Selasa, 29 November 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Lumba haram sambut 1433H

Posted:

Lumba haram sambut 1433H

Lumba haram sambut 1433H

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my


Anggota polis mengawal sebahagian mat rempit yang ditahan semasa operasi oleh polis Bukit Aman di Kelebang, Ipoh, kelmarin. - utusan/Mohd. Najib Mohd. Nor


IPOH 28 Nov. - Ketika umat Islam menyambut Maal Hijrah 1433 Sabtu lalu, ratusan anak muda bermotosikal menjadikan jalan raya di kawasan Kelebang di sini sebagai medan untuk berlumba haram dengan masing-masing mempamerkan pelbagai aksi ngeri.

Bagi mencegah gejala tidak sihat ini yang dikesan sejak beberapa bulan lalu daripada berterusan, Unit Khas Pasukan Trafik, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman mengadakan Ops Rempit di kawasan tersebut.

Hasilnya, sebanyak 150 penunggang motosikal yang melakukan pelbagai kesalahan lalu lintas ditahan dan dikenakan tindakan undang-undang dalam operasi yang julung kali diadakan di sini awal pagi semalam.

Ops Rempit itu dijalankan dengan kerjasama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dari Perak, Kedah dan Pulau Pinang.

Ketua Operasinya, Asisten Supritendan Khuzir Abd. Majit berkata, operasi yang bermula pukul 12 tengah malam hingga pukul 5 pagi itu merupakan hasil maklumat awam dan risikan sejak tiga minggu lalu.

Menurutnya, kawasan Kelebang dijadikan 'litar lumba haram' yang terakhir selepas kumpulan samseng jalanan itu melalui kawasan Sungai Siput dan pusat bandar Ipoh.

Katanya, suasana di kawasan itu mulanya sunyi, hanya kelihatan beberapa motosikal yang lalu lalang bagi memastikan keadaan betul-betul selamat sebelum kumpulan samseng jalanan itu mula beraksi lumba haram kira-kira pukul 3.45 pagi.

"Seramai 12 lelaki bawah umur 18 tahun antara 120 penunggang yang ditahan. Kesemua mereka berusia antara 14 hingga 20 tahun.

"Sebahagian daripada mereka menggunakan motosikal Honda EX5 dan diubah suai untuk lumba haram. Pihak polis turut merampas sejumlah objek tajam seperti paku yang ditabur di atas jalan raya sebagai persediaan ketika dikejar pihak berkuasa.

"Sebahagian daripada mereka melarikan diri serta meninggalkan motosikal masing-masing ketika serbuan dijalankan," katanya ketika ditemui di lokasi operasi di sini awal pagi semalam.

Khuzir memberitahu, sebanyak 77 buah motosikal disita selain 67 saman trafik dikeluarkan dan 27 saman JPJ.

Tujuh daripada penunggang yang ditahan disahkan positif mengambil dadah, manakala seorang penunggang cuba melarikan diri dengan merempuh sebuah kereta peronda telah ditahan mengikut Seksyen 43 Akta JPJ.

Full content generated by Get Full RSS.

Penjenayah larikan anak ditinggal dalam kereta

Posted:

Penjenayah larikan anak ditinggal dalam kereta

Penjenayah larikan anak ditinggal dalam kereta

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Tindakan seorang lelaki meninggalkan anaknya dalam kereta yang tidak dimatikan enjin membawa padah apabila kenderaannya itu dilarikan seorang lelaki.

Kejadian mencemaskan itu berlaku di Taman Perindustrian Kepong pukul 9.30 pagi ini ketika mangsa yang berusia 37 tahun singgah di sebuah kedai untuk membeli barang.

Dia yang membawa seorang anak lelaki berusia 5 tahun meninggalkan kereta jenis BMW dipandunya itu di hadapan deretan rumah kedai di kawasan tersebut.

Bagaimanapun, ketika kembali ke kereta, mangsa terkejut setelah ternampak seorang lelaki berada di dalam keretanya. Sebaik sahaja ternampak mangsa, lelaki itu segera memecut kereta berkenaan membawa bersama anak lelaki mangsa.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Supritendan Rosly Hassan berkata, cemas dengan kejadian itu, mangsa meminta bantuan orang ramai dan meminjam sebuah motosikal penduduk untuk mengesan kenderaannya.

Bagaimanapun, katanya, setelah hampir sejam mencari, mangsa gagal menemui keretanya dan membuat laporan di Balai Polis Kepong.

Berikutan itu, gerakan mencari dilakukan dengan bantuan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul.

"Kanak-kanak itu kemudian ditemui dan menurut saksi sebuah kereta jenis Nissan berwarna perak dilihat menurunkan kanak-kanak itu di sebuah kawasan perumahan Bandar Baru Sri Damansara kira-kira pukul 11.30 pagi," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, hari ini.

Tambah Rosly, usaha mencari dan memburu suspek diteruskan pihaknya sehingga berjaya menangkap empat individu termasuk seorang wanita yang dipercayai suspek yang bertanggungjawab meninggalkan kanak-kanak itu.

Katanya, kesemua mereka yang berusia antara 21 hingga 34 tahun ditahan di sebuah hotel di Sungai Buloh berdasarkan pengecaman kenderaan yang digunakan mereka ketika meninggalkan anak mangsa.

Ketika ini, kata Rosly, polis masih mengesan kereta BMW milik mangsa dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 363 dan 379A Kanun Keseksaan.

Beliau berkata, orang ramai dinasihatkan agar tidak meninggalkan ahli keluarga dan kenderaan dalam keadaan enjin dihidupkan kerana ia memberi peluang berlakunya jenayah.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan