Jumaat, 25 November 2011

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Restoran 25 tahun akan diroboh

Posted:

Restoran 25 tahun akan diroboh

Restoran 25 tahun akan diroboh

Oleh AZIAN AZIZ
kota@utusan.com.my


Rosseli Samsudin menunjukkan bekas tapak meter elektrik yang telah ditanggalkan oleh MBSA kelmarin.


SHAH ALAM 25 Nov. - Selepas 25 tahun mengusahakan restoran, Mohd. Rosseli Samsudin, 47, akhirnya terpaksa berputih mata apabila premisnya yang telah dibina dengan pelaburan yang sehingga kini mencecah RM300,000 itu diarah untuk dirobohkan semalam.

Restoran Nurul Tom Yam yang terletak di Jalan Kerjaya, Batu Tiga Lama di sini, diarah untuk dirobohkan oleh Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) Petaling atas alasan dibina tanpa izin di atas tanah lesen pendudukan sementara (TOL).

Mohd. Rosseli mendakwa, sebelum ini operasi restoran tersebut berjalan lancar dan dia mendapat kebenaran memperbaharui TOL daripada PTD Petaling serta memperoleh lesen perniagaan daripada Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) setiap tahun dan lesen terakhir diperbaharui pada 2007 dan tamat pada 2010.

Bagaimanapun dakwanya, pada 2011, secara tiba-tiba permohonan beliau untuk memperbaharui TOL tidak dibenarkan walaupun selepas rayuan dibuat beberapa kali dan ini menyebabkan MBSA tidak dapat mengeluarkan lesen perniagaan.

Kata beliau lagi, ekoran kegagalan memperbaharui TOL dan lesen menyebabkan perniagaannya terpaksa dijalankan secara tidak sah dan beliau telah menerima dua notis untuk menutup perniagaan pada Mac dan Mei lalu serta meroboh restorannya pada Selasa lalu dengan pelbagai alasan.

"Semua ini berlaku selepas pertukaran pemerintahan kerajaan negeri pada 2008, dan saya kesal kerana inilah satu-satunya punca pendapatan saya dan keluarga selain 25 pekerja yang terdiri daripada adik-beradik dan saudara-mara.

"Saya mengaku telah menerima tiga notis termasuk notis untuk meroboh pada Selasa lalu. Tetapi tidakkah pihak yang berkenaan terutama kerajaan negeri tiada budi bicara dengan mengambil kira prestasi perniagaan saya sebelum ini.

"Di manakah keadilan kerajaan negeri yang selama ini memperjuangkan hak rakyat sedangkan selama ini saya juga banyak menyumbang untuk masyarakat setempat yang dalam kesusahan termasuk semasa banjir besar melanda Shah Alam sebelum ini," ujarnya kepada pemberita di sini petang ini.

Sehubungan itu, Mohd. Rosseli meminta kerajaan negeri agar tidak menganaktirikan dirinya hanya kerana perbezaan politik sedangkan banyak lagi perniagaan yang didirikan secara tidak sah, tetapi kerana mereka daripada parti yang sama, perniagaan tidak terjejas.

Sementara itu, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kelana Jaya, Datuk Yahaya Bujang mendakwa, apa yang berlaku terhadap Mohd. Rosseli ini memang disebabkan perbezaan politik apatah lagi Mohd. Rosseli merupakan ahli jawatankuasa UMNO Bahagiannya.

"Memang dia jadi mangsa politik. Kalau tidak kenapa selama 25 tahun ini perniagaannya tidak menimbulkan masalah tetapi sekarang baru nak diroboh.

"Saya minta Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Exco yang terlibat agar bersikap profesional dalam hal yang melibatkan rezeki rakyat. Bukankah mereka yang sepatutnya membantu peniaga seperti Mohd. Rosseli bukannya menindas," tegas beliau.

Bagaimanapun, katanya, pihaknya akan berusaha membantu Mohd. Rosseli mencari tapak baru untuk memulakan semula perniagaannya.

Full content generated by Get Full RSS.

Restoran dibina atas rezab jalan - MBSA

Posted:

Restoran dibina atas rezab jalan - MBSA

Restoran dibina atas rezab jalan - MBSA

SHAH ALAM 25 Nov. - Tindakan untuk meroboh Restoran Nurul Tom Yam di Jalan Kerjaya, Batu Tiga Lama di sini dibuat kerana premis itu dibina di atas rezab jalan.

Pegawai Perhubungan Awam, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Shahrin Ahmad berkata, pihaknya telah mengeluarkan tiga notis arahan menutup dan mengosongkan tapak di mana restoran itu dibina sejak April lalu.

"Kami buat arahan sedemikian kerana pemiliknya mendirikan struktur bangunan tanpa kebenaran dan perlu dirobohkan.

"Jadi selepas arahan tidak diikuti, kami hantar notis untuk merobohkan dan semalam kerja-kerja meroboh dijadualkan mula dibuat.

"Bagaimanapun, pemiliknya meminta agar diberi tempoh sehingga Ahad ini sebelum restoran itu diroboh," katanya ketika dihubungi di sini petang ini.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di restoran tersebut mendapati, bangunannya masih belum dirobohkan tetapi bekalan air dan elektrik telah dipotong dan bahagian dalamnya telah dikosongkan.

Full content generated by Get Full RSS.

Bazar Danau Kota bakal dipindah

Posted:

Bazar Danau Kota bakal dipindah

Bazar Danau Kota bakal dipindah

KUALA LUMPUR 25 Nov. - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedang mencari lokasi baru yang lebih sesuai bagi menempatkan semula peniaga-peniaga bazar larut malam Uptown Danau Kota, Setapak.

Pemindahan tersebut kelak dilihat sebagai langkah penyelesaian jangka panjang berhubung isu yang timbul akibat aktiviti perniagaan di pinggir kota itu.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, beliau telah menyarankan kepada DBKL agar mencari lokasi lain yang sesuai dan diterima oleh masyarakat sekitar agar peniaga boleh berniaga dalam tempoh yang lebih panjang.

Katanya, pemindahan peniaga berkenaan terpaksa dilakukan setelah pihaknya menimbangkan rayuan penduduk dan mendapat pandangan DBKL, Polis Diraja Malaysia selain permintaan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong dan juga UMNO.

"Kita harus memberi keadilan kepada penduduk sekitar yang sudah lama memendam rasa sejak kewujudan bazar tersebut.

"Penduduk sudah lama merungut dengan kewujudan bazar itu kerana mereka menerima pelbagai kesan seperti kesesakan lalu lintas, bising, kebersihan dan juga masalah letak kereta," katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Perasmian dan Penyerahan Kunci kepada penjaja di Pusat Penjaja Sementara Blok F, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kerinchi, Pantai Dalam baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Ahli Lembaga Penasihat DBKL, Datuk Mustapa Kamal Mohd. Yusoff, Timbalan Ketua Pengarah (Perkhidmatan) DBKL, Datuk Mhd. Amin Nordin Abdul Aziz dan Pengarah Suez Domain Sdn. Bhd., Yaran Hussain.

Sebanyak 25 penjaja menerima kunci kedai di situ dan mereka terdiri daripada penjaja-penjaja di sekitar rumah pangsa empat tingkat Kampung Kerinci yang terlibat dengan pembangunan semula kawasan tersebut.

Pembinaan pusat penjaja bernilai RM320,000 itu dibiayai sepenuhnya oleh Suez Domain sebagai salah satu aktiviti tanggungjawab sosial korporat syarikat berkenaan.

Mengulas lanjut mengenai isu bazar larut malam di Danau Kota, Nong Chik berkata, buat masa ini DBKL telah mengehadkan operasi perniagaan di situ sebagai penyelesaian jangka pendek dan dilihat adil kepada penduduk sekitar dan peniaga.

Menerusi langkah itu, hari berniaga dikurangkan kepada empat hari seminggu berbanding enam hari sebelumnya dan tidak dibenarkan memainkan muzik.

Selain itu, DBKL dan PDRM juga telah mengadakan kawalan di tapak perniagaan tersebut sejak minggu lalu bagi memastikan tiada aktiviti perniagaan yang berlaku pada hari yang diarah cuti.

"Dalam pada itu, 30 peniaga yang didapati menentang langkah DBKL itu telah diberi notis amaran," kata Nong Chik.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan