Rabu, 30 November 2011

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


Perompak kedai emas hampa

Posted:

Perompak kedai emas hampa

Perompak kedai emas hampa

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR

SEREMBAN 29 Nov. – Sekumpulan penyamun terpaksa pulang dengan tangan kosong setelah gagal memecah masuk sebuah kedai emas dengan menebuk dinding premis bersebelahannya di Pekan Lama Nilai dekat sini malam semalam.

Ini berikutan sistem penggera di kedai emas itu tiba-tiba berbunyi.

Kumpulan penjenayah tersebut sebelum itu memecah masuk sebuah kedai menjual alat telekomunikasi bersebelahan kedai emas itu.

Difahamkan, penjenayah dipercayai lebih daripada seorang bertindak menebuk dinding kedai telekomunikasi berkenaan sebelum cuba memecah masuk kedai emas tersebut.

Bagaimanapun, ketika mereka cuba menebuk satu lagi lapisan dinding menghubungkan kedai emas itu, sistem penggera premis tersebut tiba-tiba berbunyi menyebabkan mereka melarikan diri dan meninggalkan beberapa peralatan yang digunakan untuk masuk ke kedai itu.

Pemilik kedai emas yang enggan dikenali berkata, dia menyedari sistem penggera kedainya berbunyi kira-kira pukul 2 pagi namun apabila memeriksa kamera litar tertutup yang disambungkan ke rumahnya dia mendapati tiada apa yang mencurigakan.

Menurutnya, apabila dia mahu membuka perniagaan kira-kira pukul 10 pagi, pemilik kedai telekomunikasi memberitahunya ada orang cuba menebuk dinding untuk memasuki premisnya.

"Saya terkejut kerana mendapati satu lubang ditebuk untuk masuk ke kedai saya. Bagaimanapun, saya bersyukur kerana sistem penggera yang berbunyi menakutkan penjenayah terbabit," katanya di sini semalam.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah, Supritendan Mohd. Yusoff Awang ketika dihubungi di sini semalam mengesahkan kejadian itu.

Menurutnya, polis sedang menyiasat kejadian tersebut dan kaitannya dengan mana-mana kumpulan penjenayah," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

NS tidak anggap kampung Orang Asli sebagai setinggan

Posted:

NS tidak anggap kampung Orang Asli sebagai setinggan

NS tidak anggap kampung Orang Asli sebagai setinggan

SEREMBAN 29 Nov. - Kerajaan negeri tidak pernah menganggap perkampungan Orang Asli di negeri ini sebagai kampung setinggan serta dibina atas ihsan kerajaan.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menjelaskan, apa yang dimaksudkannya sebelum ini adalah beliau tidak mahu lagi melihat Orang Asli tinggal di tempat yang dianggap seperti setinggan dengan masa depan yang tidak menentu.

Oleh kerana itu, katanya, kerajaan negeri dalam proses menggazetkan tanah berstatus hutan simpan kekal seluas 1,650 hektar untuk dijadikan perkampungan Orang Asli.

"Saya tidak pernah kata mereka tinggal sebagai setinggan. Apa yang saya maksudkan ialah saya tidak mahu melihat mereka tinggal seperti setinggan.

"Sebab itu kita telah memulakan usaha menggazetkan tanah hutan simpan kekal untuk dijadikan perkampungan mereka bagi memastikan masa depan mereka lebih terjamin.

"Lebih 7,000 Orang Asli yang tinggal di 68 kampung di negeri ini dijangka mendapat nikmat tersebut," katanya kepada para pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di sini hari ini.

Beliau membuat penjelasan itu ekoran laporan media pada 21 September lalu yang antara lain memetik beliau sebagai berkata: "Sebelum ini perkampungan mereka dibina di atas tanah hutan simpan atas ihsan kerajaan negeri, jadi ia sebenarnya secara tidak langsung bermakna kampung terbabit adalah kampung setinggan dan mereka tidak mempunyai sebarang hak ke atasnya".

Berikutan itu, seramai 100 masyarakat Orang Asli berkumpul di Wisma Negeri pada 16 November lalu bagi menyerahkan memorandum bantahan kepada Menteri Besar berhubung laporan media tersebut.

Sehingga kini, sebanyak 13 kampung sudah diwartakan sebagai Rizab Orang Asli dengan pemilik rumah diberi geran milikan bersama manakala perkampungan selebihnya dalam proses penukaran status tanah.

Selain itu, kerajaan negeri juga akan menaik taraf kawasan rayau Orang Asli dengan melantik RISDA serta Felcra untuk mengusahakannya dengan pertanian kelapa sawit dan getah.

Agensi terbabit akan menguruskan ladang sawit dan getah di kawasan rayau berkenaan dengan setiap Orang Asli yang terbabit diberi lot saham untuk menggantikan hak milik tanah bagi mengelakkan mereka diperdaya pihak tidak bertanggungjawab.

Mohamad memberi jaminan, kerajaan negeri akan terus membela nasib Orang Asli di negeri ini melalui pelbagai usaha dan tindakan yang diambil dari semasa ke semasa.

Full content generated by Get Full RSS.

Dr. Mizan dilantik Ahli Lembaga Rayuan negeri Melaka

Posted:

Dr. Mizan dilantik Ahli Lembaga Rayuan negeri Melaka

Dr. Mizan dilantik Ahli Lembaga Rayuan negeri Melaka

MELAKA 29 Nov. - Rektor Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Melaka, Prof. Madya Datuk Dr. Mizan Hitam dilantik sebagai Ahli Lembaga Rayuan Negeri Melaka di bawah Seksyen 36 Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) bagi sesi 2011-2012.

Beliau menerima pelantikan itu pada sambutan Hari Perancangan Bandar Sedunia 2011 bagi peringkat negeri yang telah dirasmikan oleh Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Omar Kaseh baru-baru ini.

Mizan berkata, beliau terkejut dengan pelantikan itu kerana ramai lagi calon berkelayakan untuk menganggotai lembaga tersebut.

Bagaimanapun, beliau melahirkan rasa syukur atas kepercayaan yang diberikan oleh kerajaan negeri untuk melantiknya menganggotai lembaga itu buat pertama kali.

''Saya mengucapkan terima kasih kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam yang meletakkan kepercayaan untuk melantik saya sebagai Ahli Lembaga Rayuan Negeri Melaka bagi sesi baru ini.

''Ini satu penghargaan tertinggi buat saya sebagai ahli akademik dan pelantikan ini juga sesuai dengan bidang kepakaran saya," katanya kepada Utusan Malaysia.

Ujarnya, beliau akan melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai membalas kepercayaan yang diberikan kepadanya.

Beliau mampu melaksanakan tanggungjawab itu berdasarkan pengalaman dan bidang akademik yang dimilikinya.

Mizan berkelulusan Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah dari Universiti Of Southwestern Louisiana (1986), Master dalam bidang yang sama dari Universiti Ohio (1988) dan Doktor Falsafah (PhD) Strategi dan Polisi Perancangan Bandar dari Universiti of New Castle, United Kingdom (1997).

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan