Rabu, 30 November 2011

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Jalan oh jalan

Posted:

Jalan oh jalan

Jalan oh jalan


Lokasi: Brickfields, Kuala LumpurJenis kerosakan: Kesan takungan air menunjukkan permukaan tidak rata Pihak Berkuasa tempatan: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur


KATA orang, kalau ke ibu negara jangan pandang bawah, pandang atas. Kerana melihat ke atas akan nampak bangunan cantik pelbagai bentuk dan warna. Atau setidak-tidaknya dapat menyaksikan tren LRT dan monorel yang merupakan antara tanda kepesatan dan kemodenan Kuala Lumpur.

Tetapi jika pandang ke bawah maka ternampaklah perkara yang menjadi rungutan kebanyakan daripada kita – jalan-jalan raya yang berlopak, berlubang, beralun, tampalan tidak sempurna dan segala macam lagi. Masalah ini turut melibatkan kawasan-kawasan bandar negeri Selangor yang mengelilingi Kuala Lumpur seperti Ampang, Kajang, Petaling Jaya dan Selayang.

Kita boleh berbangga dengan kepesatan pembangunan, bangunan-bangunan indah tetapi tertunduk malu apabila memperkatakan mengenai mutu jalan raya kita.

Perlu diingat tidak semua orang dapat tinggal atau bekerja di bangunan cantik tetapi semua orang akan menggunakan jalan raya.

Ingatlah kata-kata bijak pandai Melayu dahulu: "Kalau merenung bintang di langit, jangan lupa rumput di bumi".

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan