahrom Osman dan Pengarah JPAM Pahang, Kolonel (Pertahanan Awam) Che Othman Husin.

Menurut Abu Seman, jabatan itu sedia melibatkan anggota Sispa sebagai barisan kedua untuk tugas dan misi menyelamat mangsa bencana alam sama ada di dalam atau luar negara pada masa akan datang.

''Pembaharuan ini bagi membolehkan anggota terbabit melalui cabaran dan pengalaman sebenar ketika memberi khidmat kemanusiaan.

''Bagaimanapun, peranan ini hanya akan dipikul apabila pihak universiti membenarkan penglibatan Sispa masing-masing," katanya kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Menurut beliau, penglibatan anggota Sispa akan lebih tertumpu kepada kerja di barisan kedua seperti membantu tugas di pusat-pusat pemindahan, memberi rawatan kecemasan, mengagih makanan dan lain-lain.

''Tetapi, tugas yang berisiko seperti menyelamat mangsa buat masa ini masih lagi dipikul oleh para pegawai tetap dan anggota pasukan keselamatan awam yang cukup terlatih," ujarnya.

Sementara itu, anggota Kor Sispa UMP, Azuan Harun, 20, berkata, pembabitan dalam kor berkenaan untuk menimba pengalaman dan kemahiran khususnya komitmen membantu serta menyelamat mangsa bencana alam.

''Pembabitan kegiatan luar sebagai pengisian kokurikulum pengajian di UMP ini untuk melatih bidang kepimpinan dan pelengkap kemahiran menyelamat," katanya.

Penuntut Tahun Dua Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli itu berkata, kegiatan berkenaan diharap dapat meningkatkan ketahanan dan keyakinan diri ketika berhadapan dengan saat-saat kecemasan serta memerlukan tindakan segera.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan