Selasa, 29 November 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Sarjan dibuang kerja menang kes

Posted:

Sarjan dibuang kerja menang kes

Sarjan dibuang kerja menang kes

Mohamad Solleh berjalan keluar dari Mahkamah Tinggi Kuantan semalam sambil ditemani anaknya.


KUANTAN - Seorang Detektif Sarjan yang pernah berkhidmat di Balai Polis Bentong, Pahang menarik nafas lega apabila Mahkamah Tinggi di sini semalam memutuskan tindakan buang kerja terhadapnya pada 19 Ogos 2009 sebagai tidak sah.

Mohamad Solleh Mat Isa, 40, didakwa mencemar nama baik pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan meletakkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan awam melalui perbuatannya yang didakwa berkawan dengan penjenayah semasa berkhidmat di Balai Polis Bentong.

Bagaimanapun, Hakim Datuk Mariana Yahya dalam kamar hakim berkata, tuduhan pendakwaan yang dibuat terhadap Mohamad Solleh disifatkan sebagai cacat atau tidak lengkap kerana dalam kertas pertuduhan tidak dinyatakan tarikh Mohamad Solleh melakukan kesalahan itu.

"Alasan tersebut nyata tidak setimpal dengan tindakan dibuang kerja yang dikenakan terhadap Mohamad Solleh.

"Oleh itu, mahkamah memutuskan tindakan dibuang kerja itu tidak sah dan dia boleh bekerja semula termasuk menerima semua tunggakan gaji sepanjang tempoh itu," kata beliau.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Enam pindaan dilulus

Posted:

Enam pindaan dilulus

Enam pindaan dilulus

KUALA LUMPUR - Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang mendapat reaksi berbeza daripada pelbagai pihak akhirnya diluluskan selepas melalui perbahasan kira-kira dua setengah jam pada persidangan Dewan Rakyat semalam.

Rang Undang-undang itu dibacakan kali pertama pada 22 November oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz diikuti dengan bacaan kali kedua oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 24 November.

Walaupun barisan ahli Parlimen dari pembangkang bertindak keluar Dewan ketika sesi penggulungan, rang undang-undang itu tetap diluluskan dengan enam pindaan. Ia diperkenalkan bertujuan membenarkan warganegara menganjurkan dan menyertai perhimpunan secara aman dan tanpa senjata dengan sekatan-sekatan yang difikirkan perlu dan demi kepentingan ketenteraman dan keselamatan awam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

UMNO mesti menang pilihan raya

Posted:

UMNO mesti menang pilihan raya

UMNO mesti menang pilihan raya


NAJIB melambai ke arah perwakilan sebelum menyampaikan Taklimat Presiden sempena Perhimpunan Agung UMNO 2011 di PWTC, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengingatkan seluruh peringkat kepimpinan dan ahli parti UMNO supaya tidak sesekali mengambil mudah cabaran Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang dianggap paling getir dalam sejarah parti.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (gambar kecil) berkata, Najib dalam Taklimat Presiden secara tertutup semalam menyeru seluruh kepimpinan parti agar bekerja lebih kuat dengan semangat luar biasa bagi memastikan UMNO mencapai kemenangan selesa pada PRU akan datang.

Beliau menegaskan, Najib yang juga Perdana Menteri menekankan agar rasa kasih sayang dalam kalangan pemimpin dan ahli dipererat supaya tidak timbul lagi masalah sabotaj dan tikam belakang semasa pilihan raya.

"Presiden mengingatkan bahawa cabaran PRU-13 kali ini cukup luar biasa dan mahu perpaduan diberi keutamaan.

"Beliau juga memberi penekanan tentang penyelesaian masalah dalaman jika masih ada, walaupun ia bukan masalah terbesar.

"Para perwakilan juga diingatkan agar memberi tumpuan kepada pilihan raya dan bukan pemilihan parti agar sebarang usaha mensabotaj dapat diketepikan, sekali gus hanya fokus kepada agenda parti," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan